• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • LEIONINJA

När det kommer till debatter blir det ofta en massa traglande upprepningar vilket känns fruktansvärt lönlöst, så länge det inte handlar om att upprepa någonting för någon som inte har förstått vad man har menat. Här är det dock många som har förstått vad den andra menar & upprepningar liknar då mycket övertalningsförsök istället.

Exempelvis är somliga här av uppfattningen att det är viktigt att ge barn en 'enkel' platå där dom i största möjliga mån undslipper att bli retade av andra barn. Andra somliga, däribland jag, ser sådan styrning som ett hinder för ett barns fria utveckling av sig själv samt ett curlande som kan skapa ett 'svagt' barn som inte kan hantera att inte vara totalt accepterad av alla hela tiden.

Vi har alltså förstått varandra (även om vi inte förstår hur den ena bara kan med att tycka det andra) på den punkten så där finns ingen oklarhet. Då upplever jag att anledningen till att det traglas vidare är för att den ena parten inte håller med den andra, & javisst, det är sådant som kallas för debatt. Varför man ger sig in i debatt kan ju vara av olika orsaker & just upprepningsfasen i en debatt tycker jag luktar rätt skämt.

Att lyckas omvända någon är fantastiskt men det är aldrig mitt primära mål då jag debatterar. Mitt primära mål är att förstå & göra mig förstådd så att både jag & motdebattanten kan utveckla det egna tänkandet. Här finns en fundamental skillnad i tänkandet om vad som är bäst för barn & människor i allmänhet, antagligen kommet ur stora olikheter i vilken typ av människor vi själva är.

En människa är så komplex & hur gärna än många vill påtala att vi människor är så himla lika, så är vi på många sätt inte alls lika. Dom flesta människor vill uppleva lycka, ja, & dom flesta människor kan också hålla med om varandras definitioner av hur lycka känns. Vad som är lycka skiljer sig dock ofta markant. Bara ett litet exempel för att förklara hur jag menar med olikheter i likheterna..

Nu blev detta mest ett långt dravel, jag vet, & jag är inte ens säker på vad jag vill sätta punkt med, vad jag vill ha sagt. Kanske är poängen med den här texten att förklara varför jag tycker mig se att denna diskussion just nu bara tycks vara ett enda ältande. 'Ni' förstår hur 'vi' menar, men vi håller inte med varandra. Att vi har förstått varandra (om vi nu har det, men det  är min uppfattning, annars är det snarande missförstått än förstått) tycker jag är en nog stor 'seger' för båda sidorna.

Betänkt det.

• trollbottom

Jag förstår inte riktigt reaktionen "det är okej om han valt det själv" En flicka behöver inte välja det själv men en pojke måste välja det själv? Eller har jag fattat fel?

Självklart tvingar jag inte på min son en klänning, jag hade inte tvingat på en dotter det heller. Men självklart är han påverkad av hur vi tänker kring genus här hemma då han erbjuds klänningar, tunikor, tights etc.

På loppisen idag köpte jag pärlor, kvinnan som sålde visade glatt att de här pärlorna skulle min flicka tycka om. Jag hade inte sagt något om vilket kön mitt barn har. Jag svarade tillbaka att jo HAN älskar att pärla. Så till och med en sådan grej som att pärla är visst numera en sak för flickor att göra. När jag var liten gjorde alla. Sjukt störigt! Dessutom fick han rosa byxor och en utklädningsklänning samt my little ponnys. Han är överlycklig då det är saker och färger han tycker om. Att då säga till honom att nej, du är pojke du kan inte ha rosa kläder är sjukt

Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • DenNamnbitne
    DenNamnbitne skrev 2011-02-26 16:04:37 följande:
    De kvinnor som predikar att pojkar ska ha klänning borde själva sluta sminka sig och börja odla mustasch. De män som predikar kvinnlighet borde göra det motsatta. Att hålla på och säg att pojkar visst ska kunna ha klänning satår och faller lite med att man själv är en kvinna som sminkar sig och går med platåskor.
    Vill de odla nya normer får de väl stå som förebilder. Jag tror ju knappast att pojkens kvinnlighet är något som kommer inifrån. Liksom allt gör vi som våra föräldrar gör / alternativt. väljer att inte göra som de gör av någon anledning.
  • uniMog
    De kvinnor som predikar att pojkar ska ha klänning borde själva sluta sminka sig och börja odla mustasch. De män som predikar kvinnlighet borde göra det motsatta. Att hålla på och säg att pojkar visst ska kunna ha klänning satår och faller lite med att man själv är en kvinna som sminkar sig och går med platåskor.
    Jo? Det är klart att det gör. Om man förespråkar valfrihet är det klart att det är ok att man själv också är fri att göra val. Dvs att om jag som kvinna VILL ha mustasch så är det ok att jag odlar en (den skulle inte bli så tjock men lite fjun kan jag nog få fram) och om barnens pappa VILL ha smink så är det ok att han har det.

