• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • trollbottom
    KlasKristian skrev 2011-02-26 21:38:44 följande:
    De som lär sina barn att det inte är skillnad på tjejer och killar.
    morotsland skrev 2011-02-26 22:07:41 följande:
    Vad finns det för skillnad mellan tjejer och killar som är så viktig att lära ut menar du? Förutom att killar har snopp och tjejer snippa och det tror jag att de flesta lite större ungar har koll på ändå.
    Jag undrar också vad det är för skillnad
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • LEIONINJA

Det är så sjukt detta.. Hur går det att inte förstå: att anse att pojkar får bära klänning handlar inte om en önskan att neutralisera könen samt påstå att det inte är någon skillnad alls på killar/tjejer, kvinnor/män. Varför fortsätter så många att debattera just detta trots att det inte är av relevans? Nej, det är inte roligt med könsneutralitet & ja, det är skillnad på pojkar & flickor men det är inte anledningar att förvägra pojkar klänning. Könstillhörigheten är starkare än vad något fladdrigt jävla plagg kan förändra. Eller, ni anser den alltså vara så fragil att ett plagg kan vända allt upp & ner?

Sluta skräna om hur vi som har en öppen syn på vad pojkar kan bära önskar sudda ut könen. Det är inte det som debatten handlar om! Ta dom argumenten där ni faktiskt möter motståndare som anser att vi är fullkomligt könlösa. Att hävda någon vara människa i första hand, & tillhöra ett kön i andra hand, är inte könsförakt.

• trollbottom
    LEIONINJA skrev 2011-02-26 22:29:22 följande:
    Det är så sjukt detta.. Hur går det att inte förstå: att anse att pojkar får bära klänning handlar inte om en önskan att neutralisera könen samt påstå att det inte är någon skillnad alls på killar/tjejer, kvinnor/män. Varför fortsätter så många att debattera just detta trots att det inte är av relevans? Nej, det är inte roligt med könsneutralitet & ja, det är skillnad på pojkar & flickor men det är inte anledningar att förvägra pojkar klänning. Könstillhörigheten är starkare än vad något fladdrigt jävla plagg kan förändra. Eller, ni anser den alltså vara så fragil att ett plagg kan vända allt upp & ner?

Sluta skräna om hur vi som har en öppen syn på vad pojkar kan bära önskar sudda ut könen. Det är inte det som debatten handlar om! Ta dom argumenten där ni faktiskt möter motståndare som anser att vi är fullkomligt könlösa. Att hävda någon vara människa i första hand, & tillhöra ett kön i andra hand, är inte könsförakt.
    Precis det jag försöker säga när jag säger att man HAR ett kön man ÄR inte ett kön
  • DenNamnbitne
    trollbottom skrev 2011-02-26 23:54:16 följande:
    Precis det jag försöker säga när jag säger att man HAR ett kön man ÄR inte ett kön
    Man kanske inte ÄR ett kön men man upprätthåller en viss idé om vad ett kön DEFINIERAS SOM.
  • trollbottom
    DenNamnbitne skrev 2011-02-26 23:55:43 följande:
    Man kanske inte ÄR ett kön men man upprätthåller en viss idé om vad ett kön DEFINIERAS SOM.
    Och definitionerna om vad ett kön ska innehålla är snäva, märkliga, bakåtsträvande och rent idiotiska. Vore det inte bättre att få vara definierad som individ oavsett kön. Jag är inte först och främst kvinna, mamma, fru utan jag är först och främst människa. En människa med egenskaper som räcker långt åt över gränserna för vad både manligt och kvinnligt definieras som. Så kanske jag istället för att ha identiteten människa borde ha manskvinna eller kvinnsman eftersom mina egenskaper och intressen går över gränserna för bådas definitioner.

Jag är inte mitt kön, jag har mitt kön
  • IkaFatale
    Jagsajudet skrev 2011-02-25 23:08:48 följande:
    Ja, blir min son mobbad är det väl för att sånna som du inte har vett att lära sina ungar att folk är olika!
    TACK!  Äntligen någon som skrev vad jag och andra tänkte/tänker!
  • Lingonflickan

Detta är bara så löjligt!! Varför måste man nödvändigtvis sudda ut alla gränser vad gäller tjejer/killar för att vara framåtsträvande, med i tiden eller intelligent? Har ni inget bättre att komma med än att klanka ner på era meningsmotståndare?

Bara döda fiskar flyter medströms
  • morotsland
    Lingonflickan skrev 2011-02-27 09:24:56 följande:
    Detta är bara så löjligt!! Varför måste man nödvändigtvis sudda ut alla gränser vad gäller tjejer/killar för att vara framåtsträvande, med i tiden eller intelligent? Har ni inget bättre att komma med än att klanka ner på era meningsmotståndare?
    Vad menar du? Vad innebär det att "sudda ut alla gränser"? Menar du verkligen att det vore så besvärligt om alla fick utvecklas till fria individer utan att behöva förhålla sig till normer om hur en kille/tjej BÖR vara?
  • puss
    Lingonflickan skrev 2011-02-27 09:24:56 följande:
    vem är det som säger så?
    up yours
  • puss

fö kan jag säga att mina ungar med snopp har gått till förskolan i nattlinne.
    och det gick så bra så.

nån som börjar grina nu?

up yours
Svar på tråden Pojke i klänning?!