• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • liag
    fönster mot vägen skrev 2011-02-26 16:59:55 följande:
    ja både min man och jag tycker det ser hemskt ut. Finns ingen i vår familj som tycker det ser snyggt ut. Tycker det ser väldigt ovårdat ut med långt hår på en kille.
    Vilken tur du har att din man och ingen i din familj tycker om de........ha,ha,ha snacka om roligt jag tror jag skrattar på mig.......
  • Joppelina
    liag skrev 2011-02-26 17:26:06 följande:
    Vilken tur du har att din man och ingen i din familj tycker om de........ha,ha,ha snacka om roligt jag tror jag skrattar på mig.......
    Mmm min kusin är en sån där hemsk ovårdad hårdrockare med långt hår, min mamma (70+) tycker han är jättefin.

Som sagt säkert många gånger, smaken är som baken, men så skönt att inte alla ser likadana ut även om vi är landet lagom Tungan ute
  • trollbottom

Idag har min son fått pärlor av lite olika slag, 3 my little ponnys, 2 st rosa byxor som nog egentligen är tänkt för flickor och en utklädningsklänning. Han blev överlycklig. Och för att jämna ut det lite för er som blir tossig av sådant så fick han även en brun tröja. Dock inte alls intresserad av tröjan.

Skulle jag köpa saker som han inte tycker om bara för att han har snopp vore jag en dålig förälder.

Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • Kitsune
    ricken skrev 2011-02-26 16:42:04 följande:
    Men även om du då anser dig kanske vara väldigt bred i din syn på kärleksrelationer. Så blir nog utbudet ganska begränsat? Du måste alltså söka efter någon som är likasinnad och har samma känslor. Jag beundrar dig! Kan inte vara så lätt i dagens monogama samhälle!
    Men är det verkligen så, nu för tiden med Internet kan man tänka sig att det underlättar just det där med utbudet
    medan det var nog svårare innan när människor bara hade möjligheten att gå ut och leta i en begränsad miljö.
    It seems to me that we all look at Nature too much, and live with her too little.
  • feministbrud
    giftfri skrev 2011-02-26 13:16:34 följande:
    De regler som finns, byxor kan göras unisex, eller könspecifika t,ex genom att skära dom så dom passar en kvinno eller manskropp, hur enkelt som helst att begripa..
    Upp till en viss ålder så spelar inte skärningen nån roll på byxor, å byxor är ofta just unisex, vilket även ett flertal andra för att inte säga de flesta klädesplagg är, så varför då sätta könsspecifika plagg på småungarna?
    Vad är vitsen med att bädda för ev framtida problem, å hur gör du om du upptäcker att det är en anledning till mobbing senare i livet?
    Jag märker att det är svårt att debattera här om man inte är inne hela tiden

Tanken är ju att man inte ska könsspecificera nådra kläder för barn. Dvs att allt är unisex. Och vem är det som bäst bäddar för problem, den som låter sitt barn ha de kläder det vill eller den som lär sina barn att vissa saker är tjejigt och vissa saker är killigt?
  • feministbrud
    Pejgan skrev 2011-02-26 15:26:38 följande:
    Förutsatt att killen vill se ut som en tjej (eller tvärtom) så är meningen:
    * Att de mår bra när de gör det
    * Att de känner att de får acceptans för sin egen smak, sina egna val
    * Att de blir stärkta som individer
    * Att de känner sig älskade för sin personlighet, inte för hur väl de passar in i normen
    Bra!
  • KlasKristian
    feministbrud skrev 2011-02-26 19:21:49 följande:
    Jag märker att det är svårt att debattera här om man inte är inne hela tiden

Tanken är ju att man inte ska könsspecificera nådra kläder för barn. Dvs att allt är unisex. Och vem är det som bäst bäddar för problem, den som låter sitt barn ha de kläder det vill eller den som lär sina barn att vissa saker är tjejigt och vissa saker är killigt?
    De som lär sina barn att det inte är skillnad på tjejer och killar.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • johannalo
    Glassplitter skrev 2011-02-25 14:21:05 följande:
    Det är inte fruktansvärt viktigt att veta om det är en flicka eller pojke....men vad jag menar är att vi ÄR olika, hur mycket vi än försöker att bortse från det.....och jag tycker det är tjusningen med flickor och pojkar....varför försöka ta bort det genom att göra alla neutrala?
    {#emotions_dlg.flower}
  • morotsland
    KlasKristian skrev 2011-02-26 21:38:44 följande:
    De som lär sina barn att det inte är skillnad på tjejer och killar.
    Vad finns det för skillnad mellan tjejer och killar som är så viktig att lära ut menar du? Förutom att killar har snopp och tjejer snippa och det tror jag att de flesta lite större ungar har koll på ändå.
  • FannyGioia

Kränkande att ha på sig bekväma kläder som man trivs i?

Näe.

Svar på tråden Pojke i klänning?!