(Om jag däremot tvingade min son att sminka sig och min dotter att bära kostym så vore det naturligtvis inte rimligt att jag inte samtidigt bar kostym själv eller att barnens pappa inte sminkade sig.)
    Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • LEIONINJA
    Hahaha, här blir det i&försig uppenbart att vissa inte har fattat ett skit..

Ett tips: debattera för vad debatten handlar om. Den handlar inte om att pojkar ska ha klänning, utan om att dom kan.
  • DenNamnbitne
    Pejgan skrev 2011-02-26 16:09:02 följande:
    Jo? Det är klart att det gör. Om man förespråkar valfrihet är det klart att det är ok att man själv också är fri att göra val. Dvs att om jag som kvinna VILL ha mustasch så är det ok att jag odlar en (den skulle inte bli så tjock men lite fjun kan jag nog få fram) och om barnens pappa VILL ha smink så är det ok att han har det.

(Om jag däremot tvingade min son att sminka sig och min dotter att bära kostym så vore det naturligtvis inte rimligt att jag inte samtidigt bar kostym själv eller att barnens pappa inte sminkade sig.)
    Men om du som mamma sminkar dig (och pappan inte gör det) så lär knappast din son göra det heller. När dessutom de flesta andra kvinnor och män gör på samma vis så lär sig barnet /apar efter. Jag tror inte att din "FRIA VILJA" kommer så långt i det här fallet.
  • DenNamnbitne
    LEIONINJA skrev 2011-02-26 16:09:32 följande:
    Hahaha, här blir det i&försig uppenbart att vissa inte har fattat ett skit..

Ett tips: debattera för vad debatten handlar om. Den handlar inte om att pojkar ska ha klänning, utan om att dom kan.
    Visst kan de ha klänning men då får de vänta sig sura blickarDrömmer. Du verkar misstolkar allt så att det får det resultatet du önskar.
  • uniMog
    DenNamnbitne skrev 2011-02-26 16:11:20 följande:
    Men om du som mamma sminkar dig (och pappan inte gör det) så lär knappast din son göra det heller. När dessutom de flesta andra kvinnor och män gör på samma vis så lär sig barnet /apar efter. Jag tror inte att din "FRIA VILJA" kommer så långt i det här fallet.
    Och jag kan med 100% säkerhet säga att du ahr fel. Min son har flertalet ggr velat sminka sig. Barn under en viss ålder identifierar sig med båda sina föräldrar och om vi inte visar att dessa saker är fel så kommer de heller inte lära sig det (förrän de stöter på tillräckligt många som säger att det är fel).

Hur många pojkar har inte velat prova mammas klänningar/skor/smink???  Jag har då aldrig stött på någon.
  • DenNamnbitne
    Pejgan skrev 2011-02-26 16:16:04 följande:
    Och jag kan med 100% säkerhet säga att du ahr fel. Min son har flertalet ggr velat sminka sig. Barn under en viss ålder identifierar sig med båda sina föräldrar och om vi inte visar att dessa saker är fel så kommer de heller inte lära sig det (förrän de stöter på tillräckligt många som säger att det är fel).

Hur många pojkar har inte velat prova mammas klänningar/skor/smink???  Jag har då aldrig stött på någon.
    Det där låter ju väldigt trevligt för dig och din son. Jag blir lite förvånad för jag har själv aldrig stött på nån kille som velat sminka sig. Okej, teatersminka sig- men det är ju samma sak som att sätta på sig en peruk. Det gör jag ibland och väcker stor succé.
  • uniMog
    DenNamnbitne skrev 2011-02-26 16:18:47 följande:
    Det där låter ju väldigt trevligt för dig och din son. Jag blir lite förvånad för jag har själv aldrig stött på nån kille som velat sminka sig. Okej, teatersminka sig- men det är ju samma sak som att sätta på sig en peruk. Det gör jag ibland och väcker stor succé.
    Och då kan du välja att antingen tro att jag ljuger eller acceptera att det finns gott om pojkar där ute som tycker smink & klänningar (för att inte tala om högklackade skor) är jättekul och bestämma om du:
    * ändå tycker att det är fel
    * faktiskt tycker att det är ok om de nu vill det.
Svar på tråden Pojke i klänning?!