• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

Nallebjörnis skrev 2011-05-19 11:14:23 följande:
    Känns helt ofattbart... är det sant?!?
    Men gud vad skönt!

Vad var medicinen till för då, jag menar fick du en diagnos?

K
  • Kaya

Aj aj aj.

Idag har jag ONT i hela kroppen efter gårdagens styrketräning. Trodde nästan jag hade fått influensa först när jag skulle stiga upp, innan jag kom på vad det var... Lite illamående och nästan en känsla av febergräns plus ONT ONT ONT i hela kroppen. Hmmm...

... det är förmodligen min kropp som vill skicka ett meddelande: "VARFÖR har du (=jag) slarvat med träningen så länge???? Lite löpning och promenader och skidåkning under vintern, bah, det är ju inte RIKTIG träning! Du (=jag) mår som du (=jag) förtjänar!!!"

Jobbresa idag, därmed vilodag från träningen, det kanske var tur...!

Har med mig halva laddningen köttfärssås med low-carb-nudlar (ni vet vad jag menar! ) till lunch och et par bitar sesambröd med Bregott och finsk salami (=jättelite carbs!) plus två kokta ägg till middag (att äta på tåget hem). Lite osttärningar och ett par ischoklad till mellis/fika.

Till frukost några skivor rökt skinka och två ägg stekt i lite olivolja plus salladsblad och några bitar fröknäcke med Bregott. Kaffe och standardmjölk. Efter det har jag varit orolig i magen, proppmätt och illamående, konstigt?! Det var ju inget "ovanligt" som jag åt. Kanske reagerar min mage på att jag har ökat dosen kaffe igen (i och med att jag började tillåta mig lite mjölk i kaffet, innan dess fick jag ju nästan inte i mig något kaffe, i alla fall inte jämfört med mina vanliga mängder...)? Eller så är verkligen hela mitt system helt chockat efter att ha tränat på allvar igår, och det är därför jag känner mig som ett vrak på alla fronter idag...?!

K

• Kaya
    sasod skrev 2011-05-19 14:53:32 följande:
    Tack för tipsen! Angående kokosfett vet jag inte riktigt hur jag ska få in det i kosten mer än att steka i och typ bountys. Jag dricker inte kaffe eller te. Några andra användningsområden?
    Ischoklad med MYCKET KOKOSFETT och LITE mörk choklad (+ smaksättning som mint, havssalt, vaniljpulver el dyl) - då får man äta chokla' varje da' så man blir gla' å magen blir bra!

K
  • Kaya
    Bordeaux skrev 2011-05-19 16:12:10 följande:
    Jag har inte gjort ischoklad och jag tror jucea och Kaya gör på olika sätt. Dvs med olika mängd fett och choklad. En av dem tror det är Jucea har 50/50.
    Jag brkar inte mäta/väga varje gång men den gången som jag vägde för att kolla hade jag 100 g kokosfett och 40 gram 90% choklad - dvs ganska liten andel choklad i varje bit = lite carbs! Jag brukar tillsätta lite mintessens eller strö några flingor flingsalt ovanpå, det tycker jag blir jättegott och då smakar det som en "pralin" och inte bara fett...

(men man måste gilla kokosfett! Min man råkade ta en ischoklad en gång, han fick springa och spotta ut den! )

K
  • Kaya
    Probably the best in the skrev 2011-05-19 15:08:42 följande:
    Gosh, HAVSSALT, älskar choklad med salt i!!!!!!!
    Jag veeet, det är så gott så man svimmar, jag har två såna med idag som jag ska avnjuta på tåget hem! *slurp*

K
  • Kaya

För mig är detta så himla främmande, att man kan klara sig på ett stort och ett litet mål mat om dagen om man äter LCHF, och inte bara det, det verkar som att det är bl a på så vis som man kan gå ner i vikt. Att det liksom är något att sträva efter, att äta så sällan man kan...?

Jag är ju helt "indoktrinerad" på fitnessmat och att hålla blodsockret jämnt genom TÄTA måltider med lågt GI (inte att hålla det jämnt/lågt genom att typ inte äta alls...), så även nu när jag äter åt-LCHF-hållet så trivs jag bäst med frukost, lunch, middag och 1-2 mellanmål.

Nu är ju din matsituation just nu Lättja en speciell sak som har med att göra att du mår dåligt på annat vis, och jag har aldrig i hela mitt liv tappat aptiten av NÅNTING (inte ens när jag har mått som sämst), så jag kan inte riktigt ge några råd eller säga något om just DET.

