• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • liag
    puss skrev 2011-02-27 09:31:34 följande:
    fö kan jag säga att mina ungar med snopp har gått till förskolan i nattlinne.
    och det gick så bra så.

nån som börjar grina nu?
    Skrattande
  • Lingonflickan
    puss skrev 2011-02-27 09:30:24 följande:
    vem är det som säger så?
    Jo, vi som vill ha kvar vissa saker relaterade till kön som exempelvis klänning kallas ju bakåtsträvare och idioter bl.a
    Bara döda fiskar flyter medströms
  • puss
    Lingonflickan skrev 2011-02-27 09:42:57 följande:
    Jo, vi som vill ha kvar vissa saker relaterade till kön som exempelvis klänning kallas ju bakåtsträvare och idioter bl.a
    oj, ja det så klart att man blir ledsen då!
    up yours
  • morotsland
    Jag tycker att det är bakåtsträvande och helt obegripligt om du tycker att det är ett problem att jag tycker att det är ok det min son har klänning. Jag förstår inte på vilket sätt det skadar dig eller dina barn att jag låter sonen hade både bilar och dockor och både blå och rosa kläder och bejaka vad han vill utan att styra efter förväntningar om könsmallar? 
  • puss
    appropå din sidfot:
    up yours
  • puss

"döda fiskar" är väl dom som "flyter medströms" i denna fråga?

up yours
  • liag
    Lingonflickan skrev 2011-02-27 09:24:56 följande:
    Detta är bara så löjligt!! Varför måste man nödvändigtvis sudda ut alla gränser vad gäller tjejer/killar för att vara framåtsträvande, med i tiden eller intelligent? Har ni inget bättre att komma med än att klanka ner på era meningsmotståndare?

Varför suddas gränserna bort när en kille har klänning på sig på dagis?
    Vet du hur många killar som går omkring i prinsesskläder på dagis när de klär ut sig? Jag vet och de är nästa alla och inte är det för att de vill sudda bort sin "killighet" utan för dem tycker de är ROLIGT.
    Jag tror inte det finns några föräldrar som vill att deras sönder ska vara tjejer eller tvärt om de enda som de vill är att de ska få vara det de vill inte sättas i fack redan när de är små.

• fönster mot vägen

Visst barn är barn..men jag tycker ändå att en pojke ej ska ha klänning. Ni som tycker det är okej...är det lika okej om vuxna män skuttar runt i klänning??

Jag har alltid varit tjejig av mig...skulle aldrig i min vildaste fantasi klä mig i kill kläder varken när jag var liten eller nu som vuxen.

Varför är det så fel att låta en tjej vara flickig i rosa och pojke o blått?? Ni som har flickor..klär ni aldrig de i klänningar och kjolar..eller det ska vara neutralt så de måste bara ha byxor på sig? 

• puss
    fönster mot vägen skrev 2011-02-27 09:58:29 följande:
    Visst barn är barn..men jag tycker ändå att en pojke ej ska ha klänning. Ni som tycker det är okej...är det lika okej om vuxna män skuttar runt i klänning??

Jag har alltid varit tjejig av mig...skulle aldrig i min vildaste fantasi klä mig i kill kläder varken när jag var liten eller nu som vuxen.

Varför är det så fel att låta en tjej vara flickig i rosa och pojke o blått?? Ni som har flickor..klär ni aldrig de i klänningar och kjolar..eller det ska vara neutralt så de måste bara ha byxor på sig? 
    varför är det så fel att en kille har klänning?
    up yours
  • Machapuchare

Jag förstår inte varför alla som tror/ tycker/ vet att det är sådana enorma skillnader på pojkar och flickor samtidigt verkar vara rädda för att dessa skillnader skall försvinna om barnen får samma möjligheter att klä sig i de kläder de vill/ leka med det de känner för.. osv.

Svar på tråden Pojke i klänning?!