• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • DenNamnbitne
    Pejgan skrev 2011-02-26 16:46:52 följande:
    Smink används för att dölja och framhäva. Smink används inom teatern, inom militären, i sjukvården, av kvinnor och män privat.... 
    Du har helt rätt men du motbevisar inte det jag skrev.
  • uniMog
    DenNamnbitne skrev 2011-02-26 16:48:58 följande:
    Du har helt rätt men du motbevisar inte det jag skrev.
    Tja det är möjligt att militären även använder smink för att synas, det vet jag inget om. Jag vet däremot att de sminkar sig (med kamoflagesmink) för att inte synas.
    Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • DenNamnbitne
    Pejgan skrev 2011-02-26 16:50:54 följande:
    Tja det är möjligt att militären även använder smink för att synas, det vet jag inget om. Jag vet däremot att de sminkar sig (med kamoflagesmink) för att inte synas.
    Många unga flickor kan visserligen säkert sminka sig för att inte synas. Är de alltid sminkade annars /umgås med sminkat folk så sticker de nog ut mycket om de inte gör det.

Jag utgår ifrån att det naturella är att man inte sminkar sig. I det läget sminkar man ju sig för att synas lite extra (och kanske dölja vissa saker). Kamouflerar sig gör man för att inte synas alls.
  • uniMog
    DenNamnbitne skrev 2011-02-26 16:54:02 följande:
    Många unga flickor kan visserligen säkert sminka sig för att inte synas. Är de alltid sminkade annars /umgås med sminkat folk så sticker de nog ut mycket om de inte gör det.

Jag utgår ifrån att det naturella är att man inte sminkar sig. I det läget sminkar man ju sig för att synas lite extra (och kanske dölja vissa saker). Kamouflerar sig gör man för att inte synas alls.
    Jag vet inte riktigt vad det är du försöker bevisa med dina inlägg, jag kankse är för trött efter att ha jobbat hela dagen.
  • DenNamnbitne
    Pejgan skrev 2011-02-26 16:55:53 följande:
    Jag vet inte riktigt vad det är du försöker bevisa med dina inlägg, jag kankse är för trött efter att ha jobbat hela dagen.
    Jag försöker inte bevisa någonting.
  • uniMog
    DenNamnbitne skrev 2011-02-26 16:57:27 följande:
    Jag försöker inte bevisa någonting.
    Okej.
  • fönster mot vägen
    mysfaaktor skrev 2011-02-26 15:54:19 följande:
    Alla skäggiga hårdrockare med långt hår ser ut som tjejer? :D
    ja både min man och jag tycker det ser hemskt ut. Finns ingen i vår familj som tycker det ser snyggt ut. Tycker det ser väldigt ovårdat ut med långt hår på en kille.
  • DenNamnbitne
    fönster mot vägen skrev 2011-02-26 16:59:55 följande:
    ja både min man och jag tycker det ser hemskt ut. Finns ingen i vår familj som tycker det ser snyggt ut. Tycker det ser väldigt ovårdat ut med långt hår på en kille.
    Nej, mods och hippies är ju idealet! Leve 60-talet.
  • mysfaaktor
    fönster mot vägen skrev 2011-02-26 16:59:55 följande:
    Vad hade det med att se ut som en tjej att göra?
    Är tjejer ovårdade?

...i vilket fall... du råkar inte gilla killar i långt hår. Fine. Jag är glad att alla inte tycker om samma saker. Men om din son mot all förmodan skulle vilja ha långt hår och du förbjuder det, så kan jag inte direkt påstå att du delar den åsikten.
  • Joppelina

Ungdomar har väl i alla generationer revolterat mot föräldragenerationens värderingar, mer eller mindre.  Det är inget nytt, Så man ska inte stå där som ett frågetecken när ens son kommer med smink och långt hår om man pratat om detta som hemskt och ovårdat  under uppväxten.

Då har man gett sitt barn/ungdom ett bra "vapen" när väl frigörelseprocessen börjar.

Lite fingertoppskänsla över vad barn kan få välja själv och vilka gränser som man faktiskt måste hålla verkar flera i denna debatten behöva ha. Så svart-vitt är det aldrig.

Svar på tråden Pojke i klänning?!