mamman i skogen skrev 2011-12-30 05:45:06 följande:
Även jag har trots minimalt med fusk haft ont i kroppen. Har innan LCHF levt med kronisk värk i framförallt handleder och armar jag var 19 förstagången jag uppsökte läkare för detta sedan har jag blivit bollad runt i vården men man har konstaterat ingenting och mer eller mindre sagt att jag får nog leva med värken. Otaliga diklofenakk kurer senare så började jag för mer än två år sedan med LCHF och vad händer;-D Ett par veckor senare var jag värkfri och har sedan dess inte ätit en tablett mer än när jag själv med rödvin vållat mig huvudvärk.
Så dryga 15 år av värk kan jag nu med kunskap i bagaget härleda till kroniska inflammationer orsakad av min egen kost ala tallriksmodellen för jag har varit en duktig medborgare och ätit varierat dock utan lightprodukter dessa har aldrig kommit innanför mina dörrar.
Jag kan nog härleda inflammationerna till dåligt intag av omega 3, fredagschipsen, och gluten. Jag har inget sockerbehov och har aldrig haft sockersug men däremot har jag varit en "mjölmaja" som gått igång på nybakat.
Gluten kan även för oss icke intoleranta skada tarmens minsta veckade yta mikrovilly och skapa läkage (läckande tarm) då kommer osmält mat ut i blodet och det är en trolig inflammationsförklaring.
Intressant är också att titta på hur våra tarmar ser ut och jämföra det med andra djur. Vi har tex om man ställer en gorilla bredvid oss en oerhört kort tjocktarm medans gorillan har en lång. Detta indikerar på att vi är anpassade för ett litet intag av vegetabilier och vår huvudföda är protein och fett som bryts ner i tunntarmen. Tjocktarmen är som vår jäskammare och där kan vi processa en liten del fibrer och bryta ner till näring. Hos gorillan så finns det en lång tjocktarm och de lever också på ganska hårdsmält mat. Vi är så lika men ändå så olika. Detta fenomen finns ganska bra dokumenterad forskning på om hur djurarter som är lika ända har anpassats olika beroende på vilken miljö de lever i och då är det tex tarm som är den största skillnaden. Björnar är ett bra exempel där en isbjörn och en brunbjörn är oerhört lika anatomiskt men äter helt olika föda därför har brunbjörnen en lång tjocktarn för att "jäsa" mat i medans isbjörnen som lever i ett fruset landskap har en kort tjocktarm. Så mao anatomiskt lika men med stora skillnader i matsmältningskanalen beroende på hur de varit tvugna utvecklas pga miljö och tillgång på mat. Intressant anekdot tycker jag och den ger en bra bild av hur vi under två miljoner år anpassats till vår naturliga kost och hur vi under de sista tiotusen åren har gjort ett nytt vägval genom att bli bofasta och odla vår mat.
I denna sista anpassning har vi inte landat ännu och det kommer ta många tiotusentals år innan våra tarmar till fullo klarar av en föda som baseras på spannmål. Frågan är väl om det vi försöker göra nu med industrimat ngn gång kommer att bli ngt vi anpassar oss till det har bara gått drygt hundra år av detta evolutionära steg och det har resulterat i att våran kost ändrats drastiskt och resulterat i sjukdomar och ohälsa. Detta är ett mått på att industrimat är så långt från var vi är anpassade till man bara kan komma.
Ett litet sidospår men jag tycker evolutionen är förbaskat intressant och vi kan lära oss mycket av hur våra förfäder åt.
Intressant, och lika intressant sidospår!
Önskar bara att jag kunde få min mamma att testa LCHF ordentligt. Hon lider av kronisk, odiagnostiserad värk sedan många år. Äter enligt tallriksmodellen för att hålla vikten nere, så att vikten inte ska fresta på lederna mer än nödvändigt. Det är svårt att "lära gamla hundar att sitta"...... Och jag vill inte vara tjatigt jobbig heller så att hon blir helt anti istället. Men hon har iaf börjat övergå mer och mer till riktigt smör iaf, och skippar lättmargarinerna. Ett litet steg i taget....