• Capa

Göteborgare med BF augusti 2011

Sådär, då samlas vi här istället tjejer gamla som nya Solig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-20 17:31
    Länk till gamla tråden;

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m55687373.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-14 13:51
    ~~♥~~BF-lista~~♥~~

29 juli: Inda, 24 år första barnet (visa rumpan istället =) )
    29 juli: Emelielj, 22 år, första barnet (pojke)
    6 aug: Liisaan, 23 år, andra barnet (pojke)
    7 aug: L86, 24 år, första barnet (en "misstänkt" pojke enligt RUL)
    7 aug: Myrangbg, 32 år, första barnet (pojke), stoltcissi,26år,andra barnet(pojke)
    13 aug: Sippann79, 32 år, första barnet, (vill inte veta könet)
    13 aug: JenJen80, 30 år, första barnet (flicka)
    17 aug: Blondie82, 28 år, första barnet (vill inte veta könet)
    17 aug: Devotion, 32 år, första barnet (vill inte veta könet)
    17 aug: sjövildabarn, 30 år, tredjebarnet (har inte bestämt om jag vill veta könet.)
    17 aug: Greta, 28 år, första barnet (det är troligen en tjej)
    18 aug: Nicholasmamma, 41 år, tredje barnet (ville inte visa kön på RUL)
    21 aug: juliaa, 23 år, första barnet (ville inte veta könet)
    21 aug: TantKerstin, 27 år, andra barnet (hen)
    21 aug: Capa, 27 år, andra barnet (pojke)
    25 aug:Lillahumla84,27år, första barnet ( för vild på rul)
    31 aug: FruR, 30 år, andra barnet (ville inte veta könet
    31 aug: Jelli, 30 år, andra barnet (fick ej veta könet)
    2:e sep lawendel, 26 år, första barnet, (vill inte veta könet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-16 14:43
    8 aug: Nerdgirl, 33 år, andra barnet (pojke)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-12 08:15
    29/8 Ayla83 (första barnet) (vill inte veta könet)

• Svar på tråden Göteborgare med BF augusti 2011
  • Blondie82

SÅÅÅ jäkla lättad!! Skrattande Pratade nyss med MVC i Visby och sa att det var en remiss på väg dit. Hon hade inte fått den ännu men sa att vi bokar in en tid redan nu och hoppas på att remissen hinner komma, vilket den ju läg göra. Så där var läkartiden klar (UNDERBART) och efter det frågade hon spontant om jag behövde en vanlig BMkoll Glad härliga människa! Hon konstaterade att jag behövde en koll i gravidvecka 31 så hon bokade in en sådan också. Så nu sitter jag alltså här med två bokade tiden, både till läkaren och till BM. Känner mig glad och lättad och nu är det inte lika nervöst att åka hem längre för man vet att man blir kollad Solig!!! Lycka {#emotions_dlg.flower}

• Fru R

lillahumlan: akta tapeterna när du klättrar!

stoltcissi: Hoppas det lugnat sig och att du känner dig lugn.

Blondie: Va härligt!! Se ibland blir man överraskad även av vården *duckar för all rutten frukt som kommer flygandes mot mig*
    Nej, men allvar, så skönt för dig att slippa stressa över det. Det brukar finnas tillräckligt inför bröllopet att stressa över så det räcker och blir över. Men guuuud va kul ni kommer att ha. *drömmer mig tillbaka*

L86: Redan nersjunken alltså!  Det kanske är tidigt, men den är ju fortfarande ruckbar. Minns inte alls när Alicia sjönk ner... Ska nog gräva blad lite gamla papper ikväll!

Idag fyller mannen år, så det ska bli en choklad/citron tårta! Gott säger jag bara, nu gäller det bara att göra klart den också. Men det är kul tycker jag.

