• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • ricken
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 15:21:15 följande:
    Äpplen och päron. Jag säger inte att alla ska GILLA att alla klär sig efter behag, jag säger att man borde ha en ökad ACCEPTANS för det. STOR skillnad. Jag känner inget behov av att alla ska gilla mig för att jag är poly, jag vill däremot slippa få skit för det, eller riskera att möta fördomsfulla gäng som tycker att jag borde misshandlas för att jag är den jag är.

Och däri ligger skillnaden. Jag tycker inte att vi ska tvinga mig, dig, eller någon annan att behöva anpassa sig för att slippa spö. Och vi har faktiskt valet att fostra framtidens vuxna till att vara accepterande. Eller sådana som spottar på olikheter. Valet gör vi idag, inte imorgon.
    Har du massa fruar är det väl bara high five det har dom flesta killar. Tror inte man åker på däng för det.
    Kubaner har alltid minst 2 brudar samtidigt. Känner flera stycken.
  • Dorian Ertymexx
    DenNamnbitne skrev 2011-02-26 16:13:24 följande:
    Visst kan de ha klänning men då får de vänta sig sura blickarDrömmer. Du verkar misstolkar allt så att det får det resultatet du önskar.
    Jag förstår verkligen inte varför det ska vara acceptabelt att vuxna mobbar barn för att de inte är som alla andra. Säg mig, är det lika OK att blänga surt på, säg, invandrarbarn? Handikappade barn?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    ricken skrev 2011-02-26 16:21:23 följande:
    Har du massa fruar är det väl bara high five det har dom flesta killar. Tror inte man åker på däng för det.
    Kubaner har alltid minst 2 brudar samtidigt. Känner flera stycken.
    Nej, jag är helt ogift, men tack. ;)
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • uniMog
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 16:22:37 följande:
    Men det är ju bara för att jag inte vill gifta om mig. Och för att du skulle sno mina klänningar och mitt smink
    Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • Veladis
    DenNamnbitne skrev 2011-02-26 16:04:37 följande:
    De kvinnor som predikar att pojkar ska ha klänning borde själva sluta sminka sig och börja odla mustasch. De män som predikar kvinnlighet borde göra det motsatta. Att hålla på och säg att pojkar visst ska kunna ha klänning satår och faller lite med att man själv är en kvinna som sminkar sig och går med platåskor.
    Alltså, jag har typ aldrig smink, har aldrig ägt ett par platåskor och om jag tittar med förstoringglas har jag säkert några små fjun på överläppen.

Är jag man då?

Fast jag predikar förstås inte att pojkar ska ha klänning.
    Men vem gör det?
  • DenNamnbitne
    Pejgan skrev 2011-02-26 16:21:00 följande:
    Och då kan du välja att antingen tro att jag ljuger eller acceptera att det finns gott om pojkar där ute som tycker smink & klänningar (för att inte tala om högklackade skor) är jättekul och bestämma om du:
    * ändå tycker att det är fel
    * faktiskt tycker att det är ok om de nu vill det.
    Jag förstår att många gossar gillar detta. Om det är 20 eller 60 % av alla killar vet jag inte- kuinde vara intressant att veta. Jag tycker inte det är fel. Jag tycker att det är helt okej och jag har aldrig sagt något annat. Det jag propagerar för är att det är fullt naturligt att det finns normer och värderingar som styr vårt handlande i samhället. Dessa kan man givetvis strida emot eller acceptera. Jag menar att det är fel att se på samhälleliga normer som något ont. Jag ser snarare med respekt på seder och bruk som människor i tusentals år fört vidare. Jag anser att det är lika berättigat att stödja deras spår som att stödja ett individuellt och frisinnat tankesätt.

Och för övrigt är jag alldeles för kompromissande för mitt eget bästa
  • ricken
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 16:22:37 följande:
    Ok så om du inte är gift så är du pollygam i teorin men inte i praktiken? Kanske vill ha många frua?
  • uniMog
    DenNamnbitne skrev 2011-02-26 16:26:16 följande:
    Jag förstår att många gossar gillar detta. Om det är 20 eller 60 % av alla killar vet jag inte- kuinde vara intressant att veta. Jag tycker inte det är fel. Jag tycker att det är helt okej och jag har aldrig sagt något annat. Det jag propagerar för är att det är fullt naturligt att det finns normer och värderingar som styr vårt handlande i samhället. Dessa kan man givetvis strida emot eller acceptera. Jag menar att det är fel att se på samhälleliga normer som något ont. Jag ser snarare med respekt på seder och bruk som människor i tusentals år fört vidare. Jag anser att det är lika berättigat att stödja deras spår som att stödja ett individuellt och frisinnat tankesätt.

Och för övrigt är jag alldeles för kompromissande för mitt eget bästa
    Men varken smink eller klänning som kvinnoplagg (för tydlighets skull: plagg som ser ut som och har samma funktion som klänning. Kalla det kolt, särk, kaftan eller vad du än vill) är ju tusentals år gamla.
    Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • DenNamnbitne
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 16:21:33 följande:
    Jag förstår verkligen inte varför det ska vara acceptabelt att vuxna mobbar barn för att de inte är som alla andra. Säg mig, är det lika OK att blänga surt på, säg, invandrarbarn? Handikappade barn?
    Uppfostring är det mobbing! Du kanske lär dina barn att hårdrock är den bästa musikstilen och att semlor är avskyvärda. Är du ond då för att du inte lär dina barn att även klassisk musik och negerbollar är bra?Flört
  • DenNamnbitne
    Veladis skrev 2011-02-26 16:25:32 följande:
    Alltså, jag har typ aldrig smink, har aldrig ägt ett par platåskor och om jag tittar med förstoringglas har jag säkert några små fjun på överläppen.

Är jag man då?

Fast jag predikar förstås inte att pojkar ska ha klänning.
    Men vem gör det?
    Nej du är lyckligtvis en mycket intelligent kvinna som förstår att inte syssla med sådant skräp. Om jag var kvinna skulle jag nog göra som du. Vad är vackrare än den rena människan?
Svar på tråden Pojke i klänning?!