Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ninis skrev 2012-04-14 19:54:23 följande:
    Jag kan inte dricka vin och gå ner i vikt. Jag går alltid upp 2-300 gram när jag druckit vin. Det brukar synas på vågen två dagar efter. Från att jag dricker vinet tills min förbränning är igång igen tar det några dagar. Så jag försöker undvika vin nu när jag bara har 500 g kvar till målvikt.
    För mig är det inte värre att dricka vin än att svulla lite ost på kvällen. Jag kan inte se vad varför vin skulle få förbränningen att gå ner. Snarare att kroppen väljer att bränna alkoholen innan den bränner resten. Men att kroppens förbränning går ner tror jag inte på.
  • Martina 76
    mammelie1891 skrev 2012-04-14 20:32:30 följande:
    Smart! Nu ska jag smälta chokladen (köpte en 70% och en 86%, hoppas att det blir bra. Har läst att dom flesta tycker att 100g choklad varit för lite). Så får vi se om en stund hur dom smakar.
    Håller också på att göra bountys. Skitgott och faktiskt tom nyttigt!

Tips: Doppa inte hela bountyn i choklad utan lämna 1/3 med bara kokos. Man blir väldigt kladdig om fingrarna när man äter den annars. 
  • Martina 76
    mammelie1891 skrev 2012-04-14 20:41:13 följande:
    Tack för tipset!
    Jag hade inte så mycket kokos hemma som jag trodde så det blev bara 70g kokos och sen fick jag improvisera med kokosmjöl. Men det verkar funka det också!
  • Martina 76
    mammelie1891 skrev 2012-04-14 21:19:07 följande:
    jag fick till 14 stycken REJÄLA bitar, nån som vet hur mkt kolhydrater det blir/st?
    Den förra satsen jag gjorde använde jag 150 g 86%-ig choklad till - övrigt enligt receptet och fick då ihop 39g kolisar i hela satsen.
  • Martina 76
    Loreena skrev 2012-04-14 21:41:34 följande:
    Fast hemgjord bea blir en annan sak eftersom att den är gjord på smör istället för rapsolja. Smaken blir fylligare. :) Köpt bea använder vi också ibland för det är smidigt och bra, men det är ju eg smaksatt majonäs om man ska se det krasst.
    Nackdelen med egen bea (även om det verkligen är godare än köpt) är att äggulorna koagulerar om man hettar upp den för mycket. Tex i micro, på pizzan i ugnen etc. 
  • Martina 76
    Lottalök skrev 2012-04-15 11:18:27 följande:
    Nån som vet om man kan ha med sig äggmjölk. Jag dricker alltid ägglatte när ajg är ledig men skulle vilja kunna hälla äggmjölk i kaffet på jobbet.
    Varför ska du inte kunna ha med dig äggmjölk? Men givetvis måste det ju stå i kylskåp.
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-04-15 15:59:40 följande:
    Håller på att göra Bountys nu. Det var någon som skrev att kylningstiden på en timme var för kort. Kan man ställa in smeten i frysen i stället för att förlänga kylningstiden? Eller blir det inte bra då?
    Det går säkert att ställa in i frysen. Smeten ska ju svalna och jag antar att det främst är kokosfettet som stelnar i kylen. 
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-04-15 17:29:03 följande:
    Jag menar att jag inte ens kan rulla/fixa bitar för att smeten är för lös. Jag har allstå inte kommit till momentet att doppa i choklad än.
    Jag hade bara 70g kokosflingor hemma och kompletterade med kokosmjöl istället. Ska se ikväll om det blev gott. Konsistensen blev iaf bättre. Smeten blev fastare.
  • Martina 76

Har just käkat mozza som gick ut i januar. Smakade finemang. Blir f-n förbannat på dessa datummärkningar - snacka om miljöbov!!!! Hur många är det som inte tänker själva utan bara slänger helt felfri mat baserat på en liten stämpel?! Ägg tex håller 3 månader i kylen - inte 1 enligt märkning.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**