Inlägg från: The Kittycats |Visa alla inlägg
  • The Kittycats

**Den stora feta LCHF-tråden**

adams family skrev 2011-10-10 16:20:41 följande:
    Gå på loppis och hitta en gamal mandelkvarn för en tia sen kan du köpa ekologisk mandel som är lägre i kh sen är det bara att mala och då får du även med skalen som innehåller massa nyttigheter...Älskar min mandelkvarn
    Ekologisk mandel, var köper du det?
    adams family skrev 2011-10-11 07:39:34 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m61497531.html   så många aggressiva normalätare...jag kan för allt i världen inte förstå vad som är så extremt med LCHF..har roat mig med att läsa hela tråden medans jag jobbat natt och folk vet verkligen inte vad LCHF är men ändå har de så mycket synpunkter och kan uttala sig om hur extrema och farliga vi är.

Sen kan jag tycka att man inte ska ge sina barn en strikt LCHF för de har inget behov av det men ge dem riktigt smör och riktig mat och reducera spannmålsintaget det behöver inte vara huvuddelen på tallriken varje mål. Utan ge dem köttfärsså med spaghetti istället för tvärtom eller varför inte prova att minska pasta och brödätandet genom att ge alternativ till dem..  

Hmm, jag har läst en del... men jag blir bara irriterad och tycker det är pinsamt till viss del - från båda sidor...

Preics så tänker jag också. Jag försöker att hemma ge dottern en kost som inte är baserad/ huvudsakligen består av kolhydrater. Jag vet ju att hon äter mat enlig tallriksmodellen på förskolan, och det är ok för mig. Har för mig att Anna Hallén skrev att barn behöver kh, då insulin har någon koppling till tillväxthormon eller något liknande... *minns inte* Skäms Du som är mer insatt adams family, kanske vet mer om just det?
    Däremot tror jag att det är bra för alla, både barn och vuxna att äta LC, och satsa på så rena och icke-processade råvaror som möjligt. Men det betyder inte att jag sätter min dotter på att äta under 20 g kh om dagen. Hon är inte sockerberoende, vilket jag är - och hon behöver inte gå ner i vikt, vilket jag gör.

Däremot tycker jag inte att det är ok att de på förskolan har gått över från Bregott till Lätta, så nu har jag gått med i något "föräldraråd" som ska träffa vissa från kommunen på ett möte och prata igenom en massa saker inklusive kosten.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats

By the way...
    Ni som har hängt här ett tag, vet ni hur det har gått för helene306? Har inte sett henne på ett tag.

emmiz01 skrev 2011-10-12 23:55:04 följande:
    Det kan göra mig lite kluven oxå..
    Jag tyckte innan jag började med lchf att kött överkonsumerades :P
    Men jag gillar ju dieten i och med resultatet och det fysiska välmåendet.
    Jag ogillar kött intustrin i stort, där emot tycker jag det är helt ok att sjuta en älg i skogen.
    Jag mår mer dåligt över djuren i dålig uppfödning.
    Viktigt att tänka på om man vill äta näringsrikt, att djuren fått må och äta bra i sitt liv.
    Synd bara att det är så dyrt att köpa eko.
    För min egen del har jag inga problem med att äta kött, den här livvstilen och mitt (och många andras) mående av den har övertygat mig om att det är det "riktiga" och mest naturliga för kroppen. Jag äter f.ö inte mer kött (inkl fisk, kyckling etc) efter att jag började äta LCHF, däremot äter jag defintivt mer grönsaker och använder mer mejeriprodukter. 

Men jag är också emot dålig djurhållning/uppfödning, och äter allra helst sådant som jag vet att någon släkting har skjutit i skogen.
    Men vi kan ju påverka genom att efterfråga naturbeteskött etc. Påverka betyder ju inte att man behöver demonstrera och ställa sig med listor och plakat överallt (om man inte vill eller orkar). Men ju fler som frågar och ifrågasätter hur djuren har behandlats när man handlar, desto större eftefrågan blir det ju. Krasst men inte så konstigt så vill ju handlarna tjäna pengar, och de vill ju därför ge kunderna det de vill ha oavsett om det är det allra billigaste kött som finns att få eller ekologiskt och närproducerat.

