• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • mian71
    Jennie83 skrev 2011-02-23 23:36:37 följande:
    Frågar er igen, om de är någon av er som ätit VLCD före ni börjat med LCHF???

I såfall hur har det funkat?
    För 10 år sedan kanske.. Jag mådde så dåligt och var så hungrig hela tiden. Hade ingen ork, inget tålamod och konstant huvudvärk. Gav upp efter 4 veckor, då hade jag visserligen gått ner 8 kg men det var verkligen inte värt det och jag gick snart upp 7 av dem.
  • Linda1976
    mian71 skrev 2011-02-24 06:02:24 följande:
    Senast jag träffade min doktor varnade hon mig för att äta för lite kolhydrater. "Du anar inte hur många patienter jag träffat som fått aldeles galna kolestorolvärden", sa hon. Jag undrar vad ni vet om det här. Någon som faktiskt fått bättre värden pga den här kosten? Hur allvarliga är de sk "dåliga" kolestorolvärdena?

Nu vet ju jag att den här typen av kost får mig både att må bättre och bli piggare så jag kommer fortsätta ändå. Men det vore intressant att höra vad ni vet om detta.
    Läst Matrevolutionen så får du en helt ny bild av kolesterol som du kan köra ner i halsen på gammalmodiga läkare

Ja, för 5 år sen gick jag ner 45 kg med Cambrigde. DÅ räddade det livet på mig, hade jag vetat om lchf då kanske jag nappat på det istället. Att köra kombi runt 1000 kcal om dan är inte vlcd, man måste få draghjälp av ketos annars dör man ju av sug. Tyvärr gick jag upp 10-15 kg av de 45 beroende på tja... olika saker, men nu ska de bort, jag är ju inte tjock direkt, så det får ta lite tid....
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    lyrica skrev 2011-02-23 22:15:33 följande:
    Hur många gram kolhydrater försöker ni hålla er runt per dag? Nyfiken...
    15-20
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Faile
    Linda1976 skrev 2011-02-24 07:01:24 följande:
    Läst Matrevolutionen så får du en helt ny bild av kolesterol som du kan köra ner i halsen på gammalmodiga läkare

Ja, för 5 år sen gick jag ner 45 kg med Cambrigde. DÅ räddade det livet på mig, hade jag vetat om lchf då kanske jag nappat på det istället. Att köra kombi runt 1000 kcal om dan är inte vlcd, man måste få draghjälp av ketos annars dör man ju av sug. Tyvärr gick jag upp 10-15 kg av de 45 beroende på tja... olika saker, men nu ska de bort, jag är ju inte tjock direkt, så det får ta lite tid....
    Kanske kan kalla det LCD då
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Lycka 1

Ja jag gjorde det innan det här.
    Mådde så fruktansvärt dåligt av det, både psykiskt och fysiskt. Gick ju ner några kilon men gav till slut upp pga att jag mådde dåligt.
    När jag slutade med pulver gick jag upp 1,2kg. Började med lchf och den första veckan gick jag upp 1,3kg. Så 2,5kg pluss ligger jag på.
    Imorgon ska jag väga mig för att se vad som hänt den här veckan. Hoppas att jag inte gått upp mer. Men jag har läst att det kan ta lång tid för kroppen att ställa om sig efter att ha misshandlat den med svältdiet.

Kan bara säga att nu mår jag 1000 gånger bättre! Nu går jag inte på diet längre utan nu har jag ändrat livsstil.
  • helene306
    mian71 skrev 2011-02-24 06:02:24 följande:
    Senast jag träffade min doktor varnade hon mig för att äta för lite kolhydrater. "Du anar inte hur många patienter jag träffat som fått aldeles galna kolestorolvärden", sa hon. Jag undrar vad ni vet om det här. Någon som faktiskt fått bättre värden pga den här kosten? Hur allvarliga är de sk "dåliga" kolestorolvärdena?

Nu vet ju jag att den här typen av kost får mig både att må bättre och bli piggare så jag kommer fortsätta ändå. Men det vore intressant att höra vad ni vet om detta.

Jag har kollat upp mitt kolesterol. Provsvaret har du här. Läkaren var inte ett dugg orolig. Jag är inte direkt jublande glad över att det onda LDL, var högt men jag håller mig inom referensintervallet. Annars finns bra att läsa om koelsterol här på Kostdoktorn. Efter att jag läste detta blev jag lugnare. Betydligt lugnare Läkare vill behandla med statiner. Det är deras syfte. In med medicinering bara. Är du orolig. Be att få kolla upp ditt kolesterol. Det kan vara skönt att få svart på vitt att det faktiskt är bra!

lyrica skrev 2011-02-23 22:15:33 följande:
    Hur många gram kolhydrater försöker ni hålla er runt per dag? Nyfiken...

Ingen aning men jag skulle tippa på allt mellan 20-50 gram. Ibland är jag nog uppe och sniffar närmare 100.

Linda1976 skrev 2011-02-23 21:50:54 följande:
    Tog du för mycket fiberhusk? Jag gör på 4 ägg, 1 dl vispgrädde, ½ dl vatten, 2 msk fiberhusk och lite vaniljpulver. Jag steker i 2 stekpannor samtidigt. Skulle det bli lite tjock smet på slutet spär jag med 1 ägg till och lite grädde. Jag tycker det blir perfekta pannkakor!

Måste plita ner ditt recept och testa. Jag upplever samma som föregående skrev: smeten blev tjock mot slutet och dt var svårt att steka. Att jag kunde späda med grädde eller ägg har jag inet ens tänkt på

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • joanelli

Hej! Har läst denna tråd ett tag och hoppar nu in med en fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med. Jag tänker försöka minska på mitt kolydratintag men stöter genast på ett problem känner jag. Frukosten! Mina rutiner just nu är att jag tar med mig en macka som jag äter när jag kommer fram på jobbet. Det är för att spara morgontid jag gör så, är för trött på morgonen och börjar jobba för tidigt;). Vad kan jag ta med mig och äta istället för mackan? Skulle bli superglad för några tips!

• Annanym

Ang. kolesterol: Förr vändan med LCHF vände alla mina värden från "i överkant" till "perfekta". Det gällde blodsocker, blodfett och blodtryck. Sedan släppte jag taget, värden kröp upp lite så nu ska jag tillbaka på koll i mars och jag räknar kallt med att de har stabiliserats igen eftersom jag återgått till en kost som får mig att må som en prinsessa!

• lyrica

Skönt att man inte måste räkna antal gram kolhydrater.. Läste Skaldmans bok GI-noll och han är extremt noga med antalet. Då kan jag slappna av.

Vad står VLCD för? Är det typ nutrilett? Svält?

Var köper ni vaniljPULVER?

Linda1976: Ska pröva dina pannkakor, låter supergott. Måste inhandla fiberhusk och vaniljpulver först.

Har ni tips på lchf-våfflor?

• tundra

Hej! Jag åt ren kur 2 veckor i början av februari. Gick ner 6,5 kg (från 68 till 61,5) Hoppade sedan direkt över till LCHF och första veckan gick jag upp +0,2kg.
    VLCD är jobbigt. Usch, det tar många dagar innan man är i fas och man saknar ju maten nått fruktansvärt. Mat är ju så gott och roligt!

Det känns inte som man bantar med LCHF man mår ju jättebra och har massa energi! Känns som jag har minskat i centrimetrar den senaste veckan.
    Ska väga mig idag och se om det har hänt ngt mer på vågen.

Kram alla!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**