• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Quintus Zebra
    Lingonflickan skrev 2011-02-27 20:09:52 följande:
    As if!! Keep dreaming!
    Vad säger att någon påtvingar sin flicka HK t.ex?

Har inte riktigt tid att hänga med i tråden så jag läste senaste sidan.
    Inget säger det, och jag menar inte att påstå att någon tvingar barnen. Men det är bara att titta i historien så ser man att trender ofta får motreaktioner. Och att barnen gör revolt mot föräldrarnas idéer är ju inget ovanligt, så när man får barnbarn får man nog räkna med att finna sig i att få anpassa sig efter andra idéer kring uppfostring av barn än de man själv har.
  • Mammorna
    Quintus Zebra skrev 2011-02-27 22:22:30 följande:
    Tycker inte det är så sjukt. Tycker snarare att det är underbart att vi inte tänker likadant allihop.

Däremot har jag för egen del väldigt svårt att förstå att något så fint som ett litet barn i klänning, kan provocera så många (bara för att barnet råkar ha "fel" kön)?

Jag är mest bara nyfiken på hur folk tänker.
  • Decnet
    Pejgan skrev 2011-02-27 10:27:22 följande:
    Decnet, jag tror du förenklar mekanismerna bakom mobbing.

De jag känner som varit utsatta för mobbing har i nästan alla fall varit barn som haft någon form av svaghet som mobbaren kan hoppa på. För duktiga i skolan, tjocka, glasögon, tandställning, rödhåriga, tröga, blyga.... Kan vara precis vad som helst.

I de fall de blivit utsatta pga sin klädsel så har det ALDRIG varit barn/vuxna som självmant valt kläderna utan det har varit antingen att deras föräldrar haft uselt med pengar så de tvingats till skolan i trasiga/urtvättade/20 år gamla kläder (och de har kännt sig dåliga pga det = bra grogund för mobbing. Mobbare kan lukta sig till svagheter på mils avstånd...) ELLER att de desperat försökt "passa in" och därför haft kläder som inte riktigt är deras stil (och då kännt sig obekväma = bra grogrund för mobbing som ovan)

Själv blev jag mobbad för att jag var duktig i skolan, för att jag var för benägen att alla skulle tycka om mig (=bästa sortens hackkyckling) och för att jag hade problem med svettning. Det hade inte spelat någon roll överhuvudtaget vad jag kom i för kläder, det var kört. Jag hade kunnat vara den snyggaste och mest hippt klädda i hela Sverige, de hade ändå hittat något att hacka på.

Min kompis däremot som alltid ALLTID varit otroligt trygg och säker i sig själv och sin stil, hon kunde komma i ankdräkt till skolan och starta en trend. Hon brydde sig inte om ifall andra tyckte hon var knäpp och därmed blev hon heller inte mobbad. 

Min erfarenhet vad gäller mina egna barn är att små barn inte bryr sig. De kan fråga när något avviker mot deras syn på världen men de accepterar förklaringar. Det är VUXNA ( & äldre barn) som verkligen stör sig.
    Ah intellekt.. trevligt.. Jag förenklade i den mån som tråden orkar med att både läsa inlägg och förstå sig på den enklaste text utan att tröttna halvvägs på den poäng som vill ha sagts.

Jag håller för det första fullständigt med dig i ditt inlägg när det gäller det komplexa i både beteendevetenskap och sociala experiment. Precis som du säger så är det mobbarna som kan lukta sig till en svaghet.. Varför ens äventyra att mobbarna får eld på sin kvarn om du är medveten om att personen du skickar rakt in i elden löper en enkel procents chans till att inte kunna försvara sig?.. Om än inte att skicka iväg dom som i mitt tycke skulle vara provokativt nog i klänning?

Att kunna hantera en mobbare är ett hantverk i sig själv och det är långt ifrån alla barn som kan hantera en situation där individen är psykiskt eller emotionellt kränkt. Framför allt med tanke på att en enkel händelse kan ge "skada"/"nytta" för resten av individens liv.. bokstavligen..

