mian71 skrev 2011-02-24 06:02:24 följande:
Senast jag träffade min doktor varnade hon mig för att äta för lite kolhydrater. "Du anar inte hur många patienter jag träffat som fått aldeles galna kolestorolvärden", sa hon. Jag undrar vad ni vet om det här. Någon som faktiskt fått bättre värden pga den här kosten? Hur allvarliga är de sk "dåliga" kolestorolvärdena?
Nu vet ju jag att den här typen av kost får mig både att må bättre och bli piggare så jag kommer fortsätta ändå. Men det vore intressant att höra vad ni vet om detta.
Jag har kollat upp mitt kolesterol. Provsvaret har du här. Läkaren var inte ett dugg orolig. Jag är inte direkt jublande glad över att det onda LDL, var högt men jag håller mig inom referensintervallet. Annars finns bra att läsa om koelsterol här på Kostdoktorn. Efter att jag läste detta blev jag lugnare. Betydligt lugnare
Läkare vill behandla med statiner. Det är deras syfte. In med medicinering bara. Är du orolig. Be att få kolla upp ditt kolesterol. Det kan vara skönt att få svart på vitt att det faktiskt är bra!
lyrica skrev 2011-02-23 22:15:33 följande:
Hur många gram kolhydrater försöker ni hålla er runt per dag? Nyfiken...
Ingen aning men jag skulle tippa på allt mellan 20-50 gram. Ibland är jag nog uppe och sniffar närmare 100.
Linda1976 skrev 2011-02-23 21:50:54 följande:
Tog du för mycket fiberhusk? Jag gör på 4 ägg, 1 dl vispgrädde, ½ dl vatten, 2 msk fiberhusk och lite vaniljpulver. Jag steker i 2 stekpannor samtidigt. Skulle det bli lite tjock smet på slutet spär jag med 1 ägg till och lite grädde. Jag tycker det blir perfekta pannkakor!
Måste plita ner ditt recept och testa. Jag upplever samma som föregående skrev: smeten blev tjock mot slutet och dt var svårt att steka. Att jag kunde späda med grädde eller ägg har jag inet ens tänkt på