• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • ängelenfrånovan
    Candelavern skrev 2011-02-24 22:33:31 följande:
    Jag ser ingenstans att mamman valt ÅT barnet? Varför anta det värsta liksom...
    Jag ser inte heller att det står någonstans att mamman hade valt klänningen men jag antog det eftersom att hon hade sagt att hennes barn är barn och inget kön.
  • snorkan
    Veladis skrev 2011-02-24 22:38:49 följande:
    Varför skulle andra barn retas?
    Enligt min erfarenhet skulle barn under 3 inte bry sig alls. Äldre barn skulle i vissa fall komam med frågor, men kommer man sedan upp i skolåldern så är oftast de barn som väljer att "sticka ut" väldigt säkra i sig själva och dem retar man inte.
    Mobbning handlar om hierakier, maktspel, gruppdynamik och självkänsla hos individer. Inte om kläder.
    Jo jag tycker visst att mobbing kan handla om kläder....kom ihåg en tjej på min skola som typ fick ärva kläder från någon i släkten som hade haft barn för lääänge sedan....riktigt fula kläder.

Det var många som kommenterade henne för det, och det var inga snälla ord. hon hade det nog rätt kämpigt hela skoltiden, många såg henne som "udda"....i övrigt så var hon "som oss andra" så frågar du henne, så hade nog hon önskat att hennes föräldrar hade köpt lite mera normal kläder så hon fick känna sig som alla andra.

Och om något är annorlunda så kan ju barn ha en förmåga att retas. jag vill inte utsätta mina barn för det.

• Kimona
    snorkan skrev 2011-02-24 22:30:48 följande:
    Jag skulle inte sätta på min pojke en klänning om han bad om det då vi skulle ut eller på dagis ex.

Det är verkligen bäddat för att andra barn ska reta honom då, tyvärr så borde man ju få vilka kläder man vill.

Men nu ser ju världen inte ut så, och jag vill inte skapa problem i onödan. 
    Skall man inte lära sitt barn allas lika värde och att man får se ut som man vill? Det är föräldrarna som formar barnen
  • LforLove

Barn får sina grundvärderingar hemmifrån, växer man upp i ett respektfullt hem präglat av mångsidighet  - blir man ofta själv  mindre fördomsfull och vice versa.
    Ni som inte tycker det är ok med klänning på gossar, era barn vill jag inte ha på min dotters förskola.

För drygt 50 år sedan var det knappt ok för töser att bära byxor. Tur att tiderna ändras, annars hade jag frusit häcken av mig idag.

• LEIONINJA
    Yildirim skrev 2011-02-24 22:37:19 följande:
    WHAT!? Varför ska man INTE tillhöra det kön man gör?

Skrämmande hur många här på FL som faktiskt tycker det är OK att sonen hade klänning....
    Att som pojke ikläda sig klänning är inte detsamma som att frånsäga sig att man är en pojke. Vad många tycks ha svårt att förstå är att det går ypperligt att vara människa & samtidigt tillhöra ett specifikt kön, men skrämmande många verkar anse att definitionen av kön sitter i klädseln.
  • Yildirim
    Kimona skrev 2011-02-24 22:44:05 följande:
    Skall man inte lära sitt barn allas lika värde och att man får se ut som man vill? Det är föräldrarna som formar barnen
    Asså herregud, ni måste ha ngt allvarligt fel?! Vem i helvete sätter på sig sin son en klänning?!!
  • Veladis
    snorkan skrev 2011-02-24 22:43:35 följande:
    Jo jag tycker visst att mobbing kan handla om kläder....kom ihåg en tjej på min skola som typ fick ärva kläder från någon i släkten som hade haft barn för lääänge sedan....riktigt fula kläder.

Det var många som kommenterade henne för det, och det var inga snälla ord. hon hade det nog rätt kämpigt hela skoltiden, många såg henne som "udda"....i övrigt så var hon "som oss andra" så frågar du henne, så hade nog hon önskat att hennes föräldrar hade köpt lite mera normal kläder så hon fick känna sig som alla andra.

Och om något är annorlunda så kan ju barn ha en förmåga att retas. jag vill inte utsätta mina barn för det.

I grunden handlar det inte om kläder.Det tror jag du också förstår.
    I grunden handlar det om något djupare, ett behov hos någon att hävda sig över någon annan av olika anledningar.

Barn är inte "onda", och de kommer inte att retas om de är trygga i sig själva, mår bra och får växa upp i en fritänkande omgivning.
  • Yildirim
    LEIONINJA skrev 2011-02-24 22:46:24 följande:
    Att som pojke ikläda sig klänning är inte detsamma som att frånsäga sig att man är en pojke. Vad många tycks ha svårt att förstå är att det går ypperligt att vara människa & samtidigt tillhöra ett specifikt kön, men skrämmande många verkar anse att definitionen av kön sitter i klädseln.
    Det sitter inte i klädseln men alla kläder är inte till för både flickor och pojkar. Klänningar skapades för FLICKOR! Hur svårt är det att vara lite NORMAL och låta sitt barn tillhöra det kön det gör?
  • Veladis
    Yildirim skrev 2011-02-24 22:47:29 följande:
    Asså herregud, ni måste ha ngt allvarligt fel?! Vem i helvete sätter på sig sin son en klänning?!!

Pojken själv kanske?

Det handlar om att det finns olika sätt att vara pojke på. Inte bara det marinblå-med-starwarstryck-som-springer-och-busar-och-leker-med-bilar-sättet.

• snorkan
    Kimona skrev 2011-02-24 22:44:05 följande:
    Jag förstår inte vad allas värde har med kläder att göra?

Och när man är barn är det ganska känsligt att sticka ut för mycket....det kan leda till mobbing. sen kan vi sitta hemma och förklara för våra barn hur mycket vi vill, att retas gör vi inte, alla ska få vara som dom vill, klä sig som dom vill, och säga vad dom vill.....fast verkligheten ser ju tyvärr inte ut så.

Jag skulle inte våga sätta på min pojke en klänning, för jag vill verkligen inte att han ska ses som knäpp, annorlunda, att han ska riskera att bli retad.

Jag vill skydda honom från elaka barn helt enkelt.....för sånna finns det ju gott om!
Svar på tråden Pojke i klänning?!