• dotson

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ninis - du har ju gjort precis som man ska. Gått ner långsamt och bytt livsstil. Har det varit svårt att hålla motivationen uppe? Hur gjorde du? Jag gör alla fel. Jag vill ha snabba resultat och när det står still ger jag upp och går upp igen :( Men inte denna gång såklart. Nu ska jag i mål!!

• dotson

Inser att jag är helt mat- och viktfixerad. Mina tankar är helt upptagna med vad vad jag ska äta, när jag ska äta, vad jag väger, och mina mått. Tänker hela tiden typ i 1 feb har jag hållit på en månad och få har jag nog gått ner fem kilo, 1 mars väger jag mig si och så mycket osv. Önskar att jag bara coola ner, ha koll på mina kolhydrater och låta viktnedgången ta den tid den tar.

• dotson

Kul att läsa om allas bra resultat! Här går det oxå bra -1,4 denna vecka.

Imorgon står jag inför min första stora utmaning, är bortbjuden på middag och vill inte berätta att jag går på diet och vet inte vad det bjuds på. Planerar att skippa kolhydrater så gott det går såklart. Tänkte börja dagen med en MBC men måste ju äta lunch oxå? Ska jag ta en MBC till innan jag går på middagen så att jag är osugen när jag kommer dit? Hur gör ni andra när ni är bortbjudna?

• dotson

Min middag blev inställd men tack för bra tips Ninis och Hannas. Idag testade jag Max low carb fast med grillad kyckling (äter inte kött). Men omöjligt att se hur många kolhydrater det kan vara. Någonsom vet?En vanlig low carb var över 10 kolisar enligt deras hemsida. Mer än vad jag trodde. Fick pommes till istället för sallad. Orkade inte byta men stolt över att jag inte tog en enda :)

• dotson

Nu har jag ätit enligt LCHF sedan nyår, 20 kolhydrater per dag utan fusk. Dricker mycket vatten. Men när ska huvudvärken släppa? Har haft ont i huvudet varje dag sedan dess. Tycker att sk övergångsbesvär borde varit över nu. Är också fortfarande "svag" musklerna. Det känns i benmusklerna av att gå upp två (2!) trappor. Nu vill jag komma igång att träna ordentligt men orkar knappt 20 min på crosstrainern sedan bränner det i musklerna. Gör jag något fel eller är det bara att vänta? Kan tillägga att jag ätit Lchf flera gånger förut och har inte tyckt att övergångsbesvären varit så jobbiga då fast tidigare gånger har jag inte varit lika strikt eller ihärdig.

• dotson

Hej, skrev ju häromdagen om huvudvärken och skulle återkomma om vad jag äter. En typisk dag är MBC till frukost eller två ägg, kokosolja och kaffe.

Lunch blir lax eller kyckling i någon sås (cf) med isbergssallad.

Middag blir 1 dl turkisk yoghurt, 1 skiva lchf bröd, 2 tsk bregott och ostskivor. 25 g mandlar. Brukar hamna på 20 kol och 1500 kalorier dvs 5% kol, 20% protein och 75 % fett.

Idag vaknade jag faktiskt utan huvudvärk :) så det kanske ger sig.

En intressant grej, igår ät jag lite väl Mkt chokladmousse och landade på 2000 kalorier och 24 kolhydrater. Och så körde jag crosstrainer i 20 min. Resultat: + 700 gram. Det försvinner igen men jag inser att kg borde hålla mig till veckovägningen.

• dotson

Fan, nu gör jag samma som jag brukar. Är jätteduktig i 3 veckor och sen fuskar jag. Åt uppåt 50 kolhydrater både fredag och lördag från mörk choklad, grädde, jordnötter men igår även några rutor mjölkchoklad. Har gått upp 600 gram.

Nu blir det strikt igen, MBC till frukost verkar ta bort sugen så det blir det idag. Är också inne på periodisk fasta 2 ggr i veckan så att hungern försvinner. Någon som gör och vad ska jag tänka på? Föredrar nog i så fall att hoppa kvällsmaten men behålla min MBC till frukost.

• dotson

Paulas mamma: Äter alla lchf? Annars skulle jag ta med "vanligt" fika och mörk choklad. Då kan de som vill ha fika äta det och du choklad.

• dotson

Paulas mamma: Nutisal mandel kan du ju också slänga i en skål. Bara 6 kol per 100 g har jag för mig.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**