Vackert väder vi har idag.... Obestämd

~ Alicia 26/2-08 ~
  • Blondie82

Åh choklad och citrontårta... Sjukt gott lät det :D du kan ju inte retas och skriva så på en sida för gravida förstår du väl, ja så länge du inte vill ha alla knackandes på din dörr i eftermiddag ;) :P
    Det var skönt att bli positivt överraskad av vården, känner mig nöjd med det! Tänker som så att efter tillräckligt många motslag måste man ju få lite tur också :)

• Fru R
    Blondie82 skrev 2011-05-27 09:04:12 följande:
    Åh choklad och citrontårta... Sjukt gott lät det :D du kan ju inte retas och skriva så på en sida för gravida förstår du väl, ja så länge du inte vill ha alla knackandes på din dörr i eftermiddag ;) :P
    Det var skönt att bli positivt överraskad av vården, känner mig nöjd med det! Tänker som så att efter tillräckligt många motslag måste man ju få lite tur också :)
    Vad tror du jag skrev det för om inte för att retas lite!?! Tungan ute Känner mig ganska trygg bakom datorn!
    ~ Alicia 26/2-08 ~
  • L86
    Blondie82 skrev 2011-05-27 08:39:17 följande:
    SÅÅÅ jäkla lättad!! Skrattande Pratade nyss med MVC i Visby och sa att det var en remiss på väg dit. Hon hade inte fått den ännu men sa att vi bokar in en tid redan nu och hoppas på att remissen hinner komma, vilket den ju läg göra. Så där var läkartiden klar (UNDERBART) och efter det frågade hon spontant om jag behövde en vanlig BMkoll Glad härliga människa! Hon konstaterade att jag behövde en koll i gravidvecka 31 så hon bokade in en sådan också. Så nu sitter jag alltså här med två bokade tiden, både till läkaren och till BM. Känner mig glad och lättad och nu är det inte lika nervöst att åka hem längre för man vet att man blir kollad Solig!!! Lycka {#emotions_dlg.flower}
    Ja men äntligen fick vi lite bra nyheter från denna ö vännen! Gud så skönt!!!!Skrattande
  • L86
    Fru R skrev 2011-05-27 08:56:55 följande:
    lillahumlan: akta tapeterna när du klättrar!

stoltcissi: Hoppas det lugnat sig och att du känner dig lugn.

Blondie: Va härligt!! Se ibland blir man överraskad även av vården *duckar för all rutten frukt som kommer flygandes mot mig*
    Nej, men allvar, så skönt för dig att slippa stressa över det. Det brukar finnas tillräckligt inför bröllopet att stressa över så det räcker och blir över. Men guuuud va kul ni kommer att ha. *drömmer mig tillbaka*

L86: Redan nersjunken alltså!  Det kanske är tidigt, men den är ju fortfarande ruckbar. Minns inte alls när Alicia sjönk ner... Ska nog gräva blad lite gamla papper ikväll!

Idag fyller mannen år, så det ska bli en choklad/citron tårta! Gott säger jag bara, nu gäller det bara att göra klart den också. Men det är kul tycker jag.

Vackert väder vi har idag.... Obestämd
    Ja det känns lite tidigt, men läste sen någonstans att de ofta sjunker ner lite tidigare på förstföderskor. Skriv gärna igen om du hittar nån info om A i dina papper Glad
  • Jenric
    Capa: Hoppas lilltjejen blir bra snart! {#emotions_dlg.flower} Det var sista yogan igår, men på tisdag ska jag ta igen en gång jag missat. Kanske Devotion skulle komma då också. Man kunde välja mellan 17.00 eller 19.00. Jag tror jag ska ta den senare tiden.

Blondie: Häääärliga nyheter att du fått två tider på Gotland nu Glad Måste kännas tryggt och bra. Nu kan du fokusera på bröllopet istället! Skål

Jag tittade föresten på stödstrumpor på nätet igår kväll lite, men sen sa Eric att jag borde välja vilka kläder jag ska ha på mig på lördag och söndag, så att han kan packa ner resten... Flört så fick inte tid att bestämma mig för några strumpor, får ta tag i det nästa vecka.

Lillahumlan84: Skönt att du blev sjukskriven, din chef verkar ju inte nåt vidare kul... Demon

FruR: Ja, det är ju en fördel om Eric kan köra till BB när det är dags att klämma ut bebisen, hahaha... Apropå din vikarie, så förstår jag att du vill vara där och sätta in henne i arbetet. I mitt fall kommer det en vikarie först den 9 juni, och då ska hon lära sig en annan kollegas arbetsuppgifter först (50%), och sedan får jag väl en stund med henne för att lära henne delar av mina arbetsuppgifter. Resten av min tjänst vet jag fortfarande inte riktigt vem som ska ta över... Obestämd min chef har väldigt dålig framförhållning och det är inte ens säkert att det kommer någon. Men det har varit så med flera andra kollegor innan, så jag försöker tänka att det inte är mitt problem, men det är ju lite tråkigt, för det känns ju som att det jag gör inte är så viktigt liksom...Förvånad

