Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

Alltså, jag älskar warrior!!!! Vad lurad man har varit att behöva tvinga i sig frukost varje morgon. Mornarna hemma är mycket lugnare nu och jag får äta sååååååååå gott på kvällarna istället för att sippa te för att stilla mitt matsug. Jag är verkligen en kvällsätare. 

Vågen har börjat röra på sig också. Inga stora förändringar, men sakta men säkert. Känns bra!  

• Martina 76
    Ninis skrev 2012-04-19 10:43:42 följande:
    Nä, jag hade inte tänkt börja räkna nu. Jag hajjar ju inte riktig hur man räknar heller. Jag har ju istället kunskapen om vilka produkter som innehåller mycket/lite kolhydrater och vad som har högt/lågt GI. Så jag har ju testat mig fram och vet vad jag kan äta för att tappa vikt.

Jag har ju bara 1 kg kvar. Blir spännande att se när jag kommer nå målet, för det går ju vääääldigt långsamt att bli av med de sista kilona Och nu kan jag ju inte träna så som jag brukar heller.   
    Men du kanske tappar lite muskelmassa nu när du inte kan träna lika hårt så kilot kommer av sig självt!
  • Martina 76
    Tonysflicka skrev 2012-04-19 10:31:18 följande:
    Hej Alla! Jag undrar en grej om man är gravid kan man verkligen fortsätta med denna kosten då?
    Jag skulle tveklöst fortsätta med LCHF som gravid. Kan inte se varför ett stackars foster ska behöva utsättas för socker och blodsockersvängningar.
  • Martina 76
    Gladskit skrev 2012-04-19 12:59:30 följande:
    Det jag menar är hur liberal man väljer att vara. Vissa går stenhårt på att livsmedlen får innehålla max 5g kolhydrat per 100g. Andra har en lite högre tröskel.
    Det viktiga är egentligen inte hur mycket livsmedlet innehåller utan hur mycket du faktiskt får i dig. 5/100 är bara för att göra det enkelt.
  • Martina 76
    Loreena skrev 2012-04-19 13:05:54 följande:
    Jag experimenterade fram en egen kladdkaka idag

Loreenas kladdkaka

2 ägg
    1,5 dl mandelmjöl
    0,75-1 dl kakao
    1 dl rapsolja,smält smör eller smält kokosfett
    3 msk valfri sötning (socker, sukrin, honung eller en knivsudd stevia)

Grädda kakan i en rund platt form med löstagbara kanter i ugnen i 175 grader i ca 10 min. Servera med en rejäl klick grädde och gärna några hallon.

Gott!! :D

Jag bakade med vanligt socker för jag vågar mig inte på det här med sötningsmedel under graviditeten, men det är ändå bra mycket bättre än en vanlig kladdkaka som innehåller typ 1,5 dl vetemjöl och 3 dl socker.
    Själv skulle jag tycka att vanligt socker är mer riskabelt än sukrin.
  • Martina 76

Jag har ett kanonrecept på kladdkaka hemma. Kan lägga in det ikväll om ni vill. Har för mig att det bara var smör, choklad och ägg.

• Martina 76
    zoja skrev 2012-04-19 16:08:09 följande:
    hörrni jag har en fråga som kom upp i en annan tråd.

jag gjorde LCHF pannkakor igår på:

4ägg
    0,75dl grädde
    7stänk kanel
    1/2 tsk äkta vaniljpulver.

men då säger en person att det är omelett?
    men jag gjorde ju pannkakor och åt med rårörda hallon(ner med frysta hallon i en kastrull,till det blir "sylt"
    mycket gott med grädde och denna "sylt"

så min fråga kallar ni detta pannkakor eller omelett?
    jag kallar det LCHF pannkakor.
    Med tanke på innehållet skulle jag kalla det omelett. Men det känns ju som en världslig sak vad man kallar maten!
  • Martina 76

Fy fasen vilken god tigerkaka jag och grabbarna gjorde. Helt galet god faktiskt! Den finns i Mariann Anderssons bakbok. Lilleman tryckte i sig 2 skivor och  nu vill han ha kaka istället för äggmacka på kvällen. Why not - den är fasen nyttigare än smörgås med ägg som de brukar äta på kvällen!

I hela kakan blev det bara ca 15g kolisar! Fast jag märker att min mage inte är van med fibrer. Jag blir sjukt gasig av att äta kokosnötsmjöl!

Fast jag märker att jag gillar söta smaker och det gör pojkarna också. Utöver receptet hade jag i en slev med sukrin också så att det blev sötare. Det blev godare då. 

• Martina 76
    Silee skrev 2012-04-19 19:05:30 följande:
    Jag har länge gått runt och undrat vad kokossmör är, och nu såg jag en bild och insåg att jag faktiskt har det här hemma i kylskåpet..sjukt..

ska man använda detta istället för vanligt smör då?  
    Kokossmör? Det har jag aldrig hört talas om...
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-04-19 19:47:19 följande:
    Så dina barn käkar oxå alltid något mer efter middagen? Vi äter middag vid 17:30, sen tycker jag att de vill äta konstant till de lägger sig vid 19:30. Frukt, fil, macka. Fattar liksom inte att man är hungrig när man käkat middag?!
    Japp! Vi äter middag vid 17 och sen blir det äggsmörgås innan de lägger sig. Min stora pojke, som snart är 6, äter som en häst! Men så har han också vuxit 3 cm på en månad! :-O
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**