• Bordeaux

**Den stora feta LCHF-tråden**

Teskedsmamman skrev 2011-08-29 10:36:24 följande:
    Mäh!

Inför-mens-kolhydrat-sug-och-ren-lathet så har jag dragit på mig 3 kg *tack tack* men nu har mensen kommit så nu borde de försvinna snabbt igen och så har jag börjat väga maten för att ta tag i de sista kilona igen... att 3 kg kan vara så kämpigt... men det var ju kämpigt ner under 70 också...
    Kan trösta dig med att du inte är ensam. När jag handlar så hoppar det ner färska jordgubbar, hallon. blåbär och björnbär i korgen så min viktnedgång går också lååååångsamt. Senare idag eller i morgon blir det gymkorts shopping
  • Bordeaux
    rednose skrev 2011-08-29 14:49:08 följande:
    Fuuuuck!
    Jag ser ut som en val. Hoppas verkligen detta försvinner efter mensen.
    Blir andra mensen efter bebis o det var väldigt vad kroppen är annorlunda vid mens nu. Usch! Evighetspryl på kuppen.
    Hoppas skiten e över snart annars tänker jag banne mig bli gravid igen bara før att slippa! :( mhu!
    Välkommen till val-klubben!
  • Bordeaux
    BeccaStina skrev 2011-08-29 16:05:43 följande:
    mina svär föräldrar gjorde en botten på stekt purjolök, svamp och bacon, blev mer matigt med. Jag tycker ju inte om paj så jag åt endast en liten bit men min sambo älskade den :)
    Jag har ätit västerbottenpaj en gång och gillade det inte, var för smaklöst och jolmigt. Så ska jag göra det nästa gång ska jag göra samma botten som dina svärisar för jag tror att jag gillar det bättre.
  • Bordeaux
    villis skrev 2011-08-29 18:51:07 följande:
    De senaste två dagarna har sett ut såhär:

Frulle: 1 ägg o ½ paket bacon, 2 tomatskivor
    Lunch: rester av frukost, omelette med bacon och mozarella
    Mellis: turkyoghurt o 1 dl bär
    Middag: lchf pannkaka med bacon och ost, lite sockerfri sylt och lite grädde till
    Kvällsfika (söndags-fusk) 1dl cashew m mörkt chokladöverdrag + 1dl jordgubbar

Frulle: 2 kokta ägg + 6 skivor bacon
    Lunch: turkyoghurt m 1dl bär och 2 lchf mackor med smör, rostbiff och tomat
    Middag: omellette med rökt skinka, mozarella och svamp + rejäl klick smör och lite vitlöks sås gjord på cf & vitlök.

Har alltid sallad till lunch/middag då jag älskar det, men inga stora mängder, kan det vara mejerierna som ställer till det? ska väga mig på onsdag o se om jag fortfarande går upp, eller om jag har tur, ned :)
    Kan det vara mitt söndags-fusk som ställde till det?
    För att få koll på hur mycket du äter av olika saker så skriv in allt i matdagboken.se eller minmat.se
    Rent spontant tycker jag du äter alldeles för mycket kolhydrater. Yoghurten och bären has to go till en början, grönsaker kan få upp kolisantalet ganska mycket om man väljer fel.
    Det kan även vara ditt fusk som ställer till det men jag skulle tipsa om att ät max 20g kolisar/dag och gör det i någon månad så kroppen får chans att ställa om. Inget fusk under den tiden heller då.
  • Bordeaux
    Strö lite socker skrev 2011-08-29 19:28:41 följande:
    Jag måste be er veteraner om hjälp. Jag ska baka en kaka med mandelmjöl. Jag tänkte ta hasselnötmjöl istället. I receptet står det 200 g mandelmjöl. Jag har ingen våg. Är det någon som vet på ett ungefär hur många deciliter det är?! Hoppas verkligen att nån vet! Tack för hjälpen!
    Står inte det på förpackningen, alltså att 1dl motsvarar x-gram. Men det har du nog kollat annars skulle du nog inte fråga. Jag har iaf ingen aning då jag bakar väldigt lite lchf:it
  • Bordeaux
    villis skrev 2011-08-29 19:58:29 följande:
    Jag tog ert råd och gick med i matdagboken, så här ser mina värden ut idag iaf :)

Fett: 116, protein: 80 g kolhydrater: 17 g, det är väl rätt bra?

Jag ska minska ner på både bär o mejerier, så hoppas jag det knallar på! :) tack för tipsen!
    Sen är det bra om du kommer ihåg som folk tidigare sagt att det kan ta ett tag innan kroppen ställt om sig och vikten börjar ticka ner. Vissa går upp i början för att kroppen blir förvirrad, typ.
    Nötterna tror jag du ska stryka också, och fusk. Svårt och tufft Iknow. Men det känns värt det när vågen väl tickar neråt.
    Ät när du är hungrig tills du blir mätt också.

