• Sigrid
    Vilda Tiger skrev 2011-11-16 13:31:17 följande:
    Sigrid

Jag gillar en god omelett med en god stuvning, men jag vet inte om andra uppfattar det som så festligt. :-P Alltså en ugnsomelett. Rättikagratäng säger ju en del smakar som potatisgratäng, men jag har inte ätit det själv ngn gång. Jag äter ju inte fisk eller kött själv men kanske en god laxfjäril med en smarris sås, kokt sparris och blomkåls"ris"?

En dum fråga, men hur gör man omelett i ugnen? Har aldrig gjort det och inte smakat det heller. Har bara stekt i stekpanna. Gärna ett utförligt recept med mått (eller är det samma som när man steker?).
  • Sigrid
    Mina småtroll skrev 2011-11-16 16:42:52 följande:
    Hur gör ni andra med mandelmjöl? Köper färdigt eller gör själva?

Vet inte hur mycket det kan skilja på att göra själv (i kolhydrater alltså), nån som vet? 

Jag har gjort både och. Färdigt mandelmjöl som jag köpt innehåller 4 g kol/100g. Och när jag köper mandel som jag mal själv så köper jag en sort som har 5 g kol/100 g (finns som lösvikt på Coop). Beror lite på vad jag ska göra och hur mycket färdigt mjöl jag har hemma.
  • Sigrid
    Vilda Tiger skrev 2011-11-16 20:45:10 följande:
    Åh, det som är så gott! De flesta recept har lika många ägg som dl mjölk, men jag kör på dubbla äggen eller iaf 1.5 mängd ägg oftast. Tex om du tar tio ägg och 5-7.5 dl mjölk (jag har tagit hälften röd mjölk och hälften matlagningsgrädde, men du kan säkert ta bara matlagningsgrädde eller vispgrädde, det kan ju inte bli annan än mumsigare! Sedan är knepet att KOKA UPP mjölken/grädden! Den ska sedan svalna lite innan du rör ner äggen, annars klumpar sig ju äggen. Bara vispa samman, i med lite salt (om man vill göra efterrätt kan man ha i lite sukrin och kanel så smakar det kalvdans. :-P) Smöra en form och häll i omeletten. Tror det tar ca 20 minuter i ugnen, den ska få lite fin färg. 175 grader har jag för mig att jag har, men det kan du säkert googla på. Lycka till! Jättegott är det iaf. Jag brukar ha en kantarellestuvning på, självklart gjord på god vispgrädde. :-P

Tack för beskrivningen, det ska jag absolut testa vid tillfälle. Verkar ju väldigt smidigt att göra.
  • Sigrid
    Bellisen skrev 2011-11-16 20:59:10 följande:
    Sigrid skrev 2011-11-16 20:18:15 följande:
    Någon som provat äggmjölk med helt ägg i (alltås även vitan)?
    Jag har alltid i hela ägget när jag gör äggmjölk! :)

Tack! Vilket recept använder du?
  • Sigrid
    Duefigli skrev 2011-11-22 10:44:12 följande:
    Jag håller precis på och bakar dessa muffins:

www.alltforforaldrar.se/56kilo/lchf-saffransm.../

Smeten smakade ljuvligt iaf, men vi får se hur själva muffinsen blir. Sedan bakade jag faktiskt riktiga lussekatter igår och tänker nog unna mig ett par stycken under advent. En slank ner redan igår och den var riktigt god.

Tala om hur de blir!

Jag och sonen ska baka riktiga lussebullar i helgen. Det hör till julen och jag kan inte tänka mig att prioritera bort dem. Fast det blir nog inte lika många ätna som tidiga år.

• Sigrid
    Mina småtroll skrev 2011-11-23 09:36:49 följande:
    En följdfråga: Fungerar renee voltaires lika bra som cocosa? Finns det nåt annat kokosfett som är lika bra? Nu köpte jag cocosa, men den var ganska dyr...
    Jag använder Renee Voltaires kokosfett och har hört att det ska vara lika bra.
  • Sigrid
    Sammie skrev 2011-11-23 21:55:38 följande:
    Sigrid.. Kan man få receptet på kokostopparna? Nån annan som har något tips på julgodis?
    Återkommer med receptet.
    (Kanske ska smaka först och se om receptet är värt att sprida. )
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**