Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

Har just ätit Alvestas LCHF-glass. Jag har tidigare tyckt att chokladsmaken är så god men nu tyckte jag bara att den smakade artificiellt sötningsmedel. Något har hänt med mina smaklökar... Det var riktigt äckligt!

• Martina 76
    RebornEve skrev 2012-04-13 18:36:13 följande:
    Dagen har gått bra idag.
    Till frukost åt jag ett par skivor lufttorkad skinka. Till lunch blev de laxfilé och dillsås. Och till middag blev de kycklingfilé i krämig sås.
    Ikväll blir de eventuellt lite nötter..
    Duktiga du! Heja heja!

Ta ett rejält glas rödvin också. Det tycker jag du har förtjänat! 
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-04-13 18:48:35 följande:

Diagnos: Typsisk stressreaktion.

Fick åka hem i eftermiddags. Kroppen började fungera igen efter lunch, så jag kunde resa på mig och gå på toa. Det var verkligen läskigt att inte ha kontroll över kroppen och inte kunna ta sig upp ur sängen eller röra på benen! Har kissat i ett bäcken för första gången i mitt liv. Som sagt, EKG och alla andra prover var normala. Läkaren påpekade dock att mitt saltvärde var på gränsen till för lågt så jag skulle käka lite tabletter och göra nya prover nästa vecka. Kom nu på att jag glömde fråga om hon skrivit ut något recept?!

Läkaren sa att jag skulle vara hemma hela veckan som kommer. Hon skulle skicka remiss till min husläkare som jag kunde kontakta i veckan för ev sjukskrivning, medicin eller samtalsstöd.

Frågade läkaren om jag var tvungen att sluta träna, men hon sa tvärtom, att träning är bra för mig Ska dock vila hela dagen i morgon också. Är totalt slut i hela kroppen!

Nästa vecka kan jag ju träna på dagen när barnen är på dagis. Då slipper jag ju den stressen att tänka på att barnen är i barnpassningen. Det finns klasser både på förmiddagen och vid lunchtid.

Det här är det läskigaste jag varit med om! Det var nog inte Warrior Diet som gjorde att jag inte fixade spinningen. Det var förmodligen stressreaktionen som utlöstes redan då.

Ja, att min kropp till slut reagerade och fick nog är ju inte så konstigt. Jag har ju burit på negativ stress ända sedan juni 2009 då min man insjuknade i cancer. Han dog i november 2010.     

Men Ninis, är det verkligen vettigt att åka och träna när din kropp är under stress på det sättet? Jag tycker faktiskt du ska rådfråga din läkare. Du kanske borde ta långa promenader, gå på yoga eller nåt istället för att träna hårt som du brukar. Båda kropp och själ kan behöva få vila.

Kan inte ens föreställa mig att ha en man som går bort i cancer på det sättet. Förstår att du haft det fruktansvärt jobbigt! Kram! 
  • Martina 76
    EEE skrev 2012-04-13 20:09:45 följande:
    Jag kommer nog köra den här varianten av fasta länge. Detta är egentligen en ganska nomalt sätt för mig att äta. Jag fick tvinga i mig frukost på morgonen när jag blev gravid med mitt första barn annars brukar min frukost infalla vid lunchtid. Stora skillnaden är ju mängden mat och antal mål, idag har jag ätit två gånger och det känns helt okej. Jag fastar mellan 20:00-12:00. Hunger kommer jag nog alltid få efter de nätter jag sovit dåligt men jag kan stå ut med ett par timmar.Tungan ute

Duktig du är som håller dig från vågen. Jag väger mig nog varje dag men skriver bara upp vikt och mått på fredagar. Hur länge har du kört lchf och hur mycket vill du viktminska?
    Jag väger mig också varje dag. Det är f-n ett missbruk! Men jag skriver kanske upp min vikt 10-15 ggr per år. Det har jag gjort sen 11 år tillbaka - rätt skoj faktiskt!

Att fasta från 20-12 kan du nog göra för alltid. Det är ju samma sak som att skippa frukost. Och skulle du bli tokhungrig någon morgon så är det ju bara att äta något. Man behöver ju inte bli rabiat. Jag kommer nog inte köra warrior 7 dagar i veckan utan kanske 5-6 dagar. Det blir alltid något oplanerat såsom en lunch eller så. Sen kanske jag blir sugen på frukost på helgen och då tänker jag käka.
  • Martina 76
    Carolinalovetobias skrev 2012-04-14 08:28:53 följande:
    Ninis: Beklagar sorgen!
    Har själv vart med om en del de senaste åren. Så vet hur de känns. Vet dock inte hur de känns att mista sin man.