Om ni bor nära Järna så är det här ett tips:
    http://www.devilda.se/omdevilda/
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Bordeaux skrev 2011-10-13 10:08:22 följande:
    Hon kämpar på med lchf så gott det går och jag tror att det går ganska bra för henne.
    Ok, kul att höra.
    emmiz01 skrev 2011-10-13 10:15:34 följande:
    För min egen del har jag inga problem med att äta kött, den här livvstilen och mitt (och många andras) mående av den har övertygat mig om att det är det "riktiga" och mest naturliga för kroppen. Jag äter f.ö inte mer kött (inkl fisk, kyckling etc) efter att jag började äta LCHF, däremot äter jag defintivt mer grönsaker och använder mer mejeriprodukter. 

Men jag är också emot dålig djurhållning/uppfödning, och äter allra helst sådant som jag vet att någon släkting har skjutit i skogen.
    Men vi kan ju påverka genom att efterfråga naturbeteskött etc. Påverka betyder ju inte att man behöver demonstrera och ställa sig med listor och plakat överallt (om man inte vill eller orkar). Men ju fler som frågar och ifrågasätter hur djuren har behandlats när man handlar, desto större eftefrågan blir det ju. Krasst men inte så konstigt så vill ju handlarna tjäna pengar, och de vill ju därför ge kunderna det de vill ha oavsett om det är det allra billigaste kött som finns att få eller ekologiskt och närproducerat.

Om ni bor nära Järna så är det här ett tips:
    www.devilda.se/omdevilda/
    Det är ju sklart individuellt, men jag har vänner som äter lchf och dom tycker sig äta mkt mer kött osv. Innan var det mkt - en skål pasta m. ketchup när dom kommer hem sent efter en dag på jobbet. Nu ersätts det med djur proteiner och fett.

Men jag håller helt med dig. Detta är klart en suverän livs still =)
    Jag minns inte om min mage någonsin varit så här lugn!
    Jo det är ju klart att det kan vara olika
    För min egen del åt jag förr ungefär lika mycket protein som nu, minimalt med fett och enorma mängder kolhydrater  eftersom jag var så hungrig och sugen nästan jämt och ständigt. Nu har jag ju istället ersatt kolhydraterna med fett först och främst, så mina portioner är mycket mindre totalt sett.

Min mage är helt underbar *kär* Drömmer Jag har insett att det är det vita mjölet jag tål sämst, så äter jag pasta eller vanligt bröd någon gång så blir magen galen. Däremot går det bättre med exempelvis potatis. Socker (te.x glass) går bra ur magsynpunkt, men däremot inte när det gäller suget.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    huxflux skrev 2011-10-13 20:22:59 följande:
    Alltså. Jag är lyrisk. Jag har för första gången testat LCHF-pannkakor. Dra mig baklänges på en tallkotte vad gott det var!! Det smakade precis som riktiga hemstekta plättar! Lite kokos och salt i grädde och ägg och lite fiberhusk... Who would have known!
    Jag älskar också LCHF-pannkakor Tungan ute gärna som helgfrukost.
    Brukar köra på ett recept som Ekorrfamiljen tipsade om:
    ½ pkt Philadelphia
    1 dl grädde
    1 krm bakpulver
    1 krm salt
    3 ägg
    1 tsk fiberhusk
    ev. lite lite vaniljpulver
    MÖMS!
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    emmiz01 skrev 2011-10-13 22:10:36 följande:
    Såg att fler "misslyckats"
    Idag när jag var i affären och skulle plocka åt mig grönsaker kom jag på mig själv ståendes och stirrandes framför SATSUMAS!!!
    Jag sitter nu framför datan med en hel påse satstmas. Kommer inte sluta fören alla är i magen.. mmm!!
    Suck alltså, att det ska vara så svaårt.
    Imorgon är en ny dag.
    Det är absolut en ny dag imorgon!

