Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

Aroma skrev 2012-04-17 22:10:08 följande:
    Jag fattar inte riktigt det här.. för mig är LCHF en livsstil som har gjort det möjligt för mig att gå ner 25 kg på ett år, min man 37 kg på samma tid, utan träning och annan motion än vardags motion,, genom att äta bra mat och slippa vara hungrig . så jag blir förvånad när den här tråden numera handlar om fasta och warrior och massor med träning etc..  är det för att ni inte gått ner i vikt genom "vanlig LCHF" eller är det jag som är omodern?  jag menar ingen kritik alls utan bara undrar.
    Jag har inte gått ner någonting genom LCHF utan började äta det för att jag anser att det är hälsosamt. Jag har aldrig haft någon övervikt. Tränat mycket har jag alltid gjort och nu i kombination med LCHF.

Jag tycker det är kul att experimentera med olika metoder och se vad som händer med min kropp. Kör just nu warrior och har aldrig varit starkare! Jag kan lägga på mer vikter varje gång jag är på gymmet - det är helt fantastisktt! Jag gillar tanken med att liksom gå tillbaka till "basic" - att äta som vi gjorde förr när vi var jägare/samlare. Jag gillar att inte behöva lägga ner tid på att äta lagad mat flera gånger om dagen, att äta frukost, släpa med mig matlådor etc.

Det har ju egentligen inte med LCHF att  göra. Warrior och periodisk fasta kan du köra även om du äter kolhydrater. Men vi är flera som nåt kroppens målvikt men vill pressa det några kg till. Då krävs det lite mer drastiska metoder - iaf för mig!

• Martina 76
    Loreena skrev 2012-04-17 22:39:05 följande:
    Jag har också funderat på det. För mig är LCHF en livsstil som ger en god hälsa, mättnad, välmående och som samtidigt är viktnormaliserande. Sedan kan man träna för att det är roligt om man vill, men det är inget krav. För mig ska LCHF heller inte innebära hunger, utan det är ett sätt att äta och må bra på, lyssna på kroppen och att äta sig mätt när man är hungrig på bra och naturlig mat. Om man sen då inte är hungrig förrän kl 12 på dagen, så är det helt ok att hoppa frukosten, men jag tror att man ska vara försiktig med tex. fasta till en början innan man har en trygg och stabil kropp och en väl fungerande ämnesomsättning. Jag tycker att det blir fel om nybörjare kikar in i tråden och får uppfattningen om att ju mindre man äter dessdå bättre, eller att man ska gå hungrig länge och träna hårtf ör att vara "duktig". Man kan få bra resultat med LCHF ändå, utan hård träning(om man inte vill förstås) och utan svält!
    Håller helt med! Nybörjare ska njuta av sin LCHF-mat och inte hålla på med en massa "metoder". Man måste hitta sin jämvikt först och ha en trygg och stabil kropp som du säger. Warrior/periodisk fasta är något man kan ta till om man inte är överens med sin kropp om var normalvikten ligger. Min kropp vill väga ca 5 kg mer än jag och det tappar jag inte med "bara" LCHF och träning.
  • Martina 76
    Loreena skrev 2012-04-17 22:51:16 följande:
    Jag tycker att du ska lyssna på din kropp. Om du är trött och har ont i huvudet så kanske det är en signal på att din kropp inte trivs med hur du väljer att äta.

Jag förstår inte riktigt vitsen med att småäta ost, ägg och nötter under dagen för att go bananas och vräka i sig mat på kvällen. Om man har ett stört ätbeteende, matberoende, sockerberoende eller dyl i botten så tror jag att det kan vara riktigt dåligt att äta på det sättet.

Jag tror på att äta sig mätt på riktig mat och att sprida ut maten på 2-5 mål/dag beroende på ens egna individuella behov.
    Jag tror att det är naturligt för kroppen att äta få gånger per dag. Jag äter alltid merparten av min mat på kvällen. Äter jag kompletta mål på dagen också måste jag hålla igen på kvällen. För mig passar det perfekt att få äta mycket på kvällen och sedan hålla igen på dagen istället. Jag mår bra, min kropp är stark - det räcker som kvitto för mig!
  • Martina 76
    Loreena skrev 2012-04-17 22:57:34 följande:
    Att träning är positivt för hälsan är det nog ingen som emotsätter sig, men det är inget måste för viktnedgång.
    Men det är ett måste för en vältränad kropp!
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-04-18 06:25:22 följande:
    Att bli normalviktig på lchf-mat är inga som helst problem, men vill man bli smal är det en helt annan sak. Kroppen håller ju emot det där sista fettet. De sista fem kilona sitter som berget och då krävs lite andra metoder för att lyckas.
    Exakt!
  • Martina 76
    3småttingar skrev 2012-04-18 07:51:37 följande:
    Mammelie1891 Därför man ska undvika mjölkprodukter pm man kör striktare.. Antar jag :)

Om man måste skärpa till sin lchf lite och kanske räkna kalorier, vilken mängd ska man gå på då? Ca 1200?

Igår åt jag 62g protein, 14 kh och 69g fett och det blev 925 kcal. Är det för lite?
    Jag skulle säga att du äter för lite. Men kolhydrats- och proteinmängden ser bra ut så slutsatsen är att du behöver öka på fettet.
  • Martina 76

Jag tror att periodisk fasta/warrior är något man kan ta till när man har kört LCHF ett tag så att kroppen är trygg, men ännu viktigare att kroppen har hittat sin jämvikt. Har man kilon att tappa kan man lika gärna köra vanlig LCHF och äta 2-3 mål mat om dagen för LCHF är viktneutraliserande och kroppen hittar den vikt den vill ha! När kroppen har hittat sin idealvikt däremot och man själv vill ha bort några kg till, DÅ kan man ta till tex warrior.

Varför plåga sig själv i onödan, liksom...

Och är man nöjd med sin kropp när man kanske är 175 och väger 70 kg så behöver man inte plåga sig alls! Då kan man äta och njuta av sin LCHF-mat utan att ta till en massa "metoder".

Tyvärr, måste jag väl säga, tillhör jag dem som INTE är nöjda med 70 kg till 175 cm utan jag vill vara smal. Warrior fram till sommaren tänker jag köra. 

• Martina 76
    mammelie1891 skrev 2012-04-18 10:38:07 följande:
    Mm, vidrigt... jag som älskar ägg... hahaha

Tvättar o tvättar ryggsäcken o det som va i, men lukten försvinner inte... hehe
    Men huuuuuuuuuu!!! Gammalt ägg luktar snusk!
  • Martina 76
    Hoppet 3 skrev 2012-04-18 16:52:38 följande:
    Jag undrar om ni som ätit LCHF ett tag nu fortfarande får sötsug när ni ska ha mensen?

Är de vanligt eller ska detta försvinna iom LCHF? 
    Jag får ett galet sötsug emellanåt. Det brukar resultera i ostfrossa! Jag vägrar att carba så jag frossar loss på ost av alla de slag istället!
  • Martina 76
    mammelie1891 skrev 2012-04-18 20:02:25 följande:
    Så ser det ut för mig idag... rätt mycket fett va?
    Nej då, det ser perfekt ut!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**