• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • giftfri
    LEIONINJA skrev 2011-02-25 23:09:19 följande:
    Som jag skrev någonstans tidigare har varken jag eller dom jag känner som blivit mobbade någonsin önskat att vi hade passat in bättre då vi var yngre, för att slippa skit från klasskamrater. Vi är stolta över vilka vi var & har blivit.
    Vi kan inte utgå från oss själva, utan från samhället i stort om vi ska kunna skapa acceptans, å jag kan lova dig, "mitt" samhälle hade inte set ut som jag försvarar här.
    Men jag hatar när vuxna använder barn för sina egna idéer, å inte inser att ungarna utsätts för onödiga risker.
    Som du kanske vet, så är jag uppvuxen på 70-talet, så jag har sett det här förut, å inte ledde det till nåt bestående.
    För att nåt ska bli bestående, så måste det få växa fram av sig självt, å vad gäller modet, titta nåt århundrade tillbaka.., kom sen inte å säg att pojkar med flickkläder hårmode å smink är nåt nydanande, som kommer att leda till ett friare tänkande för ungarna..
    Å vad ni håller på med, är bara gammal skåpmat, som senst drogs några varv på 60-70-talet..
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • Veladis
    giftfri skrev 2011-02-25 23:05:09 följande:

Du kan vara glad över att de värsta genusextremisterna här, inte har nån inverkan/påverkan på utvecklingen... Men det tragiska är att dom inte heller vet hur det går till ute i verkligheten, å vilka risker dom utsätter sina barn för, enbart för sina egna stolliga principers skull...
    Tyvärr kan det bli en bitter efarenhet, när deras ungar kommer lite högre upp i åldrarna, för jag tror inte dom tänker på, att deras barn senare kan bli mobbade, för vad som händer nu...

Vet du, jag ser i så fall hellre att min son blir retad och utanför  i tonåren än att han hänger med något gäng, super skallen av sig, tafsar på tjejer och muckar med allt och alla bara för att han har en skev bild av att det är det enda sättet att vara manlig på.
  • ricken
    giftfri skrev 2011-02-25 23:05:09 följande:

Du kan vara glad över att de värsta genusextremisterna här, inte har nån inverkan/påverkan på utvecklingen... Men det tragiska är att dom inte heller vet hur det går till ute i verkligheten, å vilka risker dom utsätter sina barn för, enbart för sina egna stolliga principers skull...
    Tyvärr kan det bli en bitter efarenhet, när deras ungar kommer lite högre upp i åldrarna, för jag tror inte dom tänker på, att deras barn senare kan bli mobbade, för vad som händer nu...

Det finns mycket man kan bli mobbad för. Och ofta är det föräldrarnas påverkan som resulterar i oliktänkande barn. I frågan om vem som har rätt eller fel kan jag inte uttala mig, eftersom det inte finns nått rätt eller fel och barnens spelregler på skolgården och i klassrummen sätts utifrån våra sociala normer och nedärvda instinkter. 
      Barnen kommer att slipas mot varandra och som flockdjur kommer man delas in heirarki. Dom som står utanför och pallar att vara annorlunda får ofta integritet .
      Men nånstans känns det som att det inte spelar någon roll eftersom alla ändå har samma värde, Och det är den slutsatsen dom flesta drar på väg in i vuxenlivet.
  • giftfri
    Jagsajudet skrev 2011-02-25 23:19:07 följande:

Jag vill ju säga tvärtom. Att NI hindrar den naturliga utvecklingen genom att stenhårt hålla fast i traditioner och normer.

Jag kräver inte att din son ska ha kjol, men jag vill att min ska kunna ha det om han önskar. Utan att ni dömer honom, utan att era barn ska vara elaka mot honom.. Så ja, vem är det som prackar på vem här egentligen?

Men snälla du, det är inte traditioner eller normer, du gör det till det, genom att titta i så kort tidsperspektiv, läs vad jag skriver i #1073..
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • kolapapper

att klä på ett litet barn så är väl lite onormalt, men om ett äldre barn själv insisterade på att ta på sig något sådant någon dag är det väll helt ok, inte så noga. Men nån genus-aktivist som håller på sådär bara för att vara motvalls och "kämpa mot patriarkatet" känns ju bara löjligt.

• ricken
    mysfaaktor skrev 2011-02-25 23:20:32 följande:
    Varför skulle söner behöva bh?
    Dom kanske vill ha det! Enligt mamman!
    Har dina barn aldrig provat din BH? Jag vet att det är ganska vanligt iallafall. Så då är det väl inte mer än rätt att springa till affären och köpa en till han? 
  • mysfaaktor

Jag måste bara skriva en sak.
    En del hävdar att vi som skulle låta våra söner ha klänningar egentligen hade önskat oss döttrar...
    Jag hade ett ex som gick i kjol. Han hade långt, svart hår och smink.
    Min nuvarande pojkvän har långt hår.
    På något sätt (enligt samhällets syn) har det med deras "stil" att göra. Min nuvarande pojkvän lyssnar på hårdrock.
    Så länge man lyssnar på hårdrock är det alltså okej att ha en viss stil, men att ha klänning eller sminka sig eller låta håret växa bara för "skojs skull" är fel?

Ni har inga argument.
    Ni är enbart ologiska.

SNÄLLA, skaffa er argument innan ni börjar diskutera.

• mysfaaktor
    ricken skrev 2011-02-25 23:27:23 följande:
    Dom kanske vill ha det! Enligt mamman!
    Har dina barn aldrig provat din BH? Jag vet att det är ganska vanligt iallafall. Så då är det väl inte mer än rätt att springa till affären och köpa en till han? 
    Killar behöver inte BH. för de har inga bröst? Visst, om mina söner vill prova min BH, absolut. Prova på. Men de BEHÖVER ingen, så nej... de går inte med det till förskolan.
  • Veladis
    giftfri skrev 2011-02-25 23:23:12 följande:
    Vi kan inte utgå från oss själva, utan från samhället i stort om vi ska kunna skapa acceptans, å jag kan lova dig, "mitt" samhälle hade inte set ut som jag försvarar här.
    Men jag hatar när vuxna använder barn för sina egna idéer, å inte inser att ungarna utsätts för onödiga risker.
    Som du kanske vet, så är jag uppvuxen på 70-talet, så jag har sett det här förut, å inte ledde det till nåt bestående.
    För att nåt ska bli bestående, så måste det få växa fram av sig självt, å vad gäller modet, titta nåt århundrade tillbaka.., kom sen inte å säg att pojkar med flickkläder hårmode å smink är nåt nydanande, som kommer att leda till ett friare tänkande för ungarna..
    Å vad ni håller på med, är bara gammal skåpmat, som senst drogs några varv på 60-70-talet..
    Alltså, nu talar du ju emot dig själv. Först säger du att vi komemr med oprövade idéer, sen att vi komemr med gammal skåpmat. Hur ska du ha det?

Jo, det är just så som förändringar måste ske. Alla resor börjar med ett steg. Vill vi förändra något måste vi börja med oss själva.  Vi kan inte vänta på att "samhället" förändrar sig "av sig självt" för det är ju VI som är samhället!
  • Jagsajudet
    giftfri skrev 2011-02-25 23:25:08 följande:
    Men snälla du, det är inte traditioner eller normer, du gör det till det, genom att titta i så kort tidsperspektiv, läs vad jag skriver i #1073..
    Och hur menar du att saker och ting ska växa fram av sig självt om inga kämpar för förändring?
Svar på tråden Pojke i klänning?!