• Bordeaux

**Den stora feta LCHF-tråden**

rednose skrev 2011-08-07 14:24:59 följande:
    Koksfettet är BILLIGARE?!? Vart köper du då?

Cocosa brun 99:- och grön allt från 165-220:- per burk ju?
    Jag bor utomlands så jag kan köpa 450gr kokosfett för 25-30kr något sådant.
  • Bordeaux
    Loreena skrev 2011-08-07 15:30:40 följande:
    Idag blir det helgrillad kyckling i lergryta i ugnen... Frågan är vad jag ska ha för sås till.. Tips?
    Hmm beror lite på inriktning. Creme fraiche blandat med citron blir en god kall sås. Grädde, svamp, lite soja och kryddor blir en god gräddig svampsås.
  • Bordeaux
    Strö lite socker skrev 2011-08-07 16:27:23 följande:
    Hur är det med cola light? Ok eller inte?
    Både ja och nej skulle jag säga. Sötningsmedel funkar i lchf för det påverkar inte kroppen på samma sätt som socker. Men sen är de ju nackdelen att det inte är särskilt nyttigt och bra med sötningsmedel, du underhåller ditt sötsug lchf eller ej. Jag tycker det bästa är att välja bort sötningsmedel så mycket det går, men det är ju upp till var och en. Jag dricker cola zero och andra light läsker för det goda underbara smaksatta mineralvattnet utan socker finns inte här där jag bor. När jag är i Sverige så dricker jag bara smaksatt osockrat vatten för det är så underbart gott.
  • Bordeaux
    Loreena skrev 2011-08-07 16:29:23 följande:
    Åh, svampsås blir perfekt! :D
    Det tråkiga tycker jag är att det inte finns något (som jag hittat)inom lchf som har samma såsuppsugningsförmåga som potatis. Man vill ju få i sig all god sås på tallriken utan att behöva slicka tallriken
  • Bordeaux
    rednose skrev 2011-08-07 17:17:51 följande:
    Jaja, men kokosfett kan ju vi köpa här oxå för 20 spänn på ICA. Nu är det ju dock inte sånt kokosfett som man använder i kaffe osv utan kokosfett med bra innehåll som tex Cocosa eller Renée Voltaires. Eller var bor du där det är så billigt?
    Fast det på ica för 20kr är väl en härdad kylvara, det är inte det jag har. Det jag har är 100% ohärdat kokosfett och det är det enda jag kan få tag på, det är väl det ohärdade som är bra, finns det fler kriterier för att det ska vara bra?
    Jag bor i Schweiz och vissa saker är mycket billigar än i Sverige men det är svårt att tro
  • Bordeaux
    Gela O skrev 2011-08-07 18:45:54 följande:
    Hyvlade just vitkål tunnt med osthyvel, sög upp sås ganska bra
    Då provar det nästa gång för min broccoligratäng brukar misslyckas med det.
  • Bordeaux
    rednose skrev 2011-08-07 19:51:36 följande:
    Låter ju grymt. Får ta och beställa därifrån istället då! Tack för tipset!
    Vi har även billigare vin, ost och korv (iaf om man räknar kr/kött gr)
  • Bordeaux
    Dissan skrev 2011-08-13 17:21:31 följande:
    Någon som på rak arm vet den ulitmata fördelningen mellan fet, proteiner och kollisar?
    HUr mkt fett äter ni om dagen i gram?
    75% fett
    20-25% proteiner
    <5% kolhydrater
    Alltså E%

Ett riktmärke är 1-1.5g proteiner per målviktskilo.

SIktar du på att väga 60kg så blir det 90g protein och tror det blir ca 120g fett fast jag är lite trött nu, men jag är säker på proteinet iaf
  • Bordeaux
    Dissan skrev 2011-08-14 19:22:59 följande:
    Någon som vet en bra sida där man kan beräkna näringsinnehållet i mat. försökte med matdagboken.se men där behövde jag vara plus medlem:(
    Skulle försöka räkna ut hur många kollisar  det är i pizzabotten... Men det kanske det är någon redan räkna ut och vill dela med sig?
    www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=97
    I matdagboken ska du kunna göra egna livsmedel utan att vara plus medlem, du ska även kunna göra olika maträtter utan att vara plus medlem. Jag har iaf lyckats tidigare
  • Bordeaux
    Dissan skrev 2011-08-14 19:22:59 följande:
    Någon som vet en bra sida där man kan beräkna näringsinnehållet i mat. försökte med matdagboken.se men där behövde jag vara plus medlem:(
    Skulle försöka räkna ut hur många kollisar  det är i pizzabotten... Men det kanske det är någon redan räkna ut och vill dela med sig?
    www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=97
    Nu ser jag att jag favvo måltidar, eller lägger in som en egen måltid.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**