Loreena skrev 2012-01-18 22:20:14 följande:
Tillde
Om jag äter chips/bröd etc så kan det ta en vecka eller mer innan min mage känns som den är i balans igen och svullnaden i tarmarna har försvunnit. Så oroa dig inte om magen fortfarande känns svullen efter helgen utan ge den tid.
Din mat tycker jag ser bra ut! Det viktigaste för dig tror jag blir att stressa ner, eftersom att stresshormonet kortisol försvårar viktnedgången. Jag tycker du ska satsa på att slänga ut vågen ett tag eftersom att den verkar stressa dig. Vikten består ju av många saker så som vätskebalans, hur mycket mat man har i tarmarna, muskler, fett, glykogen i musklerna etc. så vad vågen visar berättar ju ingenting om vad vikten består av.
Din kropp kommer att fortsätta sin viktnedgång i sin takt och du ska absolut inte stressa upp dig nu över att du vill vara smal till sommaren. Du har gott om tid på dig och om du äter bra kost och ser till så att du mår bra så kommer din kropp att göra jobbet åt dig. :) Du skulle möjligen kunna minska på chokladen och nötterna och istället äta något litet riktigt mål mat om du är hungrig på kvällen. Du kan även prova att byta ut grädden i kaffet mot ekologiskt, kallpressat kokosfett. Kroppen vill ogärna lagra kokosfett utan använder det till att boosta din förbränning och som extra energi istället. Den dämpar dessutom sötsug, höjer temperaturen i din kropp, är antiinflammatorisk etc.
Tack för ditt svar Loreena!! Alltid så vänlig
Jag håller med om nötterna och chokladen, nötterna är knappt några alls, någon enstaka gång men någon liten ruta choklad har slunkit ner om kvällen, det ska jag ärligt erkänna, dock max. 1-2. Trodde inte att det var SÅ känligt eftersom jag redan dragit åt med turkisk yoghurt mm.
Kokosfett vill jag helst inte! Jag är kaffeberoende och har redan varit duktig och gått från lättmjölk via standardmjölk en kort sväng och sedan till grädde. Jag MÅSTE få ha något kvar och även något mer att "ta till" om jag går ner och sen stannar upp. Vad sjutton gör jag annars om jag är stenhård nu och sedan stannar? DÅ finns ju inget att "ta av" alls? Tänker jag fel??
Det som oroar mig är att min kropp brukar vara väldigt snabb på att gå ner, bara genom att skära av allt socker och träna så brukar jag gå ner rätt fort... Jag är, som säkert många rokies, inte helt trygg med att man kan ta så mkt fett utan att gå upp i vikt...

Stressen ja, den är konstant just nu och svår att hantera MEN, jag ska skärpa mig! Ska begränsa I-phone användande och läsa en bok istället. Hjärnan går ju på högvarv hela tiden, inte minst av tvåbarnschocken med allt vad det innebär...