• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Denebola
    Ekorrfamiljen skrev 2011-02-23 10:35:57 följande:
    Denebola. När man häller kokande vatten på ägget i ägglatten, borde inte det räcka eller måste man verkligen tillaga äggvitan?
    Äggvitan måste hålla 70 grader i minst en minut för att avidinet ska denatureras. Och rent spontant känner jag att äggviteproteinet, som också denatureras vid 70 grader, borde bilda klumpar i ämlatten om det nu skulle bli denaturerat... Så jag litar inte på att det blir rätt temperatur, tillräckligt länge. Men jag använder ju inte heller kokande vatten utan nybryggt kaffe, det är ju inte lika varmt.

När jag slutade med äggvita i ämlatten så släppte även illamåendet, så jag tror att det hade ett samband, och därför är jag mer övertygad om att äggvitan inte blir tillräckligt varm tillräckligt länge.

Men som sagt. Detta är mest något man bör tänka på om man dricker äggmjölk med äggvita väldigt ofta.
  • Ekorrfamiljen

Okej.. För jag har hela ägg i min latte och häller på kokande vatten, eftersom jag använder pulverkaffe istf. bryggkaffe. Har inte märkt av att jag skulle må illa av det, så kanske räcker det med de extra 8 (?) graderna en stund i min latte då.

Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Maddisen80
    lyrica skrev 2011-02-23 09:37:30 följande:
    Hej!
    Kan jag hoppa in här? Börjat med LCHF för 1½ vecka sedan. Jag har PCOS och försöker med LCHF för att få ordning på mina hormoner och ägglossning (hoppas jag!). Jag är normalviktig och behöver inte gå ner i vikt så jag kan äta lite kolhydrater.
    Klart du får hoppa in här ,välkommen hit och lycka till
  • Lycka 1

Det är så roligt att läsa i den här tråden!
    Jag lär mig massor och blir bara mer övertygad om att jag är på helt rätt spår .

Och det bästa av allt är att jag inte en enda gång har känt att jag vill "fuska". Är så glad och nöjd med allt jag FÅR äta. Sen får jag bara hoppas att jag äter rätt också.
    Har ätit lchf i två veckor nu och har inte haft en enda jobbig dag. Jo i fredags var en jobbig dag då jag ställde mig på vågen och den visade +. Inte vad jag ville se men jag har prentat in TÅLAMOD i huvudet nu så jag överlevde det. Får hoppas på en lite mer positiv vägning på fredag.

Har nyss varit till posten och hämtat ut två böcker. Matrevolutionen och LCHF-husmanskost av Anna Hallén. Har huvudvärk idag och vill helst gå och lägga mig i sängen och läsa NU. Men jag har tre sjuka barn hemma som kräver sitt också.

• Maddisen80
    Lycka 1 skrev 2011-02-23 11:13:55 följande:
    Det är så roligt att läsa i den här tråden!
    Jag lär mig massor och blir bara mer övertygad om att jag är på helt rätt spår .

Och det bästa av allt är att jag inte en enda gång har känt att jag vill "fuska". Är så glad och nöjd med allt jag FÅR äta. Sen får jag bara hoppas att jag äter rätt också.
    Har ätit lchf i två veckor nu och har inte haft en enda jobbig dag. Jo i fredags var en jobbig dag då jag ställde mig på vågen och den visade +. Inte vad jag ville se men jag har prentat in TÅLAMOD i huvudet nu så jag överlevde det. Får hoppas på en lite mer positiv vägning på fredag.

Har nyss varit till posten och hämtat ut två böcker. Matrevolutionen och LCHF-husmanskost av Anna Hallén. Har huvudvärk idag och vill helst gå och lägga mig i sängen och läsa NU. Men jag har tre sjuka barn hemma som kräver sitt också.
    Inte roligt att du har sjuka barn ,synd att du har huvudvärk,men dricker du tillräckligt med vatten för de kan ju vara vätskebrist.
  • helene306
    Denebola skrev 2011-02-23 09:07:59 följande:
    Jag använde också hela ägget tills jag lärde mig att rå äggvita (eller mer specifikt avidin, som denatureras vid 70 grader) hämmar upptaget av biotin (B-vitamin). Jag började känna ett ständigt illamående som följd av att jag åt/drack rå äggvita dagligen. Gör man det bara då och då bör det inte vara någon fara.

