Inlägg från: The Kittycats |Visa alla inlägg
  • The Kittycats

**Den stora feta LCHF-tråden**

Sigrid skrev 2011-12-21 12:28:52 följande:

Ni som haft/har problem med vadkramper, hur länge har det hållt i sig för er?

Jag äter magnesium men kan ändå vakna på nätterna av att det gör JÄTTEont. Har ätit LCHF sendan mitten av augusti och började känna av vaderna ungefär samtidigt. Börjar tröttna på det nu.

Nu har inte jag problem med kramper för tillfället. Men jag funderar på om du har sett över ditt intag av mjölkprodukter? Det kanske inte hjälper med endast tillskott av magnesium för dig?
    Nu bara spånar jag lite, har ingen aning om man kan äta så mycket mjölkprodukter att det inte hjälper med magnesiumtillskott....

Jag läste också att det kan vara saltbrist, om inte magnesiumtillskott hjälper. Och att man då kan prova att ha i lite mer salt i maten.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    BeccaStina skrev 2011-12-29 13:44:02 följande:
    Guuud va ont i kroppen jag har nu efter allt skräp jag har fått i mig! + 4,2kg på en vecka!!!!!!!!

har så ont i fötter och händer, kan inte bära saker eller gå på ex dammsugarsladden, får verkligen skit ont så mycket är ju vatten men frågan är hur mycket.. :(
    Du är inte ensam om att ha ont. Häromkvällen låg jag och klagade för att jag hade så ont i händer och fötter, och att jag inte har haft så här ont sedan jag var gravid (karpaltunnelsyndrom). Men inte förrän nu när du skrev att du också hade ont så kopplade jag....Foten i munnen
    Det är ju såklart pga all skit jag har stoppat i mig som jag har ont. Så nu är det bara att sluta gnälla, acceptera konsekvenserna av det jag valde att äta till julen, och framför allt ta nya tag.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    mamman i skogen skrev 2011-12-30 05:45:06 följande:
    Även jag har trots minimalt med fusk haft ont i kroppen. Har innan LCHF levt med kronisk värk i framförallt handleder och armar jag var 19 förstagången jag uppsökte läkare för detta sedan har jag blivit bollad runt i vården men man har konstaterat ingenting och mer eller mindre sagt att jag får nog leva med värken. Otaliga diklofenakk kurer senare så började jag för mer än två år sedan med LCHF och vad händer;-D Ett par veckor senare var jag värkfri och har sedan dess inte ätit en tablett mer än när jag själv med rödvin vållat mig huvudvärk.
    Så dryga 15 år av värk kan jag nu med kunskap i bagaget härleda till kroniska inflammationer orsakad av min egen kost ala tallriksmodellen för jag har varit en duktig medborgare och ätit varierat dock utan lightprodukter dessa har aldrig kommit innanför mina dörrar.

Jag kan nog härleda inflammationerna  till dåligt intag av omega 3, fredagschipsen, och gluten. Jag har inget sockerbehov och har aldrig haft sockersug men däremot har jag varit en "mjölmaja" som gått igång på nybakat.

Gluten kan även för oss icke intoleranta skada tarmens minsta veckade yta mikrovilly och skapa läkage (läckande tarm) då kommer osmält mat ut i blodet och det är en trolig inflammationsförklaring.

Intressant är också att titta på hur våra tarmar ser ut och jämföra det med andra djur. Vi har tex om man ställer en gorilla bredvid oss en oerhört kort tjocktarm medans gorillan har en lång. Detta indikerar på att vi är anpassade för ett litet intag av vegetabilier och vår huvudföda är protein och fett som bryts ner i tunntarmen. Tjocktarmen är som vår jäskammare och där kan vi processa en liten del fibrer och bryta ner till näring.  Hos gorillan så finns det en lång tjocktarm och de lever också på ganska hårdsmält mat. Vi är så lika men ändå så olika. Detta fenomen finns ganska bra dokumenterad forskning på om hur djurarter som är lika ända har anpassats olika beroende på vilken miljö de lever i och då är det tex tarm som är den största skillnaden. Björnar är ett bra exempel där en isbjörn och en brunbjörn är oerhört lika anatomiskt men äter helt olika föda därför har brunbjörnen en lång tjocktarn för att "jäsa" mat i medans isbjörnen som lever i ett fruset landskap har en kort tjocktarm. Så mao anatomiskt lika men med stora skillnader i matsmältningskanalen beroende på hur de varit tvugna utvecklas pga miljö och tillgång på mat. Intressant anekdot tycker jag och den ger en bra bild av hur vi under två miljoner år anpassats till vår naturliga kost och hur vi under de sista tiotusen åren har gjort ett nytt vägval genom att bli bofasta och odla vår mat.

I denna sista anpassning har vi inte landat ännu och det kommer ta många tiotusentals år innan våra tarmar till fullo klarar av en föda som baseras på spannmål. Frågan är väl om det vi försöker göra nu med industrimat ngn gång kommer att bli ngt vi anpassar oss till det har bara gått drygt hundra år av detta evolutionära steg och det har resulterat i att våran kost ändrats drastiskt och resulterat i sjukdomar och ohälsa. Detta är ett mått på att industrimat är så långt från var vi är anpassade till man bara kan komma.

Ett litet sidospår men jag tycker evolutionen är förbaskat intressant och vi kan lära oss mycket av hur våra förfäder åt.       
    Intressant, och lika intressant sidospår!

