piece of me skrev 2012-07-20 20:20:43 följande:
Tack så mycket för svaret! Ska försöka hålla koll lite på hur mycket kalorier jag får i mig, även om jag kanske inte har koll på varenda liten kalori. Känns som att utsvävningarna kan bli ganska stora såhär i början!
Har gjort en inköpslista inför morgondagen baserad på olika recept jag har kollat upp och planerat för inom de närmsta dagarna.
Smör, grädde, creme fraiche, ägg, bacon, riven ost, turkisk yogurt (funderar dock på att undvika yogurt, eftersom att jag har hör att det kan stoppa viktminskning. Vill hellre ha möjlighet att äta mer ost då och väljer således bort yogurten :p), kål, grönsaker, avokado, olivolja, majonäs, philadelphia ost, sallad.
Någonting som borde läggas till? Har köttfärs (ser att många recept har blandfärs istället för nötfärs, någon speciell anledning? Är det fetare?), kyckling, lax osv liggandes i frysen.
Vad brukar ni använda som "snacks"? Jag är en sådan person som måste få lite "mellis" då och då, så vill gärna ha något hemma ifall att. Babybell ostar har jag hört om, även ölkorv.. Någon speciell ölkorv man ska köpa då eller funkar vilken ölkorv som helst med 5 kolhydrater per 100g?
Ostar över lag är goda "småätar"-mellanmål. en ostbit här och där, liksom ;) de flesta ölkorvarna (av välkända märken) innehåller runt 1 KH/100 gr, och en korv är på 50 gr. Det finns ostknappar att köpa också (Kroks) i välsorterade butiker - vårt Maxi har det tex. Dom är goda att äta som "fredagsmys". Annars tycker jag att dessertostar är de som får bort mitt sug snabbast och effektivast, plus i kanten för att det inte behövs så mycket ;)
Tips är att läsa LCHF-bloggar efter recept, vissa är i viktnedgångsfasen och då är i princip alla de recepten okej att äta, medans andra nått sitt mål och äter mer liberalt LCHF.
Ang mejeriprodukter så är det långt ifrån allas viktnedgång som stoppas av det, min svägerska t.ex. äter kesella och hallon till frukost varje morgon och hon rasar i vikt ändå. Hade jag ätit det till frukost så hade jag enbart gått upp i vikt ;) Så jag tycker inte att du ska börja med att ta bort mejerier, mejerierna är en del av den goda biten i kosten, så ta inte bort dom om det inte är så att de faktiskt hindrar dig att gå ner i vikt. Börja med att äta allt som är okej och tappar du i vikt så är det toppen, står du still så kan du börja plocka bort saker :)
Lycka till!