Föresten, har du recept på choklad/citron tårtan...? Man blev ju inte liiite sugen nu. Men bara om det är relativt enkelt - jag är ingen hejare på att baka Tungan ute

L86: Sa de något intressant på infomötet på FK igår så får du gärna rapportera lite här Glad
  • Fru R

Jag använder färdiga bottnar för att jag är lat. Fyller med de två nedanför och spacklar med den tredje. På lägger jag marsipan som jag har köpt på nätet. Man kan köpa färdiga i affären, men dem har jag aldrig använt. Dekorerar med lite blommor eller annat i marsipan och fäster med kristyr. (1 äggvita som man rör ihop med ca 4 dl floursocker, ev lite citronsaft)

Chokladganache

Chokladganache kan göras på de flesta chokladsorter

Ca 180gram choklad av valfri sort
    3 dl vispgrädde

Hacka chokladen
    Hetta upp grädden men låt den inte koka
    Rör ner chokladen och smält den på svag värme, får inte koka
    Häll över i en skål (gärna en du kan vispa i)
    Och låt stå kallt i minst 6 timmar (gärna över natten)
    Vispa upp till ett härligt fluff.

LEMONCURDGRÄDDE
    1 lager

160 g lemon curd (en halv burk)

3 dl vispgrädde

Gör så här:

Vispa grädden och rör ner lemon curd.

VIT CHOKLADSMÖRKRÄM (bra att spackla tårtan med)
    1-2 tårtor

100 g osaltat smör
    100 g philadelphilaost
    100 g vit choklad
    ev smak

Gör så här:
    Ta fram smöret så att det blir rumsvarmt. Smält chokladen och låt den svalna något. Vispa ihop alla ingredienserna med elvisp.

Tips: Tillsätter du lite florsocker kan du använda krämen som frosting och spritsa på cupcakes.

Enjoy!! {#emotions_dlg.djavulsk}

~ Alicia 26/2-08 ~
  • Blondie82

In och ut till Östra börjar bli tröttsamt nu känner jag! Belv en vända idag igen Rynkar på näsan. Hade inte alls tänkt det men eftersom de varit så täta de senaste dygnen så blev Jonas riktigt orolig (och det skall en hel del till innan han blir det) så han ville jag skulle ringa och prata med dem i alla fall. Jag hade inte känt mig så orolig, mer bara ledsen och "jag orkar inte med värken mer" men när jag såg han lite sådär rädd så blev jag ju inte lugnare. Ringde in och sa som det var och hon bad mig komma med en gång. Så det var bara att sätta sig på vagnen.

Som tur var kom jag raka vägen in till förs BM för CTG och sen direkt till läkaren. CTG var normal även om hjärtljudet låg en bit lägre i snitt än vad det brukar göra sa läkaren. Tappen var också fin och läkaren trodde att det är starkare sd/förvärkar plus fogarna fram som gör att den extra smärtan uppkommer nu. Men denna gång fick jag en mycekt bra och pedagogisk läkare som förklarade (när jag smått ursäktade mig att jag vill inte springa här stup i kvarten) att så fort de kommer såhär tät och en smärta nertill uppstår måste man åka in och kolla för om barnet är i farozonen kan det smabbt gå väldigt illa så bättre att kolla för mycket än för lite! Och om man har blödning såhär pass sent *blink blink stoltcissi* så skall man aldrig ens tveka utan kasta sig in med en gång!

Nu blir det ännu mer soffläge och värmande vetekudde och förhoppningsvis en och annan bra film. Ensam hemma ikväl ser det ut som så jag får väl ladda med tjejfilmer och skicka Jonas att handla godis och annat gott till mig innan han gå iväg!

• Devotion

Blondie: Vad skönt med läkartiderna!!! hoppas att sd blir bättre efter tjejfilmer o godis!!

Min ersättare på jobbet började idag! Såå skönt! När jag började var det tre månaders glapp så det känns verkligen bra att ha någon att lämna över till nu! Men man blir trött av att lära ut också,., ska bara hem och fixa lite tacos o slänga mig framför tvn nu... Mmm...

Svar på tråden Göteborgare med BF augusti 2011