Önskar bara att jag kunde få min mamma att testa LCHF ordentligt. Hon lider av kronisk, odiagnostiserad värk sedan många år. Äter enligt tallriksmodellen för att hålla vikten nere, så att vikten inte ska fresta på lederna mer än nödvändigt. Det är svårt  att "lära gamla hundar att sitta"...... Och jag vill inte vara tjatigt  jobbig heller så att hon blir helt anti istället. Men hon har iaf börjat övergå mer och mer till riktigt smör iaf, och skippar lättmargarinerna. Ett litet steg i taget....
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    linelullan skrev 2012-01-04 21:13:48 följande:
    Är det någon mer som har ett sötsug som liknar sockerberoende?
    Japp. Jag har dessutom ett stört ätbeteende sedan många år tillbaka, så även när jag lyckas få sockerberoendet under kontroll så får jag ändå återfall ibland då det faller på den mentala biten och min lite störda, känslomässiga relation till mat.  Att jag har haft ett stört ätbeteende har jag vetat i rätt många år, men det var inte förrän jag fick kunskap om LCHF som den sista pusselbiten föll på plats.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Martina 76 skrev 2012-01-05 08:39:26 följande:
    Har kört mjölkfritt en vecka nu. Är i riktigt ketos - det känns i hela kroppen! Är snöpligt nära att vara nere under 70...bara ett par hg kvar. 2 kg på en vecka mao -mycket nöjd! Har ätit 1500-2000 kcal per dag men ligger hela tiden under 20g kolisar. Igår blev det inte mer än 4g. Härligt att känna hur kroppen bränner!!
    Härligt, det är riktigt inspirerande att läsa
    Kan du ge lite exempel på en dagsmeny?  Jag är så fast i mjölkprodukter att jag har svårt att komma på hur man ska äta då (så att det fortf är gott).
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Martina 76 skrev 2012-01-05 08:47:09 följande:
    Till frukost har jag börjat äta kokosfett först på fastande mage för att få fart på förbränningen.  Sen tar jag en kaffe med äggmjölk lite senare. Kokosfettet mättar dock rejält och tar bort både sug och aptit.

Ägg och bacon brukar det bli en gång per dag - antingen till lunch eller middag. Jag är ledig denna vecka så nu blir det ägg och bacon till lunch.

Äter jag ett mål till blir det typ lax och chevrésallad, köttfärslimpa, soppor gjorda på kokosmjölk (mycket gott och nästan inga kolisar!!! Går dessutom att variera i oändlighet), kött och sallad etc.

Ibland äter jag ingen middag utan tar lite ost och vin eller som igår en bit cheesecake som jag gjort (ok lite grädde är det i den men det blir så lite...). 
    Äter du kokosfettet med sked då eller? Nog för att jag har en hel del kokosfett i mitt te, men att bara äta rent kokosfett...  Förvånad Tungan ute  Jag vet inte om jag skulle klara konsistensen, även om jag kanske skulle kunna vänja mig vid tanken på att äta rent kokosfett.
    Tack för tipsen. När du skriver lite exempel så känns det ju rätt så självklart, men ändå tryter fantasin när jag står där i köket...
    Mmm, jag älskar kokosmjölk! Vad brukar du ha i dina soppor?
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    sininen skrev 2012-01-10 19:51:20 följande:
    Jag är glada tanten. Jag har nått mitt första delmål och är för första gången på jättelänge normalviktig.

För att jag ska verkligen fortsätta vara duktig så har vi beställt en matkasse hem till dörren med LCHF-recept och idag kom första kassen. Skitbra när jag jobbar och inte orkar planera och handla en massa.  
    Grattis! Jättebra jobbat.
    Finns det matkasse med LCHF-recept? Var då?
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats

Jag är så aaaavundsjuk.....

Min sambo började med LCHF för knappt 2 v sedan, efter förslag från mig. För första gången i sitt liv började han nämligen känna sig lite plufsig.
    Han har gått ner knappt 5kg! Allt kan ju knappast vara vatten....
    Under den här tiden har jag gått ner... nada... står kvar på samma hekto! Visserligen har jag just nu mens, så förhoppningsvis kanske jag hoppar ner lite när jag tappar vattnet jag har i kroppen just nu. Men ändå... {#emotions_dlg.djavulsk}

PS. Vi har då i princip ätit samma, förutom att jag äter mindre portioner då jag är över 2 dm kortare, jag har kokosfett i mitt te och han har ätit en hel del av det här LC-brödet som säljs i butik. That´s it!

♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    adams family skrev 2012-01-19 10:42:15 följande:
    www.kostdoktorn.se/svt-debatt-om-lchf-ikvall-.../   svt ikväll
    Intressant!
    Men... åh...vet inte om jag klarar av att titta.... Känner redan hur jag blir irriterad, den där Anna Bäsén har jag redan svårt för.
    Det beror ju bl.a på om SVT har en utgångspunkt i att det är 2 olika skolor, eller om man på en gång utgår ifrån att LCHF är en farlig och galen sekt.... Att direkt få börja i försvar...
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Mina småtroll skrev 2012-01-19 21:57:18 följande:
    Nu kl 22 så handlar det om LCHF i debatt. Kommer väl va det vanliga tjafset, den ena sidan säger si, den andra sidan säger så...men jag tänkte kolla iaf
    Hur var debatten? Kom det fram något vettigt?
    ♥ Skruttan född 10-07-15
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**