• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Veladis
    snorkan skrev 2011-02-24 23:13:36 följande:
    Jag tycker som sagt att man borde kunna få ha på sig vilket plagg man vill, men för att skydda min son mot så kallade mobbare så skulle jag verkligen övertala honom att välja något annat plagg.

Har man en gång blivit mobbad som barn är det lätt att det hänger med under hela skolperioden är min erfarenhet iallafall.....och går man då exempevis 9 år på samma skola....så är det en vääääldigt lång tid att bli mobbad. 

Nej jag vill skydda mitt barn så gott jag kan..... 
    Mobbning handlar inte om kläder.
    Mobbning handlar om hierarkier, maktspel, gruppdynamik och självkänsla hos individer. Det kan ta sig uttryck kring kläder, men det handlar inte om kläder.
  • snorkan
    Kimona skrev 2011-02-24 23:13:31 följande:
    Heja för att du lär dina barn att respektera andra! :)
    Jag håller med om att det finns föräldrar som gör helt fel, men det är upp till alla andra att lära sina barn respekt så kommer det smitta av sig till de andra barnen också.
    Diskriminering förstör samhället och jag tycker ialla fall att vi skall uppmuntra barnen att vara sig själva och växa som människor
    Det tycker jag åxå absolut.....men jag har sett en hel del mobbing på den skolan jag gick, och barn kan vara riktigt elak tyvärr. 

Och dom som blev mobbad var ju dom som var lite udda. killen som luktade ladugård, tjejen som ALLTID hade samma tröja, Rasmus med dom stora framtänderna, Kalle med dom alldeles för korta byxorna, kajsa som luktade kiss......Det finns ju miljoner saker man kan bli retad för, och någon sorts mobbing verkar ju förekomma i någon sorts form på mer eller mindre varje skola.

Att en kille klär sig i en klänning känns lite att utmana ödet, ser det som en stor risk till att bli mobbad Rynkar på näsan

• Anonym

Kan vi inte införa kastrering av pojkar redan på dagisnivå så slipper vi de här problemen.

• Anonym (Barnslig fråga)
    Anonym (***) skrev 2011-02-24 13:57:18 följande:
    Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 
    Varför har du rätt att tvinga på en annan familj din syn på tillvaron?
    Varför har du rätt att ifrågasätta nån annans val?
    Varför är din syn på kläder den enda rätta? 
  • snorkan
    Veladis skrev 2011-02-24 23:22:11 följande:
    Mobbning handlar inte om kläder.
    Mobbning handlar om hierarkier, maktspel, gruppdynamik och självkänsla hos individer. Det kan ta sig uttryck kring kläder, men det handlar inte om kläder.
    Jo det kan hända att det är så......men sätter man klänning på sin pojke så blir ju han ett lätt offer för dessa mobbare som inte har den självkänslan dom borde ha.

• Helene OSV
    elmadumle skrev 2011-02-24 23:18:03 följande:
    Jag tycker det är skrämmande att man vill klä en pojke i klänning, uppgjort för mobbning. Skulle aldrig någonsin ha ´låtit min son ha klänning när han var liten, det får han välja när han blir vuxen i så fall.
    När jag var liten retades barn med glasögon, skulle jag VÄGRA låta Olivia använda sina glasögon då eftersom det är som "uppgjord för mobbing"?
  • THEA och Grodan
    snorkan skrev 2011-02-24 23:22:16 följande:
    Det tycker jag åxå absolut.....men jag har sett en hel del mobbing på den skolan jag gick, och barn kan vara riktigt elak tyvärr. 

Och dom som blev mobbad var ju dom som var lite udda. killen som luktade ladugård, tjejen som ALLTID hade samma tröja, Rasmus med dom stora framtänderna, Kalle med dom alldeles för korta byxorna, kajsa som luktade kiss......Det finns ju miljoner saker man kan bli retad för, och någon sorts mobbing verkar ju förekomma i någon sorts form på mer eller mindre varje skola.

Att en kille klär sig i en klänning känns lite att utmana ödet, ser det som en stor risk till att bli mobbad Rynkar på näsan

Jag ser det snarare som en stor chans till självkänsla, att få vara den man är och inte någon som andra tycker att man skall vara.
    ♥ Tilde 980430 ♥ Alexander 070818 ♥
  • Anonym (feminist)

Jag tycker att det har blivit lite väl mycket hysteri kring kläder när det gäller genus. Folk verkar glömma bort grunden vad genus handlar om och riktar in all sin energi på att göra "statement" med kläderna. Genus är så mycket mer, men det handlar i skymundan eftersom kläderna tar sån stor plats. Det vanligaste sättet, vad jag kan se över internet, är att många försöker provocera andra genom att välja klänning till pojkar och spindelmannentröjor till killar, ibland känns det som "riktig" genus glöms bort. Det verkar ha blivit någon "innegrej" att genusmedvetna måste klä sin son i klänning för att alla andra gör det. Stöter ofta på människor som köper klänning och rosa till sonen, och jeans och t-shirt med tryck på till flickor, och sedan kommer de med det vanliga påståendet att pojkar minsann också ska få ha klänning och flickor ska få ha jeans. Men jaha? Varför inte då klä båda barnen i klänning eller jeans och t-shirt samtidigt? Då är det ju mest jämställt va? Har märkt att många flickor aldrig bär klänning och att det är mer förekommande på pojkar (nu pratar jag om feminister/genusmedvetna) och då tycker jag det är sån grym dubbelmoral att jag knappt vet hur jag ska formulera mig. Det blir ju bara tvärtom, förstår ni inte det?! Varför har vissa så svårt att klä sin flicka i klänning när en pojke får ha det?

Det är bara för att göra ett statement. För att provocera. Och att använda barnen för att få fram sina budskap.

Jag är själv feminist och uppfostrar mina barn jämställt, men jag klär dem i typiska pojk-och flickkläder ändå, för vet ni? Jag använder genus i UPPFOSTRAN, att de ska lära sig att behandla andra med respekt och att alla är lika mycket värda. Jag ger dem värderingar som är jämställda och lika för båda två (pojke och flicka), lär dem att vara sympatiska, snälla, omtänksamma, självständiga, starka, målmedvetna & respektfulla individer UTAN att behöva visa det genom kläderna. För hur ska barn lära sig att inte sträva efter typiska könsroller då man börjar med kläderna??

• Anonym

Alla utgår ifrån att pojken valt det själv. Tänk om det inte är så då, är det fortfarande okej isåfall?

• snorkan
    THEA och Grodan skrev 2011-02-24 23:25:58 följande:
    Jag ser det snarare som en stor chans till självkänsla, att få vara den man är och inte någon som andra tycker att man skall vara.
    Så kan man ju åxå se det.....ett bra sätt att se det på tycker jag.

Men tyvärr kan ju barn vara ganska grym, och chansen till en bra självkänsla kanske förvandlas till något helt annat om det dyker upp en mobbare som tycker att min pojke bara är konstig, ful och knäpp.  
Svar på tråden Pojke i klänning?!