• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Veladis
    Yildirim skrev 2011-02-24 22:49:39 följande:
    Det sitter inte i klädseln men alla kläder är inte till för både flickor och pojkar. Klänningar skapades för FLICKOR! Hur svårt är det att vara lite NORMAL och låta sitt barn tillhöra det kön det gör?
    Klänning betyder kort och kort klädning = kläder.
    Förr var det ingen som bar byxor som nu, då hade alla halv- ellar hellånga tunikor, kjortlar och klädningar.
  • en glad

En mig närstående pojke älskade klänning. Han har kloka föräldrar och de klädde honom i olika mönstrade, fina kaftaner som denne lille kille älskade. Jag menar kan di Leva så kan väl ett barn - gör det ngn skillnad på hur man skall bemöta honom?

• LEIONINJA
    Det sitter inte i klädseln men alla kläder är inte till för både flickor och pojkar. Klänningar skapades för FLICKOR! Hur svårt är det att vara lite NORMAL och låta sitt barn tillhöra det kön det gör?
    Se dig runt i andra kulturer & tidsåldrar så ser du nog att klänningar inte alltid är så brudiga..
  • snorkan
    Veladis skrev 2011-02-24 22:48:10 följande:
    I grunden handlar det inte om kläder.Det tror jag du också förstår.
    I grunden handlar det om något djupare, ett behov hos någon att hävda sig över någon annan av olika anledningar.

Barn är inte "onda", och de kommer inte att retas om de är trygga i sig själva, mår bra och får växa upp i en fritänkande omgivning.
    Jag tycker åxå att man borde kunna klä sig precis som man vill utan att någon ska kritisera för det.

Men det funkar ju inte så....faktum är ju att barn retas.....mitt barn kanske är tryggt i sig själv, men det finns ju många andra barn som inte är det, och som faktiskt retas.

• Sephrenia
    Åker du eller jag till vatikanen och påtalar att denna karl är transa?

• Veladis
    snorkan skrev 2011-02-24 22:50:37 följande:
    Jag förstår inte vad allas värde har med kläder att göra?

Och när man är barn är det ganska känsligt att sticka ut för mycket....det kan leda till mobbing. sen kan vi sitta hemma och förklara för våra barn hur mycket vi vill, att retas gör vi inte, alla ska få vara som dom vill, klä sig som dom vill, och säga vad dom vill.....fast verkligheten ser ju tyvärr inte ut så.

Jag skulle inte våga sätta på min pojke en klänning, för jag vill verkligen inte att han ska ses som knäpp, annorlunda, att han ska riskera att bli retad.

Jag vill skydda honom från elaka barn helt enkelt.....för sånna finns det ju gott om!
    Men vilken verklighet lever du i?

Själv har jag två barn och arbetar på en förskola med 120 barn. Jag har arbetat med barn hela mitt yrkesverksamma liv. Jag har aldrig, och jag menar aldrig, varit med om att någon har blvit retad för sina kläder, när det gäller förskolebarn. Däremot kan man bland de äldre barnen se hur "starkare" ger sig på svagare", men återigen, det handlar om strukturer, hierarkier, om gruppdynamik och om självkänsla hos individer. Inte ondska, inte ren elakhet.

Sedan är det väl klart att allas lika värde har med kläder att göra. Om alla är lika mycket värda och ska ha samam friheter och rättigheter oavsett kön, kan det ju inte gälla allt utom kläder?
  • snorkan
    en glad skrev 2011-02-24 22:54:02 följande:
    En mig närstående pojke älskade klänning. Han har kloka föräldrar och de klädde honom i olika mönstrade, fina kaftaner som denne lille kille älskade. Jag menar kan di Leva så kan väl ett barn - gör det ngn skillnad på hur man skall bemöta honom?
    Ja och di leva tycker ju väldigt många är konstig och knäpp.

han är dessutom vuxen, det tycker jag är stor skillnad.

• Veladis
    Sephrenia skrev 2011-02-24 22:54:43 följande:
    Åker du eller jag till vatikanen och påtalar att denna karl är transa?

Oh, jag gillar de röda skorna!
  • Veladis
    snorkan skrev 2011-02-24 22:54:33 följande:
    Jag tycker åxå att man borde kunna klä sig precis som man vill utan att någon ska kritisera för det.

Men det funkar ju inte så....faktum är ju att barn retas.....mitt barn kanske är tryggt i sig själv, men det finns ju många andra barn som inte är det, och som faktiskt retas.

Nej, faktum är inte att barn retas.

Svar på tråden Pojke i klänning?!