Inlägg från: The Kittycats |Visa alla inlägg
  • The Kittycats

**Den stora feta LCHF-tråden**

Clanica skrev 2011-10-31 13:05:29 följande:
    www.aftonbladet.se/wellness/article13827133.a...
    Såg också det, hon är ju från Trosa precis som jag SSS bor ju också i vår kommun - ett mecka för LCHF:are
    Tyvärr har ju jag inte inte kommit lika långt i att bli av med mitt sockerberoende. Men jag ska nog köpa boken för inspiration.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    rednose skrev 2011-11-24 15:37:02 följande:
    Jahapp, magen var tom, ingen bebis kvar. :(
    Men, det betyder att jag fanimig ska bli ännu snyggare och vältränad!
    Ikväll blir det tröstentrecote med bea och blomkål! Och en glas jävlarannamma!
    Så ledsamt!
    Kramar till dig
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats

Hjälp, adams family eller vem som helst som känner sig manad.... *flirt & blink blink snääälla*

Jag har en kollega som jag diskuterar ganska mycket kost med (på ett trevligt och intressant sätt). Hon är inne på auyrevedisk (stavning?) lära, och då blir det bl.a en del bönor och linser, grovt bröd etc som hon äter.
    Nu hade hon läst i sin kursbok från när hon läste medicinsk baskurs förra året att det står att man kan få njurpoproblem om man utesluter kolhydrater under en längre tid. Jag är inte så insatt i detta, men jag försökte fråga hur gammal faktan var, och vad som menades med att "utesluta kh" - hur många gram äter man då om dagen etc? Sedan pratade jag även lite om inuiter, eftersom då borde ju de och folkslag som äter liknande ha drabbats av njurproblem för länge sedan.. eller...? Obestämd
    Är det något som vet något om detta?

♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    adams family skrev 2011-11-29 13:52:31 följande:
    Götepetter vad stavfel jag gör ;-D haha ja ni kan nog läsa ändå...Skyller på min fingerspetsdyslexi den botas inte av LCHF tyvärr...fingrarna snubblar över varandra när jag skriver på ett för litet tangentbord...
    Gör inget, jag är så där intelligent så jag förstår ändå trots stavfel
    Allvarligt så var det intressant, det är sånt där jag läser ibland och sedan har jag lagom glömt bort det när  jag sitter i en kostdiskussion någonstans.... Oskyldig Jag vet bara att det är bra med lågkolhydratkost, men jag har inga argument. Vilket antagligen får mig att framstå som än mer intelligent..... ett får som följer strömmen  utan att veta varför...
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats

Jag skrev ett inlägg igår ang förslag på saffransbullar, men det verkar ha försvunnit eller...?

Iaf så gjorde jag bullar till semlor tidigar i år, och de var de godaste LCHF-bullar jag någonsin ätit. Med alla tillbehör tycker jag att det var precis lika gott som "vanlig" semla. Så min tanke är att man kanske kunde använda det här recpetet och ha i saffran. (nu har de gjort om sidan på LCHF-butiken, men jag trooor att det är samma recept)

Nästan släta kardemummabullar 8 st

4dl Bakerix
    4st stora ägg
    0,75 dl Sötrix
    1 tsk mald kardemumma
    1/2 tsk äkta vaniljpulver
    1/2 dl mandelflarn

Blanda Sötrix, kardemumma och vaniljpulver med Bakerix i en bunke.
    Vispa äggen riktigt pösiga i ca 3 minuter med en elvisp. Byt till degkrokar på vispen och vispa i 4dl mjölblandningen. Smeten skall bli ganska lös som en gröt. Klicka sedan ut 8 st bullar på ett bakplåtspapper, platta till och jämna ytan med baksidan av en matsked som du har doppat i kallt vatten (eller använd blöta händer!). Strö på mandelflarn, tryck till lätt med handen så flarnen fastnar. Bullarna kommer att jäsa till sin dubbla storlek, ju pösigare du vispade äggen, desto fluffigare bullar.

Grädda nederst i ugnen på 175 grader i ca 17 minuter.

Receptet kommer från LCHF butiken
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Sigrid skrev 2011-12-07 11:40:58 följande:
    Vad ska ni äta i helgen?
    Jag tror vi ska äta kött, sallad, bearnaise en dag... men sen står det still i hjärnan och inköpslistan ska skrivas idag. Hjälp mig med förslag!
    Jag är lite sugen på tacopaj, så det får vi väl se till att göra i  helgen. (botten på mandelmjöl, smör, en nypa paprikapulver och lite, lite ägg)
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Emiliie skrev 2011-12-16 16:50:05 följande:
    Hej!

Jag har nyss påbörjat en blogg med LCHF recept. Började igår så det kommer mera. Det är vegetarisk mat.. Men kanske lite inspiration ändå :)

Kika gärna in om ni vill.
    emilieslchf.blogg.se/
    Vad bra. Jag har en kollega som jag diskuterar mycket kost med, och hon äter vegetariskt. Nu ska hon sluta med vete för att se om sin IBS blir bättre. Annars äter hon mycket ayurvedisk kost.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Hoppet 3 skrev 2011-12-19 08:49:11 följande:
    Hallå!!! Kan ni hjälpa mig med en jul fråga?? Är de rätt så här from idag.
    Dan före dan före dan före dan före dan före dopparedan! 😃
    Jo men det ska väl vara rätt. Nu har jag läst det 3 ggr, och jag får det att stämma
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Allrona skrev 2011-12-20 07:16:07 följande:
    För någon dag sedan diskutterades det om att slänga ut vågen och jag kan bara hålla med eg. Jag har gått ner 5 kilo totalt men började mäta mig när jag redan hade gått ner 3 kilo. Mätte mig igår och jag har minskat 10 cm i midjan på bara 2 kg!!! Ganska många centimetrar men få kilo!
    Sweet! Grattis till jäkligt många centimetrar (och dina tappade kilon)
    ♥ Skruttan född 10-07-15
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**