Pejgan skrev 2011-02-27 10:27:22 följande:
Decnet, jag tror du förenklar mekanismerna bakom mobbing.
De jag känner som varit utsatta för mobbing har i nästan alla fall varit barn som haft någon form av svaghet som mobbaren kan hoppa på. För duktiga i skolan, tjocka, glasögon, tandställning, rödhåriga, tröga, blyga.... Kan vara precis vad som helst.
I de fall de blivit utsatta pga sin klädsel så har det ALDRIG varit barn/vuxna som självmant valt kläderna utan det har varit antingen att deras föräldrar haft uselt med pengar så de tvingats till skolan i trasiga/urtvättade/20 år gamla kläder (och de har kännt sig dåliga pga det = bra grogund för mobbing. Mobbare kan lukta sig till svagheter på mils avstånd...) ELLER att de desperat försökt "passa in" och därför haft kläder som inte riktigt är deras stil (och då kännt sig obekväma = bra grogrund för mobbing som ovan)
Själv blev jag mobbad för att jag var duktig i skolan, för att jag var för benägen att alla skulle tycka om mig (=bästa sortens hackkyckling) och för att jag hade problem med svettning. Det hade inte spelat någon roll överhuvudtaget vad jag kom i för kläder, det var kört. Jag hade kunnat vara den snyggaste och mest hippt klädda i hela Sverige, de hade ändå hittat något att hacka på.
Min kompis däremot som alltid ALLTID varit otroligt trygg och säker i sig själv och sin stil, hon kunde komma i ankdräkt till skolan och starta en trend. Hon brydde sig inte om ifall andra tyckte hon var knäpp och därmed blev hon heller inte mobbad.
Min erfarenhet vad gäller mina egna barn är att små barn inte bryr sig. De kan fråga när något avviker mot deras syn på världen men de accepterar förklaringar. Det är VUXNA ( & äldre barn) som verkligen stör sig.
Ah intellekt.. trevligt.. Jag förenklade i den mån som tråden orkar med att både läsa inlägg och förstå sig på den enklaste text utan att tröttna halvvägs på den poäng som vill ha sagts.
Jag håller för det första fullständigt med dig i ditt inlägg när det gäller det komplexa i både beteendevetenskap och sociala experiment. Precis som du säger så är det mobbarna som kan lukta sig till en svaghet.. Varför ens äventyra att mobbarna får eld på sin kvarn om du är medveten om att personen du skickar rakt in i elden löper en enkel procents chans till att inte kunna försvara sig?.. Om än inte att skicka iväg dom som i mitt tycke skulle vara provokativt nog i klänning?
Att kunna hantera en mobbare är ett hantverk i sig själv och det är långt ifrån alla barn som kan hantera en situation där individen är psykiskt eller emotionellt kränkt. Framför allt med tanke på att en enkel händelse kan ge "skada"/"nytta" för resten av individens liv.. bokstavligen..
Som sagt.. jag har tagit med ditt resonemang i kalkylen när jag skrev föregående inlägg men det också till hänsyn för respektivas förmåga till att förstå enkel text före att räkna in alla de variabler man behöver för att få en rättmätlig aspekt på hur "allmäneheten"/"majoriteten" skulle se på en människa komma gåendes i klänning etc.. Att ta ett genomsnitt där ingen unge ser ut som brad pitt.. heller inte svullo med 20 kilo övervikt i ansiktet.. Vissa kan bära upp klänningen.. vissa kan det inte.. Vilka som bemöts hur vet vi inte förrens eldprovet har genomförts genom att aktivt visa upp vederbörande i en situation där majoriteten "tror sig tro" att det är en klädsel som är ämnad för "kvinnor"..
Det jag kort och gott säger är att jag ifrågasätter dom föräldrar som ens äventyrar att deras barn skulle hamna i någon psykosomatisk situation där "dom får stå för vem dom är" till följd av att bli sågad av en allmänhet även om det var ämnat som något positivt..
Det är deras rättighet att klä sig hur dom vill, men det är deras skyldighet att inräkna konsekvenserna som komma skall... oavsett ålder.. Man kan inte hjälpa hur en omgivning bemöter dig, Men man kan manipulera en omgivning i rätt riktning genom att ge åskådarna vad dom förväntar sig..