Som sagt.. jag har tagit med ditt resonemang i kalkylen när jag skrev föregående inlägg men det också till hänsyn för respektivas förmåga till att förstå enkel text före att räkna in alla de variabler man behöver för att få en rättmätlig aspekt på hur "allmäneheten"/"majoriteten" skulle se på en människa komma gåendes i klänning etc.. Att ta ett genomsnitt där ingen unge ser ut som brad pitt.. heller inte svullo med 20 kilo övervikt i ansiktet.. Vissa kan bära upp klänningen.. vissa kan det inte.. Vilka som bemöts hur vet vi inte förrens eldprovet har genomförts genom att aktivt visa upp vederbörande i en situation där majoriteten "tror sig tro" att det är en klädsel som är ämnad för "kvinnor"..

Det jag kort och gott säger är att jag ifrågasätter dom föräldrar som ens äventyrar att deras barn skulle hamna i någon psykosomatisk situation där "dom får stå för vem dom är" till följd av att bli sågad av en allmänhet även om det var ämnat som något positivt..

Det är deras rättighet att klä sig hur dom vill, men det är deras skyldighet att inräkna konsekvenserna som komma skall... oavsett ålder.. Man kan inte hjälpa hur en omgivning bemöter dig, Men man kan manipulera en omgivning i rätt riktning genom att ge åskådarna vad dom förväntar sig..
    I need you to step out of the car sir...
  • Decnet
    Quintus Zebra skrev 2011-02-27 22:27:38 följande:
    Inget säger det, och jag menar inte att påstå att någon tvingar barnen. Men det är bara att titta i historien så ser man att trender ofta får motreaktioner. Och att barnen gör revolt mot föräldrarnas idéer är ju inget ovanligt, så när man får barnbarn får man nog räkna med att finna sig i att få anpassa sig efter andra idéer kring uppfostring av barn än de man själv har.
    Kunde inte ha sagt det bättre själv.. Jag vågar väl såga mänskligheten och säga det att människan har inte det i sig än så länge, att just kunna per naturel anpassa sig utefter avvikelser och se det med accepterande ögon före att betona avvikelsen..

När man som idiot betonar avvikelsen i negativt format och dessutom gör resterande i grupp medvetna om avvikelsen föds också mobbnings-syndromet.. tyvärr..

En klänning som folket på 2011 inte är beredda (än så länge) att se på en man exempelvis är bara ett av miljontals exempel den enskilda inte kan "acceptera" som avvikelse på något som man "i alla tider" har sett i andra miljöer..

Ekvationen är jävligt enkel och det bottnar i människans sätt att anpassa sig och fördömma det okända och outforskade. För majoriteten är det jävligt främmande att plötsligt se någon som man är van att se i 100% av fallen på annat territorium.. Ett fåtal individer och gränsbrytare skulle exempelvis gå fram och skaka hand med utomjordisk "blob" före att sätta en kula i pannan på skiten för att man är rädd för det/den..

Att barnen gör revolt är heller inte någon svår ekvation. Att beräknande gå in för att bryta de trender och ideér som man varit itutad redan från början som härstammar i moraliskt och etiskt rätt och hävda att polariteten är det riktigt initiativet på grund av tröttheten i att följa både lagar, standarder och tekniskt sett det rutinmässiga livet man utsätts för som barn.. men för att återgå till första "kapitlet" i texten så är första generationen (som födde principen bakom ett speciellt beteende) inte accepterande av avvikelsen förrens den har blivit en normalitet i samhället och att "fler än en" har hakat på den såkallade "trenden"..

