• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Beetle
    Yildirim skrev 2011-02-24 23:12:09 följande:
    Det är faktiskt en ganska big deal.... Skulle ALDRIG i mitt liv sätta på min son tjejkläder. Skulle nog även tagit upp det om jag såg en kille på dagis med klänning med mamman... bara fråga om det är hon eller sonen som valt kläderna.....
    Varför?
  • Veladis
    Det är faktiskt en ganska big deal.... Skulle ALDRIG i mitt liv sätta på min son tjejkläder. Skulle nog även tagit upp det om jag såg en kille på dagis med klänning med mamman... bara fråga om det är hon eller sonen som valt kläderna.....
    Nej, det är det inte.
    Inte för mig som mamma, inte för barnet, och antagligen inte för de andra barnen eller personalen. Så varför ska DU bry dig?
  • Yildirim
    Veladis skrev 2011-02-24 23:10:30 följande:
    Vem har sagt att det är en "rosa barbie-klänning"?
    (Det tycker jag inte är snyggt på nån, knappt ens på en barbie)

Jag tror att min son kommer att vara glad över att jag inte satte gränser för vad han fick göra, säga, lära sig, utbilda sig till och hur han fick klä sig baserat på hans snopp. Han är ju så mycket mer än bara den.
    Hhaha skojar du med mig?! Så du tror att allt handlar om att han har en snopp dinglandes mellan benen?! Fattar du inte att de kan bli kränkande för honom som äldre? Han blir mobbad? Jag minns själv på dagis när en pojke kom med en rosaskimrande klänning. INGEN ville leka med honom.... :(
  • Kimona
    Bara grejen att du delar upp i kill och tjej kategorier säger en hel del, tyvärr.
    Så pojkar får inte leka med kvinnliga dockor heller och tvärtom? Får han leka i dockhus? Får småflickor leka med bilar?

Hur ska man kunna känna sig som en individ om man blir påtvingad hur man ska se ut som om det vore stenåldern?
  • Anonym
    Yildirim skrev 2011-02-24 22:47:29 följande:
    Asså herregud, ni måste ha ngt allvarligt fel?! Vem i helvete sätter på sig sin son en klänning?!!
    En del söner gör det (Hör och Häpna!) Helt själva!! Antingen som små eller som vuxna.
    Och de är faktiskt människor de också.

Själv funderar jag över vilket allvarligt fel man lider av när man känner att ett klädesplagg är SÅ horribelt att se på det kön man inte är van att se det på..
  • Leija
    Big deal för vem? Dig?
    Och varför bry sig om vad andra har på sig?
    Skulle du uppskatta om folk ifrågasatte vem som valt dina kläder eller påstå att det är en big deal vad du har i din garderob? Om jag tycker du har en ful tröja så ska jag alltså säga det till dig på ett eller annat vis?
  • elmadumle

Jag tycker det är skrämmande att man vill klä en pojke i klänning, uppgjort för mobbning. Skulle aldrig någonsin ha ´låtit min son ha klänning när han var liten, det får han välja när han blir vuxen i så fall.

• THEA och Grodan
    När min son sade till mig att han ville ha en kjol så fick han en kjol, varför skulle jag säga nej? Jag väljer inte vad han skall ha på sig. Det är INGEN BIG DEAL, det är kläder. Och alla har rätt till kläder oavsett kön!
    ♥ Tilde 980430 ♥ Alexander 070818 ♥
  • Veladis
    Yildirim skrev 2011-02-24 23:14:51 följande:
    Hhaha skojar du med mig?! Så du tror att allt handlar om att han har en snopp dinglandes mellan benen?! Fattar du inte att de kan bli kränkande för honom som äldre? Han blir mobbad? Jag minns själv på dagis när en pojke kom med en rosaskimrande klänning. INGEN ville leka med honom.... :(
    Nej.
    Han. Blir. Inte. Mobbad.

Varför är det så många "tyckare" "vet" både det ena och det andra, när vi som faktiskt har söner som har haft klänning på sig eller jobbar med barn vet av erfarenhet av att det ÄR ingen fara!

Mobbning är en annan process. Det motverkar man genom att ge sitt barn god självkänsla, inte genom att lära barnen "smälta in" med alla medel. Och god självkänsla skapas genom att man känner att man duger som man är. Inte gemom att få höra hur man "borde" vara.
  • THEA och Grodan
    Yildirim skrev 2011-02-24 23:14:51 följande:
    Och varför tror du att det var så? Tror du att barn kommer på att vissa barn inte kan ha vissa kläder? Det kommer från vuxna som tycker att det är fel att pojkar har klänning...
    ♥ Tilde 980430 ♥ Alexander 070818 ♥
Svar på tråden Pojke i klänning?!