Inlägg från: The Kittycats |Visa alla inlägg
  • The Kittycats

**Den stora feta LCHF-tråden**

35an skrev 2012-01-25 11:26:23 följande:
    Tycker faktiskt att detta är jättesvårt. Ägg har jag redan förätit mig på, kan bara inte äta det till frukost. Sen har man ju inte all tid i världen på morron heller när man ska ha iordning två barn och sig själv och fort iväg. Så tiden räcker ju inte. Jag har vacklat många ggr på om denna kost är något för mig, jag har fuskat oxå några ggr men samtidigt gillar jag den för jag får ju så platt mageGlad
    Men jag vet inte hur jag ska fortsätta....känns bara jobbigt just nu. Ursäkta om jag bara gnäller men ni är så otroligt kunniga och hjälpsamma här inne så det är så lätt att fråga er om råd.
    Men om det fungerar för dig och du får platt och glad mage, så är det väl bara att fortsätta med med din TY med bär?
    Om du är ute efter viktnedgång och står still en längre tid så kan du se över mejeriintaget ur kolhydratsynpunkt, men fungerar det så skulle iaf jag inte ändra något just nu om jag var du.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Atmosphere skrev 2012-01-26 09:15:38 följande:
    Ehh 4 cm i MIDJAN menar jag ju förstås....
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Loreena skrev 2012-02-01 18:41:37 följande:
    400 g torsk
    1 purjolök
    2 tomater
    2 dl creme fraiche
    1 dl grädde
    saften av 1/2 citron
    salt, peppar, dill
    ost till gratinering (snåla inte..:) )

Skölj och skiva purjolöken och lägg i en ugnsfast form. Skiva den lätt tinade torsken i ca 1 cm tjocka skivor och lägg över. Blanda CF, grädde, citron, dill, salt och peppar och häll över fisken. Toppa med tomatskivor och ost. Gratinera i ugnen i 30 minuter på 225 grader. Det "ska" räcka till 4 portioner om man äter potatis eller nåt annat till. Men jag äter ju inte potatis och jag tycker att det är så gott precis som det är så för mig brukar det räcka till 2-3 portioner. :)
    Slurp, vad gott det låter! Tack för tipset Tungan ute
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Helle04 skrev 2012-02-09 08:50:38 följande:

Upptäckte av en slump att min mage blev helt galen av kolhydrater och jag bestämde mig att lägga om kosten. Trodde tidigare att magen blev dålig av fett så under några veckor har jag i förundran upptäckt at altl som jag trott varit fel. Magen fixar visst fett och den mår mkt mkt bättre när jag stryper kolhydraterna. Har inte varit jättestrikt utan några gånger har jag tagit några matskedar ris och en gång en potatis...mest för att se om magen klarat det. Har senare insett att hela lchf kosten fanns. Skulle behöva gå ned några kg men fokus ligger ännu på att klara magen (och våga lita på att jag mår bra på detta...har haft problem så länge att det satt sig som en vana). Har några frågor. Tar gärna lite nötter till mellanmål. Vad skal man välja? Är det ok med cashewnötter eller vanlig mandel? Tips på frukost? Gillar inte ägg (om man inte döljer smaken med mkt annat gott). På helgerna har jag käkat stekt bacon med ngt till (imorse blev det aubergin)...men jag äter helst på fikat när jag kommit till jobbet...

Är mkt mättare sedan jag ändrade kosten...jätteskumt att man blir mer mätt av fet pastasås enbart än av pasta och pastasåsen. Helskumt. Tycker att det är så skönt att inte bli så däst.

Enda nackdelen är att jag vaknat med huvudvärk mkt oftare än tidigare. Ngn som vet varför? Kan det vara så i början. Har oftast rättat till sig med att jag ätit och druckit ngt.

JO, en last har jag kvar....dricker 1-2 glas cola light per dag.       