...typ..
    I need you to step out of the car sir...
  • uniMog

Därför att jag
    1. Tror på att individens rättighet att uttrycka sig är viktigare än något annat.
    2. Inte tror att något barn kommer att bli mobbat för att de enstaka ggr kommer i avvikande kläder (förenklad princip: märker de negativt bemötande anpassar de sig eller har en tillräckligt stark önskan att uttrycka sig för att punkt 1 återigen ska gå i spel)

Klänning är det mest extrema exemplet men några andra favoriter är:
    - killar som rider eller dansar balett
    - tjejer som spelar hockey/fotboll/etc
    - tjejer/killar som är bi-/homo-/transsexuella

Var drar du gränsen? Klänning kanske är lätt för dig att vägra, det är det inte för mig.

• Mamsis

Åååhh tråden börjar få intelligenta inlägg igen. Härligt!

• Veladis

Jag tror ändå att en majoritet i Sverige idag tycker det är OK att småpojkar, alltså under 3-4 år, har klänning. 
    Alla kanske inte tycker att det är toppen, fantastiskt och önskvärt, men ändå, OK, acceptabelt. Alla kanske inte skulle låta sin egen son ha klänning, men accepterar att andra låter sönerna prova. 

Jag är säker på att en majoritet av sveriges befolkning:

- Är tillräckligt kloka för att inse att barn är barn och prövar sig fram, utan att dra för stora växlar av det.
    - Är tillräckligt empatiska för att inse att även om de själva finner det märkligt/udda eller t o m avskyvärt, så säger man inte det rakt ut till pojken/dennes föräldrar.

Sen är det ju olika accepterat på olika sociala arenor. Många låter sina söner prova hemma. Gott, då är vi ju halvvägs åtminstone. Förskolan är förhoppningsvis en förskola som lever upp till läroplanens värdegrundsmål och har goda pedagoger som kan möta och bemöta barnen i olika situationer.

• TheCoopers

Varför är det den som  blir mobbad som ska ändra sig för att inte bli mobbad ?

Borde man inte se orsaken till varför ungar mobbar istället ? Vad är det för fel på DEM eftersom de känner att de har rätt att kränka en annan person ?

Felet ligger inte hos offret .. det ligger i huvudet hos mobbaren .

I'm the me I choose to be ...
  • puss
    TheCoopers skrev 2011-02-28 10:56:29 följande:
    Varför är det den som  blir mobbad som ska ändra sig för att inte bli mobbad ?

Borde man inte se orsaken till varför ungar mobbar istället ? Vad är det för fel på DEM eftersom de känner att de har rätt att kränka en annan person ?

Felet ligger inte hos offret .. det ligger i huvudet hos mobbaren .
    fin hippieteori. synd att den inte funkar så bra.
    up yours
  • Veladis

Har ni läst bilderboken "Pricken" av Margret Rey?

Pricken är den enda kaninungen som är brunprickig bland en massa vita syskon. Ingen tycker först att det spelar så stor roll att han är "olika", men mamma övertalas av Tant Lisa att lämna Pricken hemma när de ska på kalas eftersom mormor eller vem du nu är kan ta illa upp eftersom hon bara känner till vita kaniner.
    Pricken lämnas kvar, ledsen ända in i sitt lilla kaninhjärta förstås. Han beslutar sig för att rymma, och hamnar då hos en familj där allt är precis tvärt om, en massa brunfläckiga kaniner med en enda vit kaninunge. Boken slutar naturligtvis med att  de vuxna inser att de varit dumma, och alla kaniner, prickiga och vita har ett jättekalas tillsammans.

Nu kom det ju något gott ur det hela, men tror ni inte att om ifall att mamma hade skitit blankt i Tant Lisas dumma kommentarer, tagit med sig Pricken på kalaset och däremed direkt och indirekt stöttat honom, hade inte bara Pricken blivit stärkt i sin identitet utan kanske också gamla mormor hade ändrat åsikt om prickiga kaniner.
    Det tror i allafall jag.

I alla händelser är det en bra bok att läsa, när det gäller likabehandling.

Svar på tråden Pojke i klänning?!