• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Sephrenia

Visst va påvens lackskor för jädra heta Flört

Här en anna  grabb som gillar det här med särkar!

• Veladis
    snorkan skrev 2011-02-24 23:00:24 följande:
    Men vad lever du i för verklighet?......barn retas....alla gör det inte, men vissa gör det, eller har du aldrig varit med om det under alla dina år som du har jobbat med barn?
    Barn kan retas, ja. Men det är för enkelt  att säga att "så är barn" "de är elaka", osv. Det handlar inte om att barn per automatik går på någon som är "annorlunda" och retas. Det handlar om andra saker i grunden än yttre attribut.

Och nej, jag har aldrig varit med om att någon har retat eller mobbat någon specifikt för kläder. Det handlar mer om "du får inte vara med"-grejer i förskoleåldern. Jag har varit med om många barn som kommit med ovanliga plagg, udda kombinationer, könsöverskridande kläder mm. Det kan väcka kommentarer, men oftast nyfikna sådana. Och barnen accepterar oftast förklaringen "han har det för han tycker det är fint".
  • LEIONINJA

En stor härskare.. i klänning! Solig

• snorkan
    Kimona skrev 2011-02-24 23:03:32 följande:
    Jag vet att det finns elaka barn, var själv mobbad i 9 år, men jag växte väldigt mycket av det och trots mobbarna stod jag för vem jag var och att de tyckte att jag klädde mig annorlunda sket jag i tillslut.
    Vad allas lika värde har med kläder att göra är att oavsett hur man ser ut är man människa precis som alla andra och man får lära barnen det.
    Jag har uppfostras på så vis att jag respekterar alla och har alltid gjort, så uppenbarligen funkar det
    Tråkigt att du varit mobbad Rynkar på näsan

Jag försöker lära mina barn att respektera andra oavsett vad dom har på sig, hur dom ser ut, eller om dom låter konstigt mm.

Men tyvärr verkar ju alla föräldrar inte göra detsamma.

Jag kommer ihåg en mamma när jag pratiserade på en skola, som fick reda på av fröken att hennes som hade kallat en annan pojke något dumt.....vad gör mamman....jo hon försvarar pojken och säger att något sådant skulle han aldrig göra, fröken bara suckade, tydligen så kunde hon inte ta till sig att hennes son faktiskt kunde göra dumma saker åxå. (precis som alla barn gör någon gång) 
  • Kimona
    Yildirim skrev 2011-02-24 23:03:17 följande:
    Hahaha och ett barn vet alltid sitt bästa!? Njaa dont think so!! Tror sonen kommer tacka dig som vuxen om du hindrar honom från att springa runt i en rosa barbie-klänning.....
    Vadå "sitt bästa"? Han får lov att ha på sig det han vill och man uppmuntrar honom att vara en INDIVID. Varför reagerar inga på att småtjejer har Byggare Bob tröjor eller Spiderman keps?

Jag ville inte ha klänning eller rosa när jag var liten. Jag ville inte leka prinsessa. Jag lekte med bilar i sandlådan i "killfärger", gjorde träsvärd och byggde träkoja och jag är då ganska feminin idag ändå.

Ingen big deal om ungarna vill ha på sig andra kläder, herregud
  • Veladis
    Yildirim skrev 2011-02-24 23:03:17 följande:
    Hahaha och ett barn vet alltid sitt bästa!? Njaa dont think so!! Tror sonen kommer tacka dig som vuxen om du hindrar honom från att springa runt i en rosa barbie-klänning.....
    Vem har sagt att det är en "rosa barbie-klänning"?
    (Det tycker jag inte är snyggt på nån, knappt ens på en barbie)

Jag tror att min son kommer att vara glad över att jag inte satte gränser för vad han fick göra, säga, lära sig, utbilda sig till och hur han fick klä sig baserat på hans snopp. Han är ju så mycket mer än bara den.
  • Beetle

Klänning är ett ypperligt plagg har min tvååring precis upptäckt. Man an vara naken så att det är lätt att gå på potta men man behöver inte frysa om rumpa och snopp Flört

Jag tror dessutom att det kommer bli många klänningar till sommaren när det är varmt ute. Skönt och svalkande på varma dagar vid stranden. Dessutom tycker jag att det är ett väldigt praktiskt plagg. Luftigt och lätt och bekvämt (om man väljer rätt modell) och dessutom innebär det att integriteten kan vidhållas även om man vill gå med rumpan bar på sommaren.