Huvudvärken kan bero på omställningsbesvär, eftersom du blir avgiftad från socker iom din kostomläggning. Alternativt att du har druckit för dåligt med vatten. Jag har läst att man måste tänka på att dricka mer med LCHF, eftersom man inte binder lika mycket vätska i kroppen när man skär ner på kolhydraterna.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Maruid skrev 2012-02-09 08:09:16 följande:
    Men hur är det med soja egentligen? Vad jag hört så är det många av kostrådgivarna som helt avråder från soja. Eller det gäller inte sojamjölk?
    Jag har hört samma sak som du, jag försöker undvika sojaprodukter och sojalecitin så gott det går.  Har inte hört om något undantag för sojamjölk.
    Vad jag har läst (kommer inte håg var nu) så är det mer ok att äta sojabönor, då det är en mer "ren" produkt som inte har blivit processad. Men jag vet inte om det är  sant, för jag har som sagt bara läst det en gång, och jag minns inte var... Obestämd

Anna Hallén skriver: Väljer du sojaprodukter? Ja, då får du acceptera att du äter bensin, för mycket omega 6, lekitner och fytoösterogen.

www.perfekthalsa.se/2011/06/

Länken ser konstig ut för mig, men annars går det ju att kopiera den och klistra in istället.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Helle04 skrev 2012-02-09 12:08:53 följande:
    Tack för svar! Ja, det skulle det kunna vara. Behöver nog dricka lite mer och jag tar dessutom vätskedrivande pga blodtrycket så det kan säkert påverka också.  Har i alla fall inte fått i mig ngt rent socker sedan jag började så avgiftad stämmer väl delvis (var ju några undantag som jag nämde vad gällde ris och en potatis).

Några råd om nötter som är bra att äta? Hur mkt nötter kan man äta på en dag? Nu skall jag gå och handla

Kokosolja...smakar det ngt? Var kan man hitta det?      
    Hur länge hade du ätit LCHF? Tänkte bara på om du behöver justera din medicin allt eftersom dina värden troligtvis förbättras med din nya livssti? Läste igår i Sofia Hexebergs LCHF-bok. Hon är läkare och beskriver olika patientfall, och där var det just en person som åt flera mediciner mot blodtrycket, och fick sluta med 3 och dra ner på 1 efter ett tag. Nu är jag absolut inte kunnig kring blodtryck och din medicin, men det var en tanke som slog mig. Det kanske är bra att ha det i bakhuvudet iaf?

Jag äter inte så mycket nötter, så tyvärr. Lättast är väl kanske att slå på Livsmedelsverkets hemsida, och se hur mycket kh olika nötter innehåller. Eller läsa på påsarna i affären, tydligen kan det skilja mellan märken beroende på odling och säsong Ta de som är närmast 5 g kg/100 g, och gärna mindre.

Hur mycket nötter du kan äta på en dag beror väl på hur mycket kh du tillåter dig på en dag. Många siktar på 20 g kh/dag, och då får du nog vara strikt på dagens övriga måltider om du också vill äta mycket nötter. Men eftersom du nu mest sikar på att bli bra i magen, så kanske det räcker med att bara försöka äta livsmedel som inte innehåller med än 5 g kh/100 g?

Jag har aldrig smakat kokosolja, men däremot brukar jag ha kokosfett i mitt te. Jag köper mitt på hälsokostaffär, och märket heter Biofood och smakar inte kokos - det är helt smaklöst. Annars är bodystore.se och lchfbutiken.se bra sidor att handla ifrån på nätet, om man inte hittar det i affären.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Helle04 skrev 2012-02-09 13:58:56 följande:
    Jag har hållit på i två veckor och jag tror precis som du att jag kommer att behöver korrigera medicinen. Senaste ändringen blev lite väl effektiv så jag försöker hålla koll så att jag inte får känning av för lågt blodtryck. Svårt att ställa in...

