• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • DenNamnbitne
    LEIONINJA skrev 2011-02-26 16:32:31 följande:
    Jag misstolkade ingenting, du skrev ingenting om sura blickar, det enda du skrev är att vi pratar om att
    pojkar ska ha klänning. Dom sura blickarna sa varken du eller jag någonting om. Jag är införstådd med
    att pojkar i klänning kan få sura blickar & jag ser inte varför det skulle förändra situationen. En sur blick har ingen dött av.

Var egentligen mest det jag ville påpeka, sedan kan jag även svara till det du skrev utöver det där om att vi vill att dom ska ha klänning. Du menade att om vi tycker det så borde även vi förändra hur vi förställer oss könsligt. Kvinnorna måste ha mustasch & männen mascara & först då är det OK att tycka att lillgrabben för ha klänning.

Längre bak i tråden skrev jag att jag själv uppskattar skillnader mellan män & kvinnor både vad gäller genetiska skillnader samt sådant som är uppkommer ur sociala strukturer. Jag har alltså ingen lust att ge mig på att odla fram en präktig mustasch (hur bra nu det skulle gå..) & bli tillsammans med en kille i mascara. Däremot är jag  medveten om att det inte är genetiskt påverkat utan kommet ur sociala strukturer & vad jag är van vid, & det accepterar jag. Jag är nöjd med hur jag själv vill se ut samt med hur jag vill att männen jag är med ser ut & jag har inget intresse av att trotsa mina drifter. Däremot är dessa inte någon anledning att pracka på framtida barn samma drifter.

Jag vill själv inte se typiskt maskulin ut men jag ser inte snett på kvinnor som vill. Jag vill själv inte ha en man som ser typiskt kvinnlig ut men jag ser inte snett på männen som ser ut så. Jag vet hur jag vill ha det, men vad jag vill ha ska inte påtvingas mina framtida barn även om dom såklart kan influeras av det (vilket jag inte ser några problem med). Jag kommer att uppfostra mina barn till att ha en öppen attityd, det är den viktiga ingrediensen, samt vetskapen om att tvång & influering är vitt skillda saker.

Nu känner jag att jag har sagt mitt. Som jag skrev i ett inlägg en bit bak känns denna debatt ältande då jag har förstått motståndarsidan & dom har förstått mig, så jag har inget intresse av den längre. Sedan finns det visserligen sådana som du som inte ens har förstått vad debatten handlar om, men har du inte begripit det nu lär du inte göra det den närmsta tiden heller & jag har ingen lust att ödsla mer tid på att förklara. Hoppas att det jag skrev här belyste saken lite bättre, åtminstone!
    Jag har visst förstått vad debatten handlar om och jag blir fruktansvärt irriterad över att bli skriven på näsan på det där sättet. Att jag drar iväg debatten åt ett annat håll innebär inte att jag inte förstår vad debatten handlar om! Jag drog bara en parallell om att kvinnor som själva accepterar och tvingar sig att följa könsliga normer inte lär lära sina barn att göra det motsatta. Jag förstår att debatten handlar om att man ska låta barnen utvecklas fritt och sånt och det har jag aldrig satt mig emot. Jag för bara in mina tankar om ämnet. När blev det förbjudet?
  • Dorian Ertymexx
    DenNamnbitne skrev 2011-02-26 16:33:14 följande:
    Nej en klänning är ingen särk och smink är inte kamouglagemålning.
    Det där får du ta upp med Giftfri, han håller visst inte med vad jag förstått, för honom är det vad man kallar plagget som är det viktiga. :P
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • uniMog
    DenNamnbitne skrev 2011-02-26 16:33:14 följande:
    Nej en klänning är ingen särk och smink är inte kamouglagemålning.
    Man kamouflagemålar sig med smink.
    En särk har samma funktion och generell form som en klänning. En tröjliknande överdel med en kjolliknande underdel.

