Tycker apropå allt detta snack om evidence och studier att det är ganska fascinerande. Evidence är viktigt inom medicin. Drar bara paraleller inom den gebit som jag kan väldigt mycket om då jag har en son med en grav cpskada alla behandlingsmetoder som ska finansieras ska evidencebaseras annars får vi som föräldrar eller användare betala själva. Vi lägger ut mycket pengar för att ge sonen det som gör att han slipper leva med smärta etc. Detta ingår inte i ngn landstingsstödd vård trots att det finns goda referensgrupper som använder träningsmetoder med mycket goda resultat detta är en form av evidence när en majoritet av användarna blir hjälpta problemet är oftast att det inte gjort några studier med referensgrupper efterssom det är svårt att få homogena sådana då varje individ är unik och det finns lika många varianter på cpskador som det finns personer som har dem. Det intressanta i kråksången är att den habilitering vi har i sverige (som skriker och försvarar sin habilitering med att detta är den enda metod som ska användas och man inte kan finasiera ngt annat just pga att det inte finns evidence som stödjer resultaten) helt själva saknar ngn som helst evidence för att deras habilitering fungerar. Detta är en obekväm sanning för sjukvården som trots envisa försök att hävda att de gör mäniskor dugliga genom sin metod. Mig veteligen finns det ingen som blivit mer duglig av deras metod medans det finns en hel del alternativa träningmetoder som lär personer med cpskador att få kontroll över sina kroppar igen och bli självständiga individer som inte behöver leva sitt liv med insatser och hjälpmedel som kostar oss skattebetalare en förmögenhet.
Samma sak gäller för mycket inom sjukvården man skriker efter evidence och vägrar envist att se ur ett mer holistiskt perpektiv. LCHF är inget undantag trots att vi i sverige är många (vissa siffror pekar på iupp mot 20% av befoikningen som närmar sig lågkolhydratskost/LCHF) som äter det och vi är många som kan vittna om hälsofördelarna hur mycket bättre vi mår så är motståndet hårt och det skriks efter evidence medans man själv saknar evidence och långtidsstudier för sina egna kostråd. Vi som äter LCHF är ju i särklass en av sveriges största grenar av kosthållning somliga strikta och andra mindre strikta men med en gemensam nämnare vi har radikalt minskat vårt kolhydratsintag slutat att lyssna på kostråden och vara fettskrämda en stor del av oss har blivit friska från många krämpor och sjukdomar och vi mår bra. Av ngn anlednign är detta skrämmande för sjukvården det anses som oerhört kontroversiellt och många nitiska kämpar med näbbar och klor för att förhindra detta.
Det forskas mycket många studier och många tolkningar av studier framförallt så är det just tolkningar av fakta som vi som inte har en professorshatt får förlita oss på och detta kan bli oerhört förvirrande för de flesta. Dessutom är det oerhört svårt att se ett korthus falla vilket jag i dagsläget tror håller på att hända och det är det som skrämmer många intressenter som har vinning i vår hälsa.. Jag tror att vår kära kostdoktor har rätt i att det är en matrevolution på gång sen att namnet inte behöver vara LCHF på denna utan jag tror mer på att vi ska prata i begrepp som lågkolhydratskost och mat som är just naturlig för oss att äta.
Slutsummeringen av detta inlägg blir iallfall "följ pengaströmmen innan budskapet värderas" det är oerhört många som har vinning av att vi är sjuka och att vi äter billiga livsmedel det finns inget läkemedelsföretag som säljer statiner som tjänar på att forskningen visar att kolesterol inte är farligt och inte behöver sänkas med läkemedel. Eller Herr Rössner som skriker högst av alla om hur farligt LCHF är sitter ju på dubbla stolar med sin inblandning i cambridge och sin svältklinik, för honom vore det omöjligt att elt plötsligt byta sida även om bevisen skulle vara så klara att det bara var dumdristigt att förneka dem. Jag skulle iallfall inte lita på en studie om pastans hälsofördelar där är barilla som finansierat den lika lite som jag skulle lita på en studie som påvisar att kexchoklad minskar risken för cancer om det stod att cloetta finansierat studien. Studier är svåra och varje dag så får vi nya rön då olika intressen har gjort sina tolkningar..