Ja, du har nog rätt vad gäller det där...hitta de med lägst kolhydratvärde o köra på det.  Känner att jag inte är så sugen på att räkna o göra för stor grej av det. Det får vara en långsiktig grej och bästa bieffekten om man bortser från att magen är så mkt bättre är att jag äter mindre, är jämnare i humöret och är piggare....så egentligen kan man väl landa i att en nöt hit eller dit kanske inte spelar så stor roll ! Tycker också att det är svårt att förstå hur mkt fett man skall ha i sig...försöker fetta till allt så gott det går. Åt gräddstuvad savoykål, entrecote och lite grönmögelost till lunch... 
    Precis, utifrån ditt mål med kostomläggningen kan du bestämma vilken nivå du kan lägga dig på - bara du har lite grundkunskaper
    Lunchen låter bra ur fettsynpunkt. För att inte behöva krångla till det så välj bara fetaste alternativen så som grädde, turkisk yoghurt, gräddost m.m
    Se till att ha en bra fettkälla till varje måltid, och som sagt sikta på livsmedel med 5 g kh/100 gr eller lägre. Skulle du märka att du blir hungrig ofta är det nog för lite fett, och blir magen upprörd är det nog för mycket kh. Det lär märkas, så du får pröva dig  fram
    På det sättet bör du inte behöva räkna, iaf inte i början.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Jo79 skrev 2012-02-10 09:00:13 följande:
    Hej!

Hoppar in här med en fråga... Jag har ätit LCHF sedan nyår nu, har inte gått ner så jättemycket, men är nöjd ändå. Men, ett "problem" är min andedräkt... Den luktar ju för bedrövligt! Har någon tips på hur man kan mildra den lite?

SB12 säger de flesta att det hjälper 
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    astro skrev 2012-02-10 11:17:03 följande:
    Jag gillar honom för det mesta, och veganer blir ofta aggressiva (har läst någonstans att det har med serotonin att göra).
    Men det är lite kul att generalisera att man ogillar generaliseringar. Att skriva "typisk vänsterretorik" att tycka att  alla som är höger vill att åldringar ska svälta ihjäl är ju en lika hård generalisering åt andra hållet. Nåja.
    Håller med dig.
    Men samtidigt förstår jag om han är trött med tanke på att han har fått 600 kommentarer i ämnet, och alla har nog inte varit så snälla...

Det gäller ju båda sidor att de som skriker högst och för fram mest kontroversiella åsikter syns mest i media. Vilket hjälper till att skapa bilden av "motståndarsidan".Och jag har då stött på en del fanatiska LCHF-are (inte IRL men på nätet) där jag inte kan stå bakom det som de för fram.

"i själva verket präglas dessa veganer av en iskall elitism där man anser att man vet bäst. Och att man därmed står över normala regler och lagar." Säger någon vegan är det den bilden jag får fram först, även om jag rent logiskt förstår att alla veganer antagligen inte är så.

Poroblemet med hans inlägg, tycker jag, är att det bidrar ju bara till att skapa distans - det är ju inte konstruktivt utan känns mest som att det görs för att få "lätta på trycket" Bilden blir än mer polariserad, vilket gör att det blir svårare att debattera och diskutera, och framför allt lyssna på varandra.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Anansi skrev 2012-02-10 13:05:33 följande:
    Vad gör ni med mandelmjöl? Hittade paranötmjöl också, men det var inte så finmalet som mandelmjölet. Köpte inget av det, stod inte andel kh på förpacknignen och då blev jag osäker, men nu vet jag var det finns iaf! (ICA Globen för er stockholmare som vill veta)
    Pajbotten, imorgon blir det tacopaj Tungan ute Använder det även till att göra panering på fisk, blandat med lite krossade fläsksvålar och citronpeppar.

Vad heter märktet? Kan vara bra att veta, eftersom jag tänkte be "vår" ICA ta in mandelmjöl.
    Vessla skrev 2012-02-10 12:48:04 följande:
    Jag vill ha pannkakor eller plättar.. som inte smakar massa ägg, inte är varken för "geggig" eller "hård/torr" i konsistensen..  Ge mig ditt bästa recept :)
    Minns tyvärr inte mängderna exakt, men jag kan kolla upp det när jag kommer hem om du är intresserad.
    Men det är iaf Philadelphia ost, grädde, ägg, fiberhusk, vaniljpulver, salt och bakpulver. Blir supergoda, och både jag och min sambo tycker att de smakar soom vanliga pannkakor. Dock går de sönder lite lättare, så man får göra lite mindre pannkakor. Brukar ta ca ½ dl smet/pannkaka.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**