Denebola skrev 2011-02-23 09:07:59 följande:
Jag använde också hela ägget tills jag lärde mig att rå äggvita (eller mer specifikt avidin, som denatureras vid 70 grader) hämmar upptaget av biotin (B-vitamin). Jag började känna ett ständigt illamående som följd av att jag åt/drack rå äggvita dagligen. Gör man det bara då och då bör det inte vara någon fara.
Så dricker man äggmjölk dagligen bör man skippa den råa äggvitan. I stället kan man steka den och äta bredvid

vAR LÄR DU DIG ALLT? dU ÄR JU SOM EN UPPSLAGSBOK
Tur att jag skippar äggvitan OM jag gör ÄM 
Sorry för caps, klåfingrig dotter och jag orkar inte ändra 
mian71 skrev 2011-02-23 09:57:52 följande:
Tack för tipset, för mig var det ju helt nytt åtminstone :)
Jag har ätit LCHF i snart en vecka den här omgången. Och jag tycker att det är lite svårt att få med tillräckligt med fett. Grädde i det mesta kan jag ju lägga till och tillaga i ordentligt med fett gör jag också. Men det känns ändå inte som det blir tillräckligt. Vad har ni för tips att ge här?
En annan fråga. Vitt mjöl och stärkelserika produkter ska man ju äta ett minimum av. Jag har dock ätit några Finn Crisp (fast Lidls variant, Thin crisp). De är gjorda av enbart fullkornsrågmjöl och har 5.2g kolhydrater per skiva, 57g kolhydrater på 100g. Är det något jag bör sluta med eller?
En Finn crisp då och då är ingen fara eller en om dagen om du fixar det. En skiva är ändå 4 g kolhydrater. detsamma med Thin crisp, de drar lätt iväg med kolhydrater om man ska hålla sig runt 20-25 g/dag. Det är inte fel att ha detta hemma och ta någon gång ibland om man vill ha lite mer tuggmotstånd men som sagt, man får tänka sig lite för så man inte moffar i sig 4 st på en dag. Då är man uppe i hela kolhydratsintaget på kort tid.
Men vad trött jag blir när det blir knas
Välkomna alla nya