• Bordeaux

**Den stora feta LCHF-tråden**

Mandel skrev 2011-08-21 08:50:58 följande:
    Varför är vissa kostvanor socialt accepterade och andra inte?

Folk tar hänsyn till veganer, vegetarianer, religion osv. och självklart sjukdommar och allergier. Varför kan man då inte göra något för en person som av andra själ äter en annan kost?

Var på bjudning igår där en kille som tydligen inte åt kött(inte allergi), men han blev serverad fisk. Mig däremot var det helt okej att servera en sockerstinn efterrätt som jag inför alla bordsgrannar inte kunde äta utan endast för artighetens skull provsmakade.
    Tårtan till kaffet kunde jag självklart heller inte ta av utan fick sitta och titta på när alla andra fikade. Och värdparet är väl medvetna om vad jag äter och jag sa för 2 veckor sedan när vi träffades att jag numera blir sjuk om jag äter för mycket kolhydrater (mår faktiskt urk om jag råkat göra det).
    Jag begär inga storverk, men kunde killen med fisken få specialkost borde väl jag ha kunnat få en skål med lite vispad grädde och några hallon både som efterrätt och till tårtan.
    De kunde ha frågat mig så kunde jag ha gjort något eget och haft med mig.
    Har inte tid att må dåligt idag då värdparets släktingar kommer hit så mitt välmående idag borde ju ligga lite i deras intresse.

Varför är det sådan skillnad?
    Jag tror det har att göra med att vegetarianer, veganer och religion har funnits längre och därför hunnit bli accepterade. Jag tror många vet för lite om lchf och det lilla man vet kommer från tidningarna där Fredrik Paulun eller ola lauritsson uttalar sig om lchf. Och när de gör det hyllar det istället GI eftersom de tjänar sina pengar där sådant tänker inte folk på tyvärr. Det som är glädjande är att det kommer mer och mer positiva artiklar  om lchf i tidningarna samt att recepten blir fräschare.
  • Bordeaux
    Mandel skrev 2011-08-21 09:55:27 följande:
    Hade diskussion igår med de herrar som satt runt omkring mig vid bordet. De hävdade bestämt att hjärnan behövde kolhydrater. Jag sa att det stämmer inte alls, men att man även om man utesluter de mest kolhydratrika livsmedlen så får man ändå i sig några kolhydrater och det räcker mer än väl. Lite av allt och undvika pasta var deras melodi.

Jag ville egentligen inte diskutera, men de släpte det inte. Jag bad dem läsa på istället för att hålla på att argumentera en massa.
    Och eftersom norrmannen var fruktansvärt snygg så kunde han ju få tro att han hade rätt, så jag tittade ödmjukt och nickade lite ibland
    Och norrmän äter väldigt mycket bröd så jag kan förstå att han har svårt för att tro att bröd inte skulle vara så bra alla gånger.
    Samma gamla argument och diskussionsvinkel. Jag frågar ibland vad som är farligt med att äta kött från skogen, zucchini och aubergin/broccoli/vitkål istället för potatis och göra egen sås från grunden? Då blir folk lite paffa och förvånade och vet inte vad de ska svara.

Norrmän är lite konstiga, det vet vi ju sen gammalt
  • Bordeaux
    bibizaza skrev 2011-08-21 11:11:48 följande:
    Hej, ny i tråden. Har ätit enligt LCHF i ungefär 4 veckor nu, har gått ner 7,5 kilo och mår mkt bättre. Mitt humör är bättre, inte lika trött, och givetvis mår jag bättre av att tappa några kilon. Några och några, jag behöver gå ner ca 48 kilo till, men det känns inte omöjligt. Jag tar det i en bra takt, och detta är det enda som har funkat så bra för mig. Jag kommer att få äta såhär resten av livet, annars skjuter vikten i taket igen.
    Välkommen hit och grattis till viktminskningen!
  • Bordeaux
    BeccaStina skrev 2011-08-22 11:20:56 följande:
    Är det någon som vet något bröd som går att byta ut mot Langos brödet? Vi ska ha kräftskiva här på lördag och tänkte bjuda på Langos alla LCHF men idag gjorde vi oopsise bröd och dom blev blöta och lite degia, inte alls frasiga så som dom ska vara, någon som har några tipps???
    airamsmat.webblogg.se/2009/may/pa-g-1.html
    Kanske kan vara något?
  • Bordeaux
    TRE E skrev 2011-08-22 14:10:12 följande:
    Hej!

Jag är väldigt nyfiken på detta med lchf :)

Kan ni tipsa mig om hur en "matdag" för er ser ut? Hur mycket kan jag räkna med att gå ner? Vet att det är olika men ungefär.