Min pojkvän var med i en bilolycka för 2 år sen å fick en hjärnblödning. De kunde inte svara om han skulle överleva och om han överlevde hur han skulle vara när han vaknade. Han hade änglavakt.
    Men han fick gå ca 1 år utan skallben en stor bit på ena sidan så man var konstant orolig att han skulle slå i huvudet i ngt köksskåp eller ramla.. Han skulle egentligen använda hjälm men de gjorde han inte.
    Idag är han nästan helt återställd och mår bra.

Under detta året som han går utan skallben så blir min farmor akut sjuk å blev inlagd å fick amputare benet. Hade långt gången hjärtsvikt. Hon hade vart på VCT ngn vecka innan pga. hon hade svårt å andas + ont i benet: - De sa att hon hade astma och "fönstertittar sjukan". IDIOTER!

Blev även gravid under året :)

Sen ca 1 månad efter min pojkvän fick inopererat en plastbit ist för skallben (Å man äntligen inte behövde känna sig orolig 24/7 ) så får vi reda på att min svärfar har långt gången cancer. Det tog 2 månader. Helt sjukt, han mådde jättebra men var SÅÅÅ sjuk :( Åå han hade sett fram emot sitt barnbarn så himla mycket.. VARFÖR? Han dog 1 månad innan jag födde våran son.
    Sååå.. Det blev även en oväntad flytt till min svärfars hus mitt ute i landet ingenstans ungefär..
    Har ca 30 min till närmsta vän å min pojkvän jobbar borta i Norge väldigt mkt så e mkt själv med min son som nu är 7 månader.

När våran son kom <3 Så tog det ca 4 dagar så blev min mormor akut sjukt å var nära att gå bort. Hade 29 C i kroppstempratur när hon kom in. Ingen vet va som hände å hon låg flera månader på sjukhus i respirator å skit men är idag hemma å mår bra.

Nu ligger min kusin inne på sjukhus pga. lågt blodvärde, bod i avföring, viktminskning osv. Å de hittar inget fel
    De har skärt upp hela magen på han men de hittar inget.. :(

Sååå tro mig, ja vet hur de är att ha motgångar. Saknar den normala vardagen...
    Det känns som att vissa får allt och andra inget. Du har verkligen fått din beskärda del av olycka... Hoppas du snart få det du saknar - den normala vardagen.
  • Martina 76
    Nikhita skrev 2012-04-14 17:18:04 följande:
    Det är helt sjukt vad "lite" jag väger efter en utekväll. Måste förlora mkt vätska?
    Har legat på 60.3 och idag 58.5 helt plötsligt
    Behöver äta middag men orkar inte riktigt laga nåt vill helst moffa i mig ostbollar som dottern har,
    men nej får stålsätta mig
    Jag brukar också tappa i vikt efter en utekväll. Fast det brukar slå tillbaka åt andra håller dagen efter "dagen efter".
  • Martina 76
    Nikhita skrev 2012-04-14 19:10:10 följande:
    Jag måste bara berätta nåt märkligt.. Jag blir inte bakis längre som jag blev förut när jag inte åt LCHF
    Jag kan dricka helt sjuka mängder rödvin utan tillstymmelse till baksmälla. Förut kunde det räcka med ett glas så hade jag ont i huvudet dagen efter.
  • Martina 76
    rödnos skrev 2012-04-14 19:34:05 följande:
    Seriöst? Jag blir så galet bakis och är även sjukt lättpåverkad. haha! superbra och grymt skönt att inte dricka längre. :)
    Japp! Däremot så tål jag också betydligt mindre än tidigare. 
  • Martina 76
    rödnos skrev 2012-04-14 19:51:31 följande:
    kan ju tipsa om att vinet ofta får ketosen att ge med sig. Så ni vet. Det är inte jättebra ur viktminsknings synpunkt alltså.
    Inget jag märker av. Det är så lite kolhydrater i rödvin att jag kan inte går ur ketosen även om jag dricker ganska mycket någon kväll. Dricker man en halv flaska så är det ju inte mer än ca 3 g kolhydrater. Det behövs bra mycket mer för att rubba min ketos.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**