Kjolar finns till män. (ja, kjolar som faktiskt kallas kjolar och inte bara kiltar eller andra "förmanligade" namn)
    Smink finns till män (framförallt underlagskrämer och concealers men det finns sminkmärken riktade till män)
    Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • DenNamnbitne
    Veladis skrev 2011-02-26 16:35:32 följande:
    Men normer förändras ständigt.
    Jag säger spm Red Top: "Skulle stenåldersbarnen lytt sina föräldrar skulle vi fortfarande levt på stenåldern". Skulle vi alla vara ärkekonservativa och aldrig bryta normer, traditioner, seder och bruk och aldrig tänka nytt, skulle vi aldrig vara där vi är i dag. Då skulle vi hänga kvar i träden och plocka loppor i pälsen på varandra.
    Jag respekterar gamla serder och bruk, läser historia, etnologi och religionshistoria t ex med stor behållning. Jag tycker att det är viktigt med kunskaper om vår historia, vårt traditionsarv och vårt norm-arv, för att förstå varför vi är de vi är idag. Men det betyder inte att jag sympatiserar med alla gamla normer, eller hur.

Sen finns de en massa normer som har adekvata syften i vårt samhälle idag. Men jag kan inte riktigt se syftet med att hela tiden dela in mänskligheten i män och kvinnor. Den enda gången jag kan komma på att det är viktigt att veta om det är en man eller en kvinna man har framför sig är om man tänkte avla barn med personen.
    Jag är tacksam för att det finns såna som du. Skulle alla vara lika konservativa som jag skulle vi säkert leva på stenåldern. Jag ser visserligen inte på stenåldern med förakt heller. Dessutom skulle inte jag vara konservativ om det inte vara för att de flesta andra inte var det. I de lägen där de flesta är konservativa är jag nytänkande. Det känns som jag kämpar i motvindSolig.
  • ricken
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 16:36:53 följande:
    Ricken, om du är singel, är du inte monogam då? Monogami är en inställning, inte ett sätt att räkna antalet fruar på (även om det i sin ursprungliga betydelse betydde just det förstås).

Jag är polygam, eller polyamorös som en del kallar det, för att jag kan tänka mig att ha fler parallella relationer. Oavsett om jag är singel, har en eller flera flickvänner, eller är gift. :)
    Men även om du då anser dig kanske vara väldigt bred i din syn på kärleksrelationer. Så blir nog utbudet ganska begränsat? Du måste alltså söka efter någon som är likasinnad och har samma känslor. Jag beundrar dig! Kan inte vara så lätt i dagens monogama samhälle!
  • DenNamnbitne
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 16:38:07 följande:
    Fast varför skulle jag lära mina barn något sådant? Mina barn får lära sig själva vad de tycker om att äta, lyssna på eller bära. Jag gillar inte exakt samma musik som mina föräldrar, vet du. Och definitivt inte samma mat.
    Man påverkas omedvetet av sin uppväxt. Om ni aldrig äter pölsa hemma lär sig dina barn att pölsa är något konstigt. Äter ni raggmunkar på fredagarna får de positiva vibbar av det. Och även om du inte har samma musiksmak som dina föräldrar tror jag säkert att du påverkats av dem.
  • DenNamnbitne
    Pejgan skrev 2011-02-26 16:41:05 följande:
    Man kamouflagemålar sig med smink.
    En särk har samma funktion och generell form som en klänning. En tröjliknande överdel med en kjolliknande underdel.

Kjolar finns till män. (ja, kjolar som faktiskt kallas kjolar och inte bara kiltar eller andra "förmanligade" namn)
    Smink finns till män (framförallt underlagskrämer och concealers men det finns sminkmärken riktade till män)
    Sminkar sig gör man för att synas.
    Kamouflerar sig gör man för att INTE synas
  • uniMog
    DenNamnbitne skrev 2011-02-26 16:43:18 följande:
    Man påverkas omedvetet av sin uppväxt. Om ni aldrig äter pölsa hemma lär sig dina barn att pölsa är något konstigt. Äter ni raggmunkar på fredagarna får de positiva vibbar av det. Och även om du inte har samma musiksmak som dina föräldrar tror jag säkert att du påverkats av dem.
    Tänk... det var nästan det bästa argumentet FÖR att låta barnen välja könsöverskridande jag någonsin läst
  • DenNamnbitne
    Pejgan skrev 2011-02-26 16:44:26 följande:
    Tänk... det var nästan det bästa argumentet FÖR att låta barnen välja könsöverskridande jag någonsin läst
    Alltid trevligt att göra något gladSolig
  • uniMog
    DenNamnbitne skrev 2011-02-26 16:44:18 följande:
    Sminkar sig gör man för att synas.
    Kamouflerar sig gör man för att INTE synas
    Smink används för att dölja och framhäva. Smink används inom teatern, inom militären, i sjukvården, av kvinnor och män privat.... 
Svar på tråden Pojke i klänning?!