Själv har jag jättesvårt att hålla mig från äpplen på ett träd som växer på vår samfällighet. Jag är lite kinkig när det gäller äpplen och hur de smakar, och de här äpplena är helt perfekt underbara... Tungan ute Och eftersom de bara går att plocka under en begränsad tid, och den tiden snart är slut så är det svårt att övertyga mig själv om att jag inte borde passa på och äta några äpplen medan det finns.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats

Och jag är 160 cm lång och vikten har stått still runt 69,5-70 kg sedan innan sommaren, då jag har haft en ruggigt lång svacka gällande mitt kolhydratberoende.
    Mitt stora mål är 56 kg, men just nu känns det lååångt borta...
    Så jag är ruggigt avis på er som väger runt 63 och 65 kg

Tezzan1981: Vet du om man kan köpa Grok i någon fysisk affär, eller är det LCHFbutiken som gäller?

♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats

Grattis till er som har plussat! {#emotions_dlg.flower} 

Maruid skrev 2011-10-17 08:48:27 följande:
    Vågen pinnar neråt sakta men säkert, minus 5,2 kilo totalt. Tycker dock just nu att midjemåttet är mest fascinerande, 9 cm på fem veckor! Woho!
    Grattis till dina minskade kilon, det är ju jättebra jobbat!  Och midjemåttet måste ju kännas suveränt
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    mamman i skogen skrev 2011-10-16 05:42:36 följande:
    namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=2818   namninsamling skriv görna på och sprid vidare. Mot lättprodukter och margarin till våra barn i skolan och på dagis

Nu har jag också skrivit på, hoppas fler gör det snart. Är ju inte sååå många namn kvar till 10 000.
    mamman i skogen skrev 2011-10-16 07:04:41 följande:
    Här i kommunen började de för ett par år sen med light och margarin men håller på på hemmaplan och sprider denna namninsamling och vi hoppas det ger ringar på vattnet och att alla här tar sig i kragen och lägger ut den på FB etc!! Läs gärna sannas inlägg om fettnsnålt till barn... Galenskap på hög nivå!!  
    Har du fått någon respons från kommunen ang bytet till margarin?
    Min dotter har ju precis börjat på förskolan, så hon har ju ett antal år kvar där hon kommer att äta margarin... Så jag tog ju upp det på föräldramötet, och det var fler som höll med. Men jag pratade även med min syster som jobbar inom kommunens kök, enligt henne så får de ju bara använda sig av vissa leverantörer och de har ju tydligen höjt priset rejält för Bregott (ev pga efterfrågan då) - en lite bytta skulle kosta dem 40 kr st!
    mamman i skogen skrev 2011-10-19 22:12:46 följande:

Var på en oerhört intressant föreläsning igår... LCHF och KBT i kombination. Caroline Schuck som gått från GI utbildad kostrådgivare hos självaste paulun till LCHF och därefter lagt till KBT till detta.   Intressanta aspekter på varför sjukvården inte kan erkänna LCHF som en fantastiskt behandlingsform och livsstil. (pengar politik och framförallt personlig prestige hos de lärda)

Ett litet utdrag ur hennes blogg ..hon har oerhört många poänger och framförallt att övervikten sitter inte på höfter rumpa eller mage hos oss kvinnor utan den sitter mellan öronen och där bör vi också behandla maten är en läkande process men många behöver läka sig själv på andra sätt än de som man fysiskt kan ta på som körlekshandtagen på höfterna.. schuck.se/mirakelmedicinen-heter-sjalvkansla/#more-380

Stämmer nog tyvärr in mycket på mig .Även om jag har det fysiska beroendet  av kh under kontroll, så havererar ju min kost till och från pga av det mentala när jag återgår till gamla ätstörningsmönster.

Håller en tumme för att du blir godkänd på tentan.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Loreena skrev 2011-10-26 08:14:49 följande:
    Tjoho! Jag är gravid! Jag plussade idag. Det blir kanske en liten pluttis till sommaren. :D Jag tänkte äta LCHF-inspirerat, men inte strikt. Vi får se hur jag mår och vad jag klarar att äta när illamåendet sätter in.
    Vad roligt, grattis! {#emotions_dlg.flower}
    ♥ Skruttan född 10-07-15
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**