Inlägg från: The Kittycats |Visa alla inlägg
  • The Kittycats

**Den stora feta LCHF-tråden**

Oj, FL är nog konstigt.. alternativt datorn/internet som vanligt
    Nu kan jag plöstligt se massor av senare inlägg där ni pratar om debatten... så glöm mitt förra inlägg

♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Faile skrev 2012-01-20 08:28:45 följande:
    Tyckte det var lite kul hur desperat ena "motståndaren" blev till slut och nästan gråtfärdig gastade om hur viktigt det är att äta frukt
    Ha ha

Det är med frukt är lite lustigt, Livsmedelsverket (gissar jag) har verkligen lyckats ituta de allra flesta att frukt nästan är något heligt och som måste finnas i var mans liv...
    Igår pratade vi på jobbet om sur frukt, och då kom vi in på att jag har synliga frätskador på mina tänder för att jag har ätit så mycket syrlig frukt i mina dar. Min tandläkare har sagt att jag bör dra ner på frukten för att skona tänderna. Och då var det en som sa . "Stackare, tänk att inte få äta hur mycket frukt hur ofta man vill"
    Hon tyckte verkligen synd om mig...
    Jag orkade inte gå in på, än en gång, att jag äter LCHF och därför försöker att inte äta frukt mer än någon gång ibland.
    Kan ju också sägas att när nu min tandläkare hade sagt att jag inte bör äta frukt, så kom inte den vanliga kommentaren om att jag måste få brist på näring när jag inte äter frukt. Men när jag säger att jag inte äter frukt pga att jag äter LCHF, då får jag ofta höra den kommentaren
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Allrona skrev 2012-01-20 10:36:23 följande:
    Så j-a korkat argument av dietisten! Blir jag mer social för att jag äter en kaka till fikat eller potatis till maten!? Jag tycker nog jag är ganska social utan kaka, jag hinner ju prata deso mer eftersom jag slipper tugga

Hoppas jag hinner se debatten senare idag, ser fram emot att få fnissa lite när dessa geniala argument som "socialt svårt"  läggs fram
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Faile skrev 2012-01-20 17:30:39 följande:
    Jag tycker själv att Katrin är ganska rolig, vilket ju även är anledningen till att jag läser hennes blogg.
    Men som förespråkare för lchf vete fan om jag vill ha henne. Jag har det nog jobbigt med omgivningen, utan att folk ska bli ännu mer provocerade gällande kosten av henne dessutom  

Håller med i typ allt du säger Läser också hennes blogg.

Fick hennes bok i present förra veckan, och den var ungefär som väntat. Hennes sätt att skriva roar mig, men det var ju inte så många nya recept eller så. Det är väl mer en "helhetsguide", eller vad man nu ska kalla det, med lite tips om träning och motivation förutom om LCHF.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Faile skrev 2012-01-20 18:23:46 följande:
    Ja, det slutar nog med att jag läser hennes bok till slut.

Nästa lchfbok blir nog skaldeman eller "hjärnkoll på vikten. Tycker de verkar intressanta.  
    "Hjärnkoll på vikten" vill jag också gärna läsa. Jag höll på med Sofia Hexebergs? bok, (men tog en paus när jag fick K.Z:s bok) minns inte namnet exakt, men hon är norsk läkare.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    rödnos skrev 2012-01-20 19:38:35 följande:
    Hur äter man för att nolla?
    Allt innehåller väl en liten del kolhydrater? Men hur gör man för att nolla så nära som möjligt?
    Skulle nog behöva testa ett tag för att se om det kan få igång min minskning igen.
    Det finns en och annan färdig veckomeny om du går in på KiF. Jag hittade en där som jag körde rätt mycket efter.
     Nu blev det nog inte helt ren "nollning", men jag siktade på det. Men t.o.m i ost finns det ju kolhydrater, så i praktiken blev det nog mer UFO (om man ska hänga upp sig på korrekta benämningar). Men det var rätt trist, och för min vikt hände det inget speciellt. Men alla kroppar ju olika, så testa kan man ju alltid...
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats

Jag tyckte att bilagan var riktigt bra.
    Min sambo som började med LCHF nyligen satt och läste den, och han tyckte också den var bra för nybörjare med många frågor. Han har ju (sååååklaaaart)  fått höra på jobbet att hjärnan behöver kolhydrater, och han vet ju genom våra diskussioner att så är det inte. Men det är ju ingen fakta han har lagt på minnet (och jag kanske inte är så bra på att förklara pedagogiskt...) Så han tyckte den var bra att läsa för att "få lite mer kött på benen" på ett lättförståeligt sätt.
    Två veckor på liberal LCHF för min sambo blev minus 5 kg ganska exakt, och en mindre fisig mage enligt honom själv - jag har inte riktigt reflekterat över det
    Så han tänker fortsätta ett tag till

Knepigaste nu är att det ev. verkar som att min dotters allergi mot mjölkprotein har kommit tillbaka Vi har sagt till att de inte ska ge mjölk och yoghurt på dagis, och sedan testade vi i torsdags att ge henne mjölk och hon var helt prickig i halva ansiktet på fredag morgon - buhu! Än så länge verkar hon iaf inte reagera när det är mjölkprodukter i mat, t.ex köttfärssås - alltid något. För jag klarar bara inte av alla de där mjölksubstituten från Oatly - urk! Nu ska vi avvakta lite till - och sedan göra provokation med lite andra mjölkprodukter innan vi kontaktar Barnkliniken igen - suck!

♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    mamman i skogen skrev 2012-01-21 08:04:10 följande:
    Hej förresten verkar som om familjeliv hade en liten atack igår så jag bytte signatur jag är "adams family" som bytt nick...   
    Och ett litet visdomsord rån douglas adams som sidot ;-D som jag tyckte kunde vara passande efterssom jag mest skriver i LCHF trådar...
    He he, måste erkänna att jag inte har en aning om vem Douglas Adams är, men han verkar ju vara/varit en smart karl

Hel OT... påminner mig om min söta skåpsgranne från gymnasiet som svarade "potatisodlare" på frågan ; "Vad är en mecenat?" på ett historiaprov
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Faile skrev 2012-01-21 12:51:49 följande:
    Han som skrev "Liftarens guide till galaxen" bla. En av de roligaste ( den roligaste?! ) böckerna som skrivits.
    Jaså, ja då vet jag iaf vem det är
    Allrona skrev 2012-01-21 13:05:15 följande:
    Tråkigt att mjölkallergin har kommit tillbaka! Har själv en allergisk dotter, hon får alltid egen mat eftersom det är svårt att göra allergimat enligt lchf om man inte ska ha kokosmjölk i maten varje dag!
    Tack!
    Ja det kändes ju så skönt nu när sambon ska fortsätta äta LCHF, men då ska vi istället (kanske) börja göra special till dottern... Obestämd
    Nog för att gick gillar kokosmjölk, men...
    ♥ Skruttan född 10-07-15
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**