• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Quintus Zebra

En liten märklig sak som jag har noterat är att när man talar om delad föräldraledighet så är det väldigt många som tycker att föräldrarna själva måste få avgöra vad som är bäst för familjen och barnen. Men när man talar om att låta pojkar ha klänning, så har jag märkt att samma människor plötsligt inte tycker att föräldrarna vet vad som är bäst för barnet?

Jag har en liten son, och för egen del kan jag inte förstå hur ett klädesplagg skulle kunna göra honom mindre pojkig? För mig är han underbart fin och utstrålar sin unika personlighet vad han än har på sig.

Vad är det som provocerar så?

• uniMog

Den enda gång något av mina barn blivit retade för sina kläder var det faktiskt för att min dotter hade "killskor" och det löste hon själv genom att förklara att hon gillade svart och dödskallar. Min sons balettkjol (ja jag tjatar om den i tråd på tråd) startade däremot en trend. Inte så uppskattat av ALLA föräldrar (observera att det endast var föräldrarna som reagerade) men de flesta bet ihop och många berättade efteråt att de blev positivt överraskade. "Jag trodde att XXX bara gillade bilar och Batman" (citat en av föräldrarna).

Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • Dorian Ertymexx
    Quintus Zebra skrev 2011-02-26 15:39:20 följande:
    En liten märklig sak som jag har noterat är att när man talar om delad föräldraledighet så är det väldigt många som tycker att föräldrarna själva måste få avgöra vad som är bäst för familjen och barnen. Men när man talar om att låta pojkar ha klänning, så har jag märkt att samma människor plötsligt inte tycker att föräldrarna vet vad som är bäst för barnet?

Jag har en liten son, och för egen del kan jag inte förstå hur ett klädesplagg skulle kunna göra honom mindre pojkig? För mig är han underbart fin och utstrålar sin unika personlighet vad han än har på sig.

Vad är det som provocerar så?
    Du förstår inte, Zebra - föräldrar ska ha rätt att själva få bestämma att göra som normen föreskriver! :P
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • mysfaaktor
    fönster mot vägen skrev 2011-02-26 15:21:11 följande:
    Självklart inte. Men det får finnas gränser. Dottern får klä sig som hon vill så länge det ser okej ut. Likadant kommer det vara för pojken när han blir större. Klänning och kjol och andra tjejkläder kommer han ej få ta på sig!!!!!! Precis som han ej kommer få ha långt hår.
    Dottern väljer mer än gärna kläder på morgonen...och hon får själv välja vad som ska handlas. Men skulle hon komma något som verkligen inte passar säger vi nej.
    Vad är det för mening att vara kille och se ut som en tjej? Eller tvärtom.
    Hur svårt kan det vara???  
    Vet ej om du har några barn och hur du uppfostrar dem. Men har du pojkar kanske du tillåter dem ha axellångt hår... 
    Alla skäggiga hårdrockare med långt hår ser ut som tjejer? :D
  • Lady Bird

Jag har en flicka som vill ha byxor på sig! Usch!

• Dorian Ertymexx
    mysfaaktor skrev 2011-02-26 15:54:19 följande:
    Alla skäggiga hårdrockare med långt hår ser ut som tjejer? :D
    Men snälla Mysfaaktor, till och med bibeln uttalar sig ju om det där!

Du känner väl till historien om den urstarka och ubermacho Simson och Delilah? Han hade kort, manligt hår, men när Delilah förrådde honom och fixade till löshår på honom, så att han blev kvinnlig, så blev han ursvag!

Eller vänta nu...
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • mysfaaktor
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 16:01:06 följande:
    Men snälla Mysfaaktor, till och med bibeln uttalar sig ju om det där!

Du känner väl till historien om den urstarka och ubermacho Simson och Delilah? Han hade kort, manligt hår, men när Delilah förrådde honom och fixade till löshår på honom, så att han blev kvinnlig, så blev han ursvag!

Eller vänta nu...
    Hahaha.

Läste upp kommentaren av fönster mot väggen för min pojkvän.
    Han slängde med sitt långa hår och fladdrade med sina långa ögonfransar till svar.
  • DenNamnbitne

De kvinnor som predikar att pojkar ska ha klänning borde själva sluta sminka sig och börja odla mustasch. De män som predikar kvinnlighet borde göra det motsatta. Att hålla på och säg att pojkar visst ska kunna ha klänning satår och faller lite med att man själv är en kvinna som sminkar sig och går med platåskor.

• mysfaaktor
    DenNamnbitne skrev 2011-02-26 16:04:37 följande:
    De kvinnor som predikar att pojkar ska ha klänning borde själva sluta sminka sig och börja odla mustasch. De män som predikar kvinnlighet borde göra det motsatta. Att hålla på och säg att pojkar visst ska kunna ha klänning satår och faller lite med att man själv är en kvinna som sminkar sig och går med platåskor.
    Du får nog utveckla det här lite...?
  • mysfaaktor
    mysfaaktor skrev 2011-02-26 16:04:37 följande:
    Hahaha.

Läste upp kommentaren av fönster mot väggen för min pojkvän.
    Han slängde med sitt långa hår och fladdrade med sina långa ögonfransar till svar.
    fönster mot VÄGEN.
Svar på tråden Pojke i klänning?!