Die Mutter skrev 2012-07-04 09:48:34 följande:
Hej alla!
Har bara kört lchf i ca 3 månader, och gått ner ca 6 kg, lite långsammare nu på slutet.
Är det "för tidigt" i lchf-andet tror ni att introducera någon periodisk fasta? Tänker på om kroppen är redo för att ta till sig positiva effekter av det ännu?
Har sista tiden börjat känna väldigt lite sug efter frukost, så blir sällan hungrig före 11-12. Så är ju en "periodisk fasta" då på ca 16-18 timmar, några dagar i veckan. De dagarna blir det lite mindre, typ 1300 kcal, andra dagar ligger jag på 1500-1700 kcal (äter när hungrig, tills jag blir mätt, 10-20g kolisar/dag).
Tror ni att det kan vara mina överhoppade frukostar som gör att jag tappar långsammare i vikt??
Äter en del mejerivaror, är inte jättesugen på att släppa dem, och behöver kalciumet (är alltid låg på det annars). Är det verkligen en sådan extrem bov i viktdramat, det här med mejerivaror? Äter TY med blåbär nån-2 dagar/vecka, ofta cf i kalla såser (med majjo), grädde i kaffet och OST vill jag inte leva utan
(Väger 80 kg till mina 169 cm så vill gå ner minst 10, gärna 15 kg för en normal bmi - och går ju nedåt med lchf så den viktnormaliserande effekten av denna kost ligger tydligen i linje för bmi-riktlinjerna för min del...)
Är du inte hungrig vid frukost ska du inte äta frukost, det är min åsikt. Lyssna på din kropp och ät när du är hungrig. Strunta i vad klockan är! Jag brukar äta en slev kokosfett på morgonen för att hålla förbränningen igång men är jag inte hungrig äter jag inget mer än så.
Mejerivaror kan definitivt vara en bov. Mjölkprotein kan vara insulinhöjande samtidigt som mejerier innehåller mycket kalorier. En kanonblogg för mer info:
http://lchfklubben.se/healthandscience/