Jag ska nog ta med sonen så han får välja ut lite fina klänningar att fylla garderoben med.

• Yildirim
    Kimona skrev 2011-02-24 23:09:00 följande:
    Vadå "sitt bästa"? Han får lov att ha på sig det han vill och man uppmuntrar honom att vara en INDIVID. Varför reagerar inga på att småtjejer har Byggare Bob tröjor eller Spiderman keps?

Jag ville inte ha klänning eller rosa när jag var liten. Jag ville inte leka prinsessa. Jag lekte med bilar i sandlådan i "killfärger", gjorde träsvärd och byggde träkoja och jag är då ganska feminin idag ändå.

Ingen big deal om ungarna vill ha på sig andra kläder, herregud
    Det är faktiskt en ganska big deal.... Skulle ALDRIG i mitt liv sätta på min son tjejkläder. Skulle nog även tagit upp det om jag såg en kille på dagis med klänning med mamman... bara fråga om det är hon eller sonen som valt kläderna.....
  • Kimona
    snorkan skrev 2011-02-24 23:08:41 följande:
    Tråkigt att du varit mobbad Rynkar på näsan

Jag försöker lära mina barn att respektera andra oavsett vad dom har på sig, hur dom ser ut, eller om dom låter konstigt mm.

Men tyvärr verkar ju alla föräldrar inte göra detsamma.

Jag kommer ihåg en mamma när jag pratiserade på en skola, som fick reda på av fröken att hennes som hade kallat en annan pojke något dumt.....vad gör mamman....jo hon försvarar pojken och säger att något sådant skulle han aldrig göra, fröken bara suckade, tydligen så kunde hon inte ta till sig att hennes son faktiskt kunde göra dumma saker åxå. (precis som alla barn gör någon gång) 
    Heja för att du lär dina barn att respektera andra! :)
    Jag håller med om att det finns föräldrar som gör helt fel, men det är upp till alla andra att lära sina barn respekt så kommer det smitta av sig till de andra barnen också.
    Diskriminering förstör samhället och jag tycker ialla fall att vi skall uppmuntra barnen att vara sig själva och växa som människor
  • snorkan
    Veladis skrev 2011-02-24 23:06:29 följande:
    Barn kan retas, ja. Men det är för enkelt  att säga att "så är barn" "de är elaka", osv. Det handlar inte om att barn per automatik går på någon som är "annorlunda" och retas. Det handlar om andra saker i grunden än yttre attribut.

Och nej, jag har aldrig varit med om att någon har retat eller mobbat någon specifikt för kläder. Det handlar mer om "du får inte vara med"-grejer i förskoleåldern. Jag har varit med om många barn som kommit med ovanliga plagg, udda kombinationer, könsöverskridande kläder mm. Det kan väcka kommentarer, men oftast nyfikna sådana. Och barnen accepterar oftast förklaringen "han har det för han tycker det är fint".
    Jag tycker som sagt att man borde kunna få ha på sig vilket plagg man vill, men för att skydda min son mot så kallade mobbare så skulle jag verkligen övertala honom att välja något annat plagg.

Har man en gång blivit mobbad som barn är det lätt att det hänger med under hela skolperioden är min erfarenhet iallafall.....och går man då exempevis 9 år på samma skola....så är det en vääääldigt lång tid att bli mobbad. 

Nej jag vill skydda mitt barn så gott jag kan..... 
Svar på tråden Pojke i klänning?!