Men min tanke är att om man mår ok så man "kan" äta så är FRUKOST + LUNCH + MIDDAG ett MINIMUM och att det aldrig ska gå många många timmar mellan måltiderna under dygnets vakna timmar. Jag kan inte riktigt tro på att kroppen klarar det så himla bra bara för att den har sina ketoner att "leva på"... Om det ÄR så, förklara please!

K

• Kaya

PS. Aldrig mer såna där nudlar säger jag bara. (Om jag överlever de jag åt idag alltså.)

Hade med mig resten av low-carb-nudlar + köttfärssås från igår till jobbet och hade ställt matlådan i frysen under natten för att slippa ta med ett kylblock på den länga tågresan (smart tyckte jag...). Värmde i mikron. Hade superbråttom så jag kastade i mig några tuggor och typ helsvalde innan jag kände efter... nej men vad ÄR det här...? Plasttrådar typ? Nudlarna hade blivit sega/hårda, som en härva av gummisnoddar/plasttrådar!!! Försökte separera nudelnystanet från såsen men det gick ju SÅDÄR. Fick i mig lite av köttfärssåsen och sen dess har jag gått och väntat på att nudlarna ska slå knut på tarmarna eller nåt så jag får ringa 112... BLÄK!

Middagen på tåget var desto godare: två bitar sesambröd med Bregott och finsk salami + 2 kokta ägg på, te utan något i, några osttärningar (Jarlsberg *mmm*) och 2 st LCHF-ischoklad!!! GOTT!!!

Men nu är tåget försenat o jag vet inte hur jag ska ta mig hem... Mindre trevligt.

K

• Kaya
    Duntoffla skrev 2011-05-20 08:50:59 följande:
    Ok, jag tycker om att äta något när jag ex dricker kaffe (lite okynnesäta fast inte onytttigt) och ger barnen mellanmål. Plus på kvällen då jag gärna tar en kopp te och lite turk.yoghurt med hallon, nötter etc.

Det är ett invant beteende som kanske kan ändras. Men visst "får" man äta mellanmål?

Hittade inte så mkt på de sidor du skrev. Kom på att jag är reggad på matdagboken men har bara gratismedlemskap och ser väl inte allt. 
    Jag gillar också mellis och tycker inte om att gå många timmar mellan måltiderna, eller att hoppa över måltider (dvs skippa frukost, lunch eller middag) som många gör på LCHF. Jag tror det där är lite individuellt, så vissa av oss faktiskt vill ha kvar våra mellis fast vi äter låg-kolhydrat-kost. (Sen har JAG med en bakgrund i fitness också svårt för att tro att KROPPEN mår bra av att det går alltför långt mellan väldigt få och ganska stora måltider...) Problemet då bli att anpassa mängden man äter så man inte "hinner" få i sig alldeles för mycket på en dag, speciellt om man är ute efter viktminskning såklart.

Sen i samband med just kaffe så är det faktiskt vissa som tycker att magen "klarar" kaffe bättre om man äter något till. (t ex jag)

Så man "får" äta mellanmål, det tycker i alla fall jag, och jag gör det - men så har jag haft svårt att få vikten att vända neråt också!

K
  • Kaya
    Probably the best in the skrev 2011-05-20 09:09:41 följande:
    Alltså......

- 7,8 KG!!!!!!

På FEM veckor!!!!!

Jo, jag kickade igång kroppen med Nutrilett i två veckor =6,2 kg...och hjärnan fick sig då en kick när jag fixade att hålla mig till enbart detta i 15 dagar!!!! För mig är ju min hjärna min största motståndare....

Första veckan med LCHF +-0
    Andra veckan -1,1
    och idag -1,6

Jag har en del att ta av men säg minst 11 kg till så är jag nere i vikt där folk säger stopp nu får du inte gå ner mer (Sen att BMI säger nåt heeelt annat, det skiter jag )
    Grattis! Lyckost! HIMMEL VAD BRA!!!
  • Kaya
    MTG skrev 2011-05-19 21:41:09 följande:
    Kaya, precis det tänket har jag med. Vid tre är det dags för mellanmål eftersom det då är tre timmar sen sist jag åt. Hoppas att jag ska kunna ta bort ett mellanmål längre fram, kanske när jag slutar amma.

Tog mig iaf i kragen och kom iväg på en timmes step up ikväll! Känns bra i efterhand och fick dessutom lite mörk choklad som belöning :)
    Men du, man kanske inte "måste" (eller "ska") ta bort mellanmålen om man tränar? jag har själv haft svårt att få ihop ekvationen LCHF och träning och det kanske faktiskt är så att man behöver modifiera kosten lite om man tränar mycket?!

Förutom då de individuella skillnader som alltid finns där, vissa blir svimfärdiga om de inte äter var tredje timme och vissa klan "glömma bort" att äta en hel dag...

K
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**