• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Pallas
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 14:49:59 följande:
    Det är trångsynt av er att inte acceptera gamla normer och värderingar? :P
    Gudars, vad dum jag är! Förlåt, jag tänkte inte på det.
  • mysfaaktor
    Mrssydow skrev 2011-02-26 12:40:11 följande:
    Tycker att de så otroligt korkat att man som föräldrar sätter på strumpbyxor och kläning på sin son, det är sjukt!
    Sen e det en annan sak om han klär ut sig o leker att han e flicka m.m. men inte skall sina föräldrar göra så mot sin egen son!!!!!

Vart är vägen på väg egentligen?!?!?!?
    Ja, för att låta sin son ha klänning är verkligen det värsta som har hänt i den här världen.
  • fönster mot vägen
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 13:38:09 följande:
    Slippa? Ingen tvingar dem. De bär klänning för att de vill.
    jag tycker som föräldrar får man sätta stopp någonstans. Jag kommer ej tillåta min pojke ha klänning när han går till dagis!!!

Det är ju vi som ska sätta gränser och här tycker jag man får sätta en gräns. Hade jag sett en pojke med klänning så hade jag reagerat. Reagerade på en pojke en gång som gick på dotterns dagis. Trodde jätte länge han var en flicka...han var då inne på sitt 3:e år. Han hade långt långt hår.
    Inte snyggt på en pojke varken när de är små eller vuxna. Ser hemskt ut enligt mig. Killar ska se ut som killar och inget annat mellanting!!!! 
  • ricken
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 13:41:18 följande:
    Det är långt mindre våldsbrott idag än på medeltiden, statistiskt sett. Däremot har vi bättre koll på brott idag, då de inte hade Expressen och internet på den tiden. Och inte heller hade samma allomfattande lagstiftning och polisiär myndighet som vi har idag.
    I sverige har vi en typ av lagstiftning och i andra länder har de lagstiftningar som strider mot våran lag. Problemet med Sverige är att det är så litet land och du kan inte sätta sverige som norm för resten av världen där det dödas hej vilt hela tiden. Vi är bara 8 000 000 mans o kvinns medans på jorden ökar befolkningen varje år med ca  
    65 000 000 varje år.Och idag finns ca 8 000 000 000 människor. Att det var färre brott på medeltiden! Kanske men föga troligt. över en miljon brott sker i sverige per år.
  • ricken
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 13:56:09 följande:
    Men, alltså, ALLA barn får reaktioner. Hela tiden. Det kallas interkation, och är livsviktigt för oss Homo Sapiens. Alla reaktioner är inte positiva, hur mycket man än anpassar sig, och det är något man får lära sig att leva med. Om man lär sig det som barn har man lättare att hantera det som vuxen. Om man inte lär sig hantera det, av en eller annan anledning, så riskerar man att hamna i en mycket värre sits, nämligen att man blir beroende av andras acceptans hela tiden. Jag vet inga människor som är så svaga, så patetiska, så sorgliga som de som hela tiden måste passa in, måste vara "rätt", istället för att göra vad de VILL göra.

Och då jag bryr mig om hela individen, inte bara tills det fyller femton, så tycker jag att det är grymt att förleda barn till att slösa bort sin barndom på silkeskuddar för att sedan slänga dem åt vargarna.
    Intressant man om man inte vill "passa in, vara rätt" Osv. Varför vill du så gärna att man skall acceptera varandra oavsätt kläder. Och om dom som passar in är patetiska och sorlig kanske dom som inte passar in skall vara glada för det, och sluta gnälla när dom får mothugg om sin klädstil? Om man inte lär sig hantera det, av en eller annan anledning, så riskerar man att hamna i en mycket värre sits, nämligen att man blir beroende av andras acceptans hela tiden
  • Dorian Ertymexx
    fönster mot vägen skrev 2011-02-26 15:03:46 följande:
    jag tycker som föräldrar får man sätta stopp någonstans. Jag kommer ej tillåta min pojke ha klänning när han går till dagis!!!

Det är ju vi som ska sätta gränser och här tycker jag man får sätta en gräns. Hade jag sett en pojke med klänning så hade jag reagerat. Reagerade på en pojke en gång som gick på dotterns dagis. Trodde jätte länge han var en flicka...han var då inne på sitt 3:e år. Han hade långt långt hår.
    Inte snyggt på en pojke varken när de är små eller vuxna. Ser hemskt ut enligt mig. Killar ska se ut som killar och inget annat mellanting!!!! 

Ahaaa! Så det är tvång att LÅTA ett barn ha på sig vad denne vill, men det är FRIHET att tvinga ett barn att ha på sig ett visst slags kläder!

Säg mig, har du månne förläst dig på 1984?

Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Kitsune

I läroplanen för förskolan står det klart och tydligt om respekt för olikheter och genusperspektivet tas upp. Så om din pojke kommer till förskolan och ser den där prinsessaklänningen som han vill ha på sig så kommer han med stor sannolikhet att få ha den på sig i förskolan. Så även om du som förälder vill begränsa så ska förskolor
    som följer läroplanen inte ägna sig åt sådan mentalitet. Tack och lov.
    Every civilization carries the seeds of its own destruction, and the same cycle shows in them all.
  • Veladis

Jag sätter gränser för mina barn, men inte baserat på deras kön. Både min dotter och min son har tillgång till olika leksaker, olika kläder, får välja fritidssysselsättningar etc på samma premisser. Varför ska jag ha olika regler för de båda barnen baserat på om de har snippa eller snopp? Långt hår får man ha om man går med på att borsta ut det varje morgon. Klänning och strumpbyxor frå man ha om det inte är typ -20, då tycker jag att man i så fall ska ha tjockare byxor under klänningen. Smink etc får man ha när man blir större, har månadspeng och kan köpa eget.

Sen struntar jag högaktningsfullt i om du gillar mina barns klädstil eller frisyrer. Huvudsaken är att de själva trivs och känner sig nöjda med sig själva.  
  • Dorian Ertymexx
    ricken skrev 2011-02-26 15:04:04 följande:
    I sverige har vi en typ av lagstiftning och i andra länder har de lagstiftningar som strider mot våran lag. Problemet med Sverige är att det är så litet land och du kan inte sätta sverige som norm för resten av världen där det dödas hej vilt hela tiden. Vi är bara 8 000 000 mans o kvinns medans på jorden ökar befolkningen varje år med ca  
    65 000 000 varje år.Och idag finns ca 8 000 000 000 människor. Att det var färre brott på medeltiden! Kanske men föga troligt. över en miljon brott sker i sverige per år.
    Och ändå är det färre brott, procentuellt, än någon gång tidigare så länge man hållit reda på brottslighet.

Och sist jag kollade handlade debatten om Sverige, inte om hela världen.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
Svar på tråden Pojke i klänning?!