Det sägs att man ska äta 75% fett, 20-25% protein och <5% kolisar. För att gå ner i vikt kan det vara bra att strypa kolisarna till 20g/dag. Det är också bra att äta 1-1.5g protein/målviktskilo. Ska vara realistiskt målvikt och inte en drömvikt. Är målet att väga 60kg-80kg  så är 80g protein bra. Sen är det också enkelt att kolla diagrammet på matdagboken där ser du ju hur många % av allt du ätit.
  • Bordeaux
    Teskedsmamman skrev 2011-08-29 22:17:08 följande:
    Telatte (starkt te, 2 äggulor, kokosfett, ev lite sötningsmedel) som du mixar är en jätteenkel frukost om man inte orkar....
    Eller med kaffe om man tycker bättre om det än te.
  • Bordeaux
    Allrona skrev 2011-08-30 08:32:13 följande:
    Bra gjort! Jag tänkte hänga med till dotterns skola nu i höst och då passa på att se vad de serverar för mat. Jag vet att de kan välja mellan bregott och lätta på morgonen i alla fall. Mjölk dricker hon inte så det behöver jag inte bekymra mig över Jag tror faktiskt att de har bra mat i hennes skola, en liten skola där allt lagas i skolköket. De har en fin salladsbuffe med stor variation av grönsaker och minst 2 rätter att välja på varje dag. Dottern sa idag att hon ska prova äta mer av den vegetariska rätterna när hon hörde på radio att LCHF med ökat köttätande är en miljöbov Hon vet inte att just det vi äter är LCHF Flört

Ang den debatten som blossade upp idag. Ni har väl hört det? Att köttindustrin i USA har sponsrat undersökningar som visar att LCHF är bra. Men om jag har förstått det rätt och om jag titta på hur jag äter nu så äter man ju inte mer kött med LCHF? Eller? Jag upplever att jag har börjat äta mer skaldjur, kyckling och vegetariskt. Visst äter vi en hel del kött också men det går ju liksom inte att leva på kött och bea....
    Haha vi har snarare minskat vår köttkonsumtion. Jag äter lchf och gubben äter det med oftast, ibland tar jag mig tid och kokar potatis åt honom. Vi äter mindre köttbitar fast finare iof och så äter vi mer varierat mellan fågel, fisk och mittemellan. Mycket fågel och fisk när vi här nere för det är billigare än vanligt kött och så äter vi mycket kött när vi är i Sverige då gubben är jägare. VI har alltså väldigt väldigt lite med USAs köttindustri att göra
  • Bordeaux
    Allrona skrev 2011-08-30 08:32:13 följande:
    Bra gjort! Jag tänkte hänga med till dotterns skola nu i höst och då passa på att se vad de serverar för mat. Jag vet att de kan välja mellan bregott och lätta på morgonen i alla fall. Mjölk dricker hon inte så det behöver jag inte bekymra mig över Jag tror faktiskt att de har bra mat i hennes skola, en liten skola där allt lagas i skolköket. De har en fin salladsbuffe med stor variation av grönsaker och minst 2 rätter att välja på varje dag. Dottern sa idag att hon ska prova äta mer av den vegetariska rätterna när hon hörde på radio att LCHF med ökat köttätande är en miljöbov Hon vet inte att just det vi äter är LCHF Flört

Ang den debatten som blossade upp idag. Ni har väl hört det? Att köttindustrin i USA har sponsrat undersökningar som visar att LCHF är bra. Men om jag har förstått det rätt och om jag titta på hur jag äter nu så äter man ju inte mer kött med LCHF? Eller? Jag upplever att jag har börjat äta mer skaldjur, kyckling och vegetariskt. Visst äter vi en hel del kött också men det går ju liksom inte att leva på kött och bea....
    Glömde ju, det är väl inte de enda som skulle sponsrat en forskningsrapport. Det gick ju att läsa i SvD förra veckan om att lchf är skit och bröd är livsnödvändigt. Bakom studier och artikel låg typ brödinstitutet, som naturligtvis inte tänkte på vinst och försäljning nähä då utan bara på vår hälsa så klart.

Sponsrat eller inte, jag är glad på lchf då hyn är bättre (rosacean) magen mår bra och jag är mer glad. Sen får jag bara leva till 80+ besvärsfri istället för till 90+ med besvär så vet jag vad jag väljer. Var är faran i hemmagjorda såser, ekologiska och kravodlade grönsaker och protein. Ingen har kunnat säga att det är fel med frästa grönsaker till maten istället för pasta och potatis.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**