Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

Mollly skrev 2012-07-02 12:55:03 följande:
    I Fredags vägde jag mig. HAde då ätit enligt lchf i 1.5 vecka. Men hade endast gått ner ett kg. Så tror inte detta är något för mig. Kommer fortsätta att äta lite kolhydrater, men inte lika strikt.
    Ett kg på 1.5 vecka är ju bra ju!!! Hur mycket ska du tappa och vad har du för målsättning?
  • Martina 76
    huldaskarin skrev 2012-07-03 13:14:35 följande:
    Jag är nöjd med min viktnedgång, Martina 76. Väger 73 kilo, precis som innan graviditeten. Tänkte mej att gå ner till 68 kilo, men jag tror jag kommit till stilleståndsplatån nu, så nu är det bara att vänta tills det släpper.
    Det är bra att skynda långsamt. Jag har stått stilla i vikt i ett år nu men lagt på mig en del muskler. Märker att magen är tight och att kläderna sitter lösare även om inte vågen säger det. Väger 69 kg till mina 175 cm men vill gå ner till 66-67. 

Har kört warrior diet i kombination med LCHF sen i april och upplägget passar mig som hand i handske.  
  • Martina 76
    Chicky01 skrev 2012-07-03 17:26:53 följande:
    Martina,

Vad är warriordieten för ngt? *nyfiken nyfiken*
    Warrior diet (periodisk fasta) innebär att man äter huvudmålet på kvällen. På dagen äter man kanske ett par ägg, någon ostbit eller så. Ca 3-400 kcal på dagen och resten på kvällen. Ett heeeeeeeeeeeelt fantastiskt upplägg för mig. Just detta att inte måsta äta hela tiden. Slippa laga en massa mat jämt. Förbränningen blir hög, likaså energinivån. Jag bygger muskler och har kondition som en häst. Helt fantastiskt!

Människan är en jägare och är inte designad att äta konstant. Mer info finns här: http://www.tommyblom.com/gardagens-traning-warrior-diet-och-lchf/ 
  • Martina 76
    Mollly skrev 2012-07-03 16:48:36 följande:
    Egentligen är jag inte i behöv av att tappa några kg alls, utan mest bli av med kärlekshandtagen. Skrattande
    Och med tanke på hur jag tränar så fungerade inte detta för min kropp.
    Hur tränar du och på vilket sätt funkade inte LCHF?

Själv är jag en helt rabiat LCHFare som är övertygad om att lågkolhydratskost är för alla! Sen behöver man inte göra som jag och ligga på 0-20g per dag men jag tror definitivt på goda häloseffekter för alla som drar ner och iaf ligger under 100g.

Jag tränar hårt, både löpning och spinning på högintensiv nivå varvat med tung styrketräning. Har energi, kondition och styrka som aldrig förr. Men det kan säkert vara tungt för kroppen att ställa om sig till fettdrift och temporärt kan det ge negativa effekter på din träning. Men hänger du i ett tag och låter kroppen ställa om sig så kommer det negativa du upplevt av LCHF att försvinna. Jag är helt övertygad!  
  • Martina 76
    TomMon skrev 2012-07-04 09:00:48 följande:
    Martina 76: vilken underbar energi och livsglädje du utstrålar, oerhört inspirerande!
    Tack!
  • Martina 76
    Die Mutter skrev 2012-07-04 09:48:34 följande:
    Hej alla!
    Har bara kört lchf i ca 3 månader, och gått ner ca 6 kg, lite långsammare nu på slutet.

Är det "för tidigt" i lchf-andet tror ni att introducera någon periodisk fasta? Tänker på om kroppen är redo för att ta till sig positiva effekter av det ännu?
    Har sista tiden börjat känna väldigt lite sug efter frukost, så blir sällan hungrig före 11-12. Så är ju en "periodisk fasta" då på ca 16-18 timmar, några dagar i veckan. De dagarna blir det lite mindre, typ 1300 kcal, andra dagar ligger jag på 1500-1700 kcal (äter när hungrig, tills jag blir mätt, 10-20g kolisar/dag).
    Tror ni att det kan vara mina överhoppade frukostar som gör att jag tappar långsammare i vikt??

Äter en del mejerivaror, är inte jättesugen på att släppa dem, och behöver kalciumet (är alltid låg på det annars). Är det verkligen en sådan extrem bov i viktdramat, det här med mejerivaror? Äter TY med blåbär nån-2 dagar/vecka, ofta cf i kalla såser (med majjo), grädde i kaffet och OST vill jag inte leva utan

(Väger 80 kg till mina 169 cm så vill gå ner minst 10, gärna 15 kg för en normal bmi - och går ju nedåt med lchf så den viktnormaliserande effekten av denna kost ligger tydligen i linje för bmi-riktlinjerna för min del...)
    Är du inte hungrig vid frukost ska du inte äta frukost, det är min åsikt. Lyssna på din kropp och ät när du är hungrig. Strunta i vad klockan är! Jag brukar äta en slev kokosfett på morgonen för att hålla förbränningen igång men är jag inte hungrig äter jag inget mer än så.

Mejerivaror kan definitivt vara en bov. Mjölkprotein kan vara insulinhöjande samtidigt som mejerier innehåller mycket kalorier. En kanonblogg för mer info: http://lchfklubben.se/healthandscience/
  • Martina 76
    TomMon skrev 2012-07-04 13:51:43 följande:
    Babybel: om du har ångest för att väga dig så mät istället! Det ångrar jag såhär i efterhand att jag inte gjorde.
    Håller med!!! Jag styrketränar tungt så jag har inte tappat i kg även om jag har tappat i cm. Ångrar också att jag inte mätte mig när jag började. Var ute och seglade igår och konstaterade att jag kunde dra av mig byxorna utan att knäppa upp dem. Skulle vilja veta hur många cm jag tappat!
  • Martina 76
    Glass skrev 2012-07-04 13:33:57 följande:
    idag är det tufft :(

Hade ett jobbigt möte på jobbet och fick reda på att jag kanske inte får vara kvar till hösten. Det är omorganissation och jag är bara timanställd.
    Min första instinkt var att åka och köpa en massa, massa godis, så som jag har tröstat mig själv i hela mitt liv.
    Jag besinnade mig och åkte hem istället. Väl hemma så har jag (ändå) tröstat mig med några rutor mörk choklad och cola light.
    Jag är hungrig, men inte det minsta sugen på någon mat, jag vill bara, bara ha godis i mängder.
    Jag vill verkligen inte falla, men det här är den tuffaste prövningen jag har ställts inför under min LCHF tid.  

Gick och vägde mig för att bli motiverad och det var ju bra, 2 hekto mindre än igår, men jag vet inte om det räcker som motivator... 
    Usch vad trist!!!

Åk inte och köp en massa skräp. Då kommer du må dåligt över jobbet, må dåligt fysiskt av all skit du proppat i dig, må dåligt mentalt över att du "misslyckats" och ätit en massa skräp plus att du mår dåligt över den viktökning du kommer att få som ett brev på posten. Det blir bara en ond cirkel! Stå emot!!!!!

Jag hejar på dig och vet att du klarar det!!!
  • Martina 76

Idag har det i vanlig ordning varken blivit frukost eller lunch. Har ätit 2 ägg, 2 tsk kokosfett och några koppar kaffe med äggmjölk. Ikväll blir det LCHF-pizza och hemmagjord glass. Mums!!!

• Martina 76
    spökplumpen skrev 2012-07-04 15:04:51 följande:
    Fast det där lät som en typisk lchf-frukost?  
    Fast det är utspritt på hela dagen. Jag åt ingen frukost alls.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**