Helle04 skrev 2012-02-09 12:08:53 följande:
Tack för svar! Ja, det skulle det kunna vara. Behöver nog dricka lite mer och jag tar dessutom vätskedrivande pga blodtrycket så det kan säkert påverka också. Har i alla fall inte fått i mig ngt rent socker sedan jag började så avgiftad stämmer väl delvis (var ju några undantag som jag nämde vad gällde ris och en potatis).
Några råd om nötter som är bra att äta? Hur mkt nötter kan man äta på en dag? Nu skall jag gå och handla
Kokosolja...smakar det ngt? Var kan man hitta det?
Hur länge hade du ätit LCHF? Tänkte bara på om du behöver justera din medicin allt eftersom dina värden troligtvis förbättras med din nya livssti? Läste igår i Sofia Hexebergs LCHF-bok. Hon är läkare och beskriver olika patientfall, och där var det just en person som åt flera mediciner mot blodtrycket, och fick sluta med 3 och dra ner på 1 efter ett tag. Nu är jag absolut inte kunnig kring blodtryck och din medicin, men det var en tanke som slog mig. Det kanske är bra att ha det i bakhuvudet iaf?
Jag äter inte så mycket nötter, så tyvärr. Lättast är väl kanske att slå på Livsmedelsverkets hemsida, och se hur mycket kh olika nötter innehåller. Eller läsa på påsarna i affären, tydligen kan det skilja mellan märken beroende på odling och säsong

Ta de som är närmast 5 g kg/100 g, och gärna mindre.
Hur mycket nötter du kan äta på en dag beror väl på hur mycket kh du tillåter dig på en dag. Många siktar på 20 g kh/dag, och då får du nog vara strikt på dagens övriga måltider om du också vill äta mycket nötter. Men eftersom du nu mest sikar på att bli bra i magen, så kanske det räcker med att bara försöka äta livsmedel som inte innehåller med än 5 g kh/100 g?
Jag har aldrig smakat kokosolja, men däremot brukar jag ha kokosfett i mitt te. Jag köper mitt på hälsokostaffär, och märket heter Biofood och smakar inte kokos - det är helt smaklöst. Annars är
bodystore.se och
lchfbutiken.se bra sidor att handla ifrån på nätet, om man inte hittar det i affären.