• Bordeaux

**Den stora feta LCHF-tråden**

yena89 skrev 2011-07-16 19:46:07 följande:
    Tydligen inte gravid iaf men eftersom jag fortfarande har ont i livmodern och äggledarna varje dag så tyckte dom på UM att man borde kolla upp det så den 28e ska jag till Gyn.

Känns som att det kan va allt eller inget. Har tänkt på infektion, missfall, cancer, könssjukdom och massa annat :P
    Men nånting är det ju för det är inte normalt att känna så varje dag.

Äter dock fortfarande inte LCHF igen, men mest för jag inte har råd.
    Vad tråkigt och vi får hoppas att det är något ofarligt du fått. Hur går det på jobbet ?
  • Bordeaux
    rednose skrev 2011-07-20 00:04:47 följande:
    Ok hur är det egentligen? Ska jag ligga under 20 kolhydrater, 80g protein och 80g fett eller vad tycker ni?

Jag är 178 lång, väger nu 73,5 (sist jag kollade) och är 33 jordsnurr.

Hittar så många olika teorier att jag blir smått förbannad ju. :(
    33 jordsnurr är 33 dygn om vi ska vara petiga

Jag är tydligen 177cm och väger ca 69kg, när jag började var jag 175cm och vägde 73kg. Jag mätte mig hos polisen nyligen och har inte mätt mig sen gymnasiet. Men jag ser mig som 175cm
    Det går långsamt men det går neråt, så jag skulle nog säga att stressa inte utan ta det lugnt väg, mät och ät god mat.
  • Bordeaux
    Mandel skrev 2011-07-20 11:20:15 följande:
    Jag är bjuden på bröllop och vet inte hur jag ska göra med maten. Hur skulle ni göra?
    Äta det som bjuds och må skit dagen efter pga för mycket kolhydrater? Missa släktutflykten m tillhörande picknick dagen efter pga illamående...
    Sitta och peta i maten och äta det som verkar okej ur LCHF-synpunkt? Alltså inget bubbel, ingen efterrätt, ingen tårta osv. Ofint att peta i maten...
    Eller säga till att ni vill ha "specialmat"? Vara besvärlig...

Jag vill inte vara till besvär- ett stort problem jag har... Jag är ju inte allergisk utan det är ju bara en "nyck" jag har att äta denna kost.
    Brudparet vet att jag äter LCHF, men jag har fått intrycket av att de förväntar sig att jag ska äta allt ändå på deras bröllop.

HJÄLP! Hur ska jag göra???
    Svårt det där. När jag varit på bröllop har jag ätit det som bjuds men mindre av kolisarna. Alltså bara smakat lite på potatisen och tagit en liten liten bit tårta.
    För att jag känner att jag inte vill/kan be om spec kost för lchf men hade jag varit allergisk eller varit vegetarian hade jag gjort det.
    Du kan inte "träna" lite dagarna innan och äka på kolisarna för att vänja dig lite och inte bli så sjuk?
  • Bordeaux
    jagäraf skrev 2011-07-25 08:37:48 följande:
    Är det någon här som har erfarenhet av matdagboken.se? Jag har ätit lchf i 2,5 år nu men ändå, pga slarv, hormoner samt antideppmedicin dragit på mig närmare 10 kg på ett halvår och hur jag än försöker så lyckas jag inte bli av med dem igen. Jag tänkte därför regga mig på matdagboken för att få lite bättre koll men undrar alltså om någon här har någon erfarenhet av den och rek eller inte rek att jag går med där?
    Jag använder matdagboken, gratosversionen och tycker den fungerar väldigt bra.
  • Bordeaux
    rednose skrev 2011-07-25 10:03:58 följande:
    Tränar ni i tråden nåt?
    Teskedsmamman vet jag ju löptränar men tänkte på er andra? Det suger riktigt bra i kroppen med LCHF nämligen. Fett som bränner fett, grym kombo!  Skulle tro att ni som ligger still skulle tapp en hel del med bara ett par promenader i rask takt i veckan. :)
    Bor nån i Gbg kanske vi kan gå tillsammans? 
    Jag går och joggar i skogen, ibland gör jag övningarna som dyker upp vid spåret då och då. Pullups, knähopp, situps mm. Min dåliga kondis har inte och kommer inte enligt mig bero på kosten utan utebliven träning i typ 25år.
    Ska skaffa gymkort efter sommaren när gymmen har öppnat igen ordentligt
  • Bordeaux
    L i n n skrev 2011-07-25 10:24:46 följande:
    Äter alla här bara när de blir hungrig och inte efter klockan?
    Dvs att är man bara hungrig 2-3 gånger på en dag så blir det inte fler måltider än så.
    Jag gör det, varför ska man äta efter klockan och inte när jag är hungrig?
  • Bordeaux
    Loreena skrev 2011-07-25 13:54:57 följande:
    Vi har också barn så det blir till att äta när sonen gör det. :)