Tack på förhand!
    Jag brukar ta en äggmjölkstelatte till frulle (2äggulor, kokosfett <50g, 50g grädde, te tills koppen är full)
    Lunch blir ibland en liten sallad med en mozzarellaost, ibland hoppar jag salladen och äter lite ost. Babybel och skrattande kon.
    Middag brukar bli kött, vitkål/squasch&aubergin/sparris/broccoli/det jag hittar i affären och hem gjord sås.

Skriv upp allt du äter i matdagboken.se eller minmat.se. Du bör äta ca 75% fett, 20-25% protein och <5% kolhydrater. VIll du ner i vikt rekomenderas att man ligger <20g kolisar om dagen.
    I början går många ner mycket för att man förlorar vätska, sen beror det lite på hur mycket övervikt du har. Ju mer övervikt desto snabbare vikt nedgång kan man säga generellt sett alltså. Sen är det ju olika från person till person.
  • Bordeaux
    wamba skrev 2011-08-22 15:04:02 följande:
    Hej hej! Jag har nu läst igenom hela tråden (är hemma med en bebis som sover mycket :P) och tänkte väl mest säga hej och presentera mig lite. Det känns ju lite som om jag redan känner er, eller hur man ska säga.

Jag heter Jenny, snart 27 år, och bor en mil söder om Linköping. Jag är just nu hemma med en liten plutt på tre månader (mitt första barn). Jag började med LCHF hösten 2009 och gick ner 10 kg fram till maj 2010 då jag gick och gifte mig. Sedan kom sommaren och jag blev gravid, jag började äta kolhydrater igen (mycket clementiner!) och vågen började ticka uppåt (+18kg).

Första veckan efter förlossningen gick jag ner 8 kg men sedan har det inte hänt så mycket. Jag började äta Lchf igen ganska fort efter förlossningen. Eftersom jag ammar ville jag inte äta så strikt så jag följde Anna Halléns 8-veckorsmatsedel vilket resulterade i att vågen började peka uppåt igen. Nu har jag sedan ca två veckor tillbaka striktat upp det hela och håller mig nu till Lchf för viktminskning och vågen börjar äntligen peka neråt igen (-2kg) och jag kommer nu i mina vanliga byxor (trots 8 kg kvar till icke-gravid vikt). 

Jag ammar fortfarande och har inte märkt någon större skillnad på mjölkproduktionen under dessa två veckor. Bebis äter som vanligt och verkar nöjd och belåten. Är det inte så att bröstmjölken har samma konstellation (eller hur jag ska uttrycka mig) oavsett vad jag äter? Någon som har koll?. Jag äter ju betydligt mer varierat nu än tidigare, bara det att jag minskat på kolhydraterna. 

Hur eller hur så väger jag nu ca 84 kg och vill gå ner till 60-65 kg (är 163 cm). Jag vägde 76 kg när jag blev gravid och 94! vid förlossningen. Jag har inte vägt under 70 sedan högstadiet någon gång. 

Nu blev det långt här men hej hej i alla fall :) 
    Hej hej och välkommen hit, hoppas du kommer trivas med oss
    Jag är barnlös så amning har jag nollkoll på, en andra vet säkert.
  • Bordeaux
    rednose skrev 2011-08-22 18:58:15 följande:
    Ni som telatten, brygger ni bara vanligt te eller? Som med kaffelatten?
    Ja det gör jag. Medan jag blandar jag ihop fett, ägg och grädde så låter jag teet dra och sen slår jag i det. Jag kör med tepåsar så jag låter vara kvar i koppen tills jag druckit ur allt pga lathet
  • Bordeaux
    Dissan skrev 2011-08-23 08:40:35 följande:
    Åhhhh jag blir tokig, känns som ett steg framåt tre steg bakåt:(
    Igår hade jag äntligen börjat gå ner igen efter att ha stått still idag har jag gått upp allt igen:( just nu känns det hopplöst...
    Har du redan växt ur byxorna du kom i igår?
    Vikten går lite upp och ner beronde på dag, det beror på en massa olika saker. Sen går iaf jag upp lite till ägglossningen och sen mycket mer till mensen, men så fort mensen är slut försvinner all vikt snabbare än den kom.
    Om du väger dig varjedag så får du inte bli ledsen om vågen visar uppåt någon dag, utan ta t.ex. alla måndagar och jämför och se om det gått ner eller upp.
  • Bordeaux
    Anna Nicole skrev 2011-08-23 14:28:25 följande:
    Oj kul att ha hittat denna sidan.=) Grannen snackade om lchf för drygt 1 år sedan, jag bara skrattade, trodde det var ett skämt. Sen blev jag så nyfiken på det, så jag lånade hans böcker och körde stenhårt lchf. Nu har jag tappat 23 kg på 3 mån, nu ska det bara hållas oxå. Detta e nu en livsstil för mig. Beställde bakerix idag samt tacokrydda(den vanliga har mkt socker) så nu ska här bakas frukostbullar, mums, med släpig röst...;)
    Välkommen hit och stort grattis till den stora viktminskningen!!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**