Så dricker man äggmjölk dagligen bör man skippa den råa äggvitan. I stället kan man steka den och äta bredvid

vAR LÄR DU DIG ALLT? dU ÄR JU SOM EN UPPSLAGSBOK Tur att jag skippar äggvitan OM jag gör ÄM

Sorry för caps, klåfingrig dotter och jag orkar inte ändra

mian71 skrev 2011-02-23 09:57:52 följande:
    Tack för tipset, för mig var det ju helt nytt åtminstone :)

Jag har ätit LCHF i snart en vecka den här omgången. Och jag tycker att det är lite svårt att få med tillräckligt med fett. Grädde i det mesta kan jag ju lägga till och tillaga i ordentligt med fett gör jag också. Men det känns ändå inte som det blir tillräckligt. Vad har ni för tips att ge här?

En annan fråga. Vitt mjöl och stärkelserika produkter ska man ju äta ett minimum av. Jag har dock ätit några Finn Crisp (fast Lidls variant, Thin crisp). De är gjorda av enbart fullkornsrågmjöl och har 5.2g kolhydrater per skiva, 57g kolhydrater på 100g. Är det något jag bör sluta med eller?
    En Finn crisp då och då är ingen fara eller en om dagen om du fixar det. En skiva är ändå 4 g kolhydrater. detsamma med Thin crisp, de drar lätt iväg med kolhydrater om man ska hålla sig runt 20-25 g/dag. Det är inte fel att ha detta hemma och ta någon gång ibland om man vill ha lite mer tuggmotstånd men som sagt, man får tänka sig lite för så man inte moffar i sig 4 st på en dag. Då är man uppe i hela kolhydratsintaget på kort tid.
     Men vad trött jag blir när det blir knas Skrikandes

Välkomna alla nya
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Lycka 1
    Maddisen80 skrev 2011-02-23 11:21:08 följande:
    Inte roligt att du har sjuka barn ,synd att du har huvudvärk,men dricker du tillräckligt med vatten för de kan ju vara vätskebrist.
    Ja jag dricker tillräckligt.
    Min huvudvärk idag beror nog på sömnbrist, stress el liknande. Har två barn med hög feber och ett barn med magsjuka. Så det har inte blivit många timmars sömn dom senaste nätterna.
    Så huvudvärken har nog inget med kosten att göra, den hjälper mig nog att klara det här bra iaf .
    För trots allt har jag bra energi.
  • Denebola
    helene306 skrev 2011-02-23 11:21:43 följande:

vAR LÄR DU DIG ALLT? dU ÄR JU SOM EN UPPSLAGSBOK Tur att jag skippar äggvitan OM jag gör ÄM

Sorry för caps, klåfingrig dotter och jag orkar inte ändra

mian71 skrev 2011-02-23 09:57:52 följande:
    Tack för tipset, för mig var det ju helt nytt åtminstone :)

Jag har ätit LCHF i snart en vecka den här omgången. Och jag tycker att det är lite svårt att få med tillräckligt med fett. Grädde i det mesta kan jag ju lägga till och tillaga i ordentligt med fett gör jag också. Men det känns ändå inte som det blir tillräckligt. Vad har ni för tips att ge här?

En annan fråga. Vitt mjöl och stärkelserika produkter ska man ju äta ett minimum av. Jag har dock ätit några Finn Crisp (fast Lidls variant, Thin crisp). De är gjorda av enbart fullkornsrågmjöl och har 5.2g kolhydrater per skiva, 57g kolhydrater på 100g. Är det något jag bör sluta med eller?

Google is my friend Fast jag tror att det var du som inspirerade mig genom att nämna några tabletter mot illamående som hjälper till att bryta ner äggviteämnen i kroppen eller vad det var.
  • helene306
    Denebola skrev 2011-02-23 11:26:13 följande:
    Google is my friend Fast jag tror att det var du som inspirerade mig genom att nämna några tabletter mot illamående som hjälper till att bryta ner äggviteämnen i kroppen eller vad det var.
    Google är bra Jaha, B6-tabletterna, Pyridoxin? Tänk, jag käkade de men sen tänkte jag inte steget längre än så
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Maddisen80
    Lycka 1 skrev 2011-02-23 11:24:56 följande:
    Ja jag dricker tillräckligt.
    Min huvudvärk idag beror nog på sömnbrist, stress el liknande. Har två barn med hög feber och ett barn med magsjuka. Så det har inte blivit många timmars sömn dom senaste nätterna.
    Så huvudvärken har nog inget med kosten att göra, den hjälper mig nog att klara det här bra iaf .
    För trots allt har jag bra energi.
    Hej jo de är klart de kan vara sömnbrist eller stress. Inte roligt att barnen är sjuka :(
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**