Inlägg från: spökplumpen |Visa alla inlägg
  • spökplumpen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Yosa skrev 2012-09-12 20:47:10 följande:
    Gah har stått still i 3 dygn nu! Bara nåt helto upp eller ner vad kommer det sig? Inte mindre promenader än vanligt. Samma mat som vanligt vad jag kan tycka. Hade sjuka barn måndag och tisdag ( mannen hemma så jag jobbade som vanligt så där beror inte viktstoppet på) men jag va vaken en del de nätterna. Kan det verkligen påverka så mycket?? Går ni oxå ner dåligt vid vakennätter? Läste på nån LCHF sida ( iforum tror jag) att sömnen är viktig vid LCHF. Men brukar det påverka er vikt så mycket. I vanliga fall brukar ja ju gå ner 1-7 hg per dag. Nu står det helt still. Ingen mens på gång.

Ja sömnen påverkar vikten jättemycket. De nätter som man knappt har fått sova finns det ingen poäng med att ställa sig på vågen, om man nu inte hemskt gärna vill se ett högt felaktigt resultat. Och sen måste du tagga ner lite! Du kommer inte att gå ner i vikt hela tiden! Du kommer hamna på platåer, du kommer gå upp i vikt och du kommer gå ner i vikt. Det är det långsiktiga målet som är viktigt, inte de naturliga variationerna på vägen dit.
  • spökplumpen

Brödet innehåller vetemjöl, iaf den sort jag har, och då är det inte lustigt att en del får uppblåsta magar. Kanske ett bra argument för att låta bli även det brödet, vad vet jag?

• spökplumpen
    ugglan skrev 2012-09-14 09:22:00 följande:
    Hur har ni andra tänkt på lång sikt med kosten? Jag har nu kört lchf sedan 20/8. Dels för att gå ner i vikt, 15-20 kg vill jag bli av med. Sen är jag även glutenallergiker och håller nu stenhårt på glutenfri kost, vilket ju är naturligt i lchf. Jag mår bra och vikten kryper neråt.. eller snarare hoppar nedåt i ojämna kliv.. har märkt att det kan gå ner plötsigt 2 kg sen upp 3 igen över en natt å sen plötsligt ner 4 igen.. men det är väl för att jag håller på och smygväger mig hela tiden... Det jag går på och för statistik över är varje måndag morgon. Har läst mycket om detta och de flesta lchf-kunniga säger sig ha för avsikt att äta så här resten av livet. För att de mår så bra av det.. Kanske kommer jag också till den punkten en dag när hälsofördelarna överväger längtan till pop corn i biofåtöljen, eller en mjukglass en sommardag, färskpotatis till midsommarsillen eller lite chips och dip på fredagsmyset.. Men nu tänker jag mer som så att jag så småningom när jag grejat viktnedgången kommer glida över lite smidigt på nån kombination av GI och lchf.. jag fortsätter att skippa bröd, detta främst pga gluten då. Sänker fettintaget och då lägger till lite kolhydrater.. med betoning på lite..  Är jag ute och cyklar här tror ni som tänker så? Tappar man kontrollen och börjar äta osunt igen tror ni? Beror ju förstås på hur bra karaktär man har.. Men säg att man klarar av att hålla detta på en sund och medveten nivå.   