En dag för familjen brukar se ut ungefär såhär:

8.00 Frukost
    10.00 Fika
    12.00 Lunch
    15.00 Mellis
    17.00 Middag
    19.00-20.00 Kvällsmat

Ibland blir dock frukosten en brunch och middagen och kvällsmaten slås ihop till en...

För mig blir det ungefär såhär:

8.00 3 stekta ägg
    10.00 en kopp kaffe med lite grädde i
    12.00 en ordentlig lunch
    15.00 te och ett lättare mellanmål el fika. tex. hallon med grädde eller en näve nötter
    17-18 en stadig middag
    20-21 2 stekta ägg/rester från middagen

Sonen ammar fortfarande så jag behöver mycket energi men orkar inte äta så stora portioner så jag äter ofta. Men hungern är en helt annan än innan när jag åt kolhydrater, för då riktigt sved det i magen och jag kunde äta 7 gånger om dagen.
    Vad är det för skillnad på kvällsmat och middag? Jag har alltid trott att det är olika ord för samma sak men börjar tveka nu.
    jeng skrev 2011-07-25 14:50:13 följande:
    Står just nu och lagar köttfärsfylld paprika. Kryddat med tacokrydda (egen) och till det blir det CF med vitlökspulver och sallad! MUMS!

Känns så bra att vara igång igen, även om jag nu har den klassiska huvudvärken! 
    Grattis vad roligt! Hoppas du lyckas nå din dröm/målvikt nu.
  • Bordeaux
    jeng skrev 2011-07-25 15:23:43 följande:
    middag för mig är mat (vissa kallar det man äter mitt på dagen för middag, men det kallar jag lunch) och kvällsmat är typ yoghurt och macka innan man går och lägger sig. jag äter aldrig både och eftersom jag alltid äter väldigt sen middag, men mina barn äter både och!
    Ahh ok då förstår jag vad folk menar. Tack.
  • Bordeaux
    solouniko skrev 2011-08-07 11:01:49 följande:
    Hej! Jag skulle behöva ett bra recept på ägglatte om någon har. Googlade men tänkte om ni experter har någon specialare
    Jag brukar använda 2ägg(ibland hela ibland bara gulan) 2.5dl kaffe/te lite lagom med kokosfett brukar bli ca 12g och då jag inte kan dricka kaffe/te utan grädde har jag i en halv dl grädde också.

Det finns nog lika många varianter som drickare, första gången jag gjorde det stod de i receptet att jag skulle ha i 70g smör, det var inte gott.
  • Bordeaux
    solouniko skrev 2011-08-07 11:18:39 följande:
    Är det bättre med kokosfett än med vanligt smör? Har läst att det helst ska vara osaltat, annars blir det äckligt? Men nu provade jag med normalsaltat och tyckte det var helt ok. Jag mixade ca 2dl kaffe, lite kokat vatten, typ 30gr smör och två äggulor, och lite kanel. Smakde gott när jag drack det men i efterhand kände jag mig alldeles snurrig

Blir det inte lika bra om man tar med äggvitar, eller kvittar det? Vad gör man annars med all överbliven äggvita?  
    Jag använder kokosfettet för att det är billigare och smaklöst. Dessutom inbillar jag mig att kokosfettet håller igång viktnedgången, den inbillningen skyller jag på Helene
    Kanel har jag på ibland för kanel ska vara bra för huden om man inte överdoserar det
    Jag använder hela ägget för att annars vet jag inte vad jag ska göra med vitorna och att slänga dem känns onödigt, jag är lite snål så. Yena hade försökt sig på att göra maränger men det misslyckades har jag för mig.
    Om äggvitan inte kommer upp i 70grader tror jag det är kan man bli illamående på grund av något jag glömt. Jucea och Denebola har iaf koll på det.
    Du få rprova dig fram till en version som passar dig helt enkelt
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**