Jag kommer lägga till mer kolhydrater och minska något på fettet när jag har kommit i mål, dvs så länge jag klarar av det och ligga stabilt på målvikten. Potatis tillsillen åt jag redan i somras, men jag gjorde det à la gi och kokade den dagen innan. Det var ett medvetet avsteg och inte för att jag blev sugen för stunden. Jag kommer inte att börja äta potatis, ris eller pasta varje dag, men ta när jag går bort. Med mera kolhydrater menar jag att kunna äta av alla grönsaker och ibland ta en skiva grovt vanligt bröd. Det jag ser fram mest emot att få smaka igen är matvete för det tycker jag är sååå gott, och det är gi. Det som jag dock aldrig kommer tillåta mig igen är att ta såna portioner som jag gjorde innan lchf, utan det kommer bli en liten sked av kolhydraterna. Det ska vara för smaken och inte för mättnad. Chips och ostbågar visste jag redan innan lchf att jag aldrig kommer att äta igen. Det är min stora last i livet och jag vet att om jag skulle smaka en liten bit så skulle jag vara fast igen och inte kunna sluta. Så den delen av mitt liv är jag färdig med. Och kan man vara så bestämd med en sak så kan man säkert vara det med flera. Men i dagsläget är det tillräckligt att avstå från det. Jag är dock ganska övertygad om att ju längre som man äter rent desto mindre sugen kommer man vara på skit och därför inte få några problem att utesluta. Jag har ätit kolhydratsfattigt i 5 månader nu (inte lchf från början) och jag märker redan jättestor skillnad. Mina smaklökar har också förändrats väsentligt, det tycker jag nästan är det häftigaste! Tror dock att det är svårt att sitta och säga nu hur jag kommer göra sen, för jag tror att det kommer hinna förändras under resans gång och då bara till det bättre.
  • spökplumpen

Idag har vi varit på Kolmården. När vi var där förra året så fick man jättegod sås till fish & chipsen och dt låter ju verkligen urlöjligt men jag har längtat tillbaka till den. Hela veckan har jag gått och funderat på hur jag skulle göra med maten idag, ta med egen matlåda eller köpa mat på plats. Men eftersom jag är förkyld och ändå inte känner vad maten smakar så bestämde jag mig för matlåda och väl där så var jag nöjd med mitt beslut. Trots att både sambon och svågern satt och åt pommes, dippar, hamburgare och fish & chips och att mitt smaksinne faktiskt kom tillbaka i morse så var jag helt nöjd. Hade även med mig brie och macka. Det enda fusket var 2 skedar glass från sambon. Känner mig nöjd och glad med det. Men oj så jobbigt det är att gå i alla backar där när man är förkyld! Fick tom be sambon att ta över vagnen och det händer verkligen aldrig annars. När vi var där förra året vägde jag 17-18 kg mer men hade ändå inga problem med att gå hela dagen och hålla god fart även i backarna. Idag fick jag känna att jag levde och fick även kramp i ena vaden på slutet. Men jag är som sagt glad och nöjd med dagen. Härligt att få lite backmotion, frisk luft och en trevlig dag med familjen.

• spökplumpen

Idag känner jag mig ledsen. Vet inte vad jag ska äta längre! Vågen fortsätter uppåt och det förstår jag. Har börjat utesluta ägg för att se om grabbarna blir bättre och det verkar de bli så inga mer ägg för mig. Har istället gått över till rysk yoghurt på morgnarna men det spårar ut, det är så gott att det blir för mycket och både hunger och sug blir enormt. Senaste veckan har jag ätit enorma mängder mejerier och nötter, iaf om man jämför med tidigare. Kan ni hjälpa mig med vad jag kan äta som inte innehåller ägg eller så mycket mejerier?

• spökplumpen
    Something01 skrev 2012-09-17 12:55:44 följande:
    Någon här som har ammat och ätit lchf?? 

Ja det är många i tråden som har ammat och ätit lchf. Jag testade själv med första barnet men min mjölk sinade och jag fick sen spendera 1,5 månad med att pumpa efter varje mål för att få tillbaka tillräcklig mängd mjölk. Så till andra barnet fick lchf vänta till jag hade ammat färdigt. Men det finns ju ingen anledning att inte ta bort socker och äta långsamma kolhydrater.
  • spökplumpen

Nu har jag testat mbt några gånger och det har helt motsatt effekt på mig. Jag blir supersugen! Gjorde en i morse och drack medan jag matade minstingen och tog sen 2 rostade lchfmackor (från Ica) med bregott och ost, var fortfarande hungrig när jag gick från bordet. 2-3 timmar senare var jag hungrig så jag tog en mbt till när barnen åt frukt. 1 timme efter det kände jag mig illamående och vimmelkantig och bestämde mig för att nu måste jag faktiskt äta! Har precis ätit klart men känner mig fortfarande vimmelkantig.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**