• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Anonym
    augustisten skrev 2011-02-25 09:34:26 följande:
    Jag känner ganska många bögar och ingen enda av dem har någonsin klänning. Om ni är rädda för "bögkläder" är det snarast t-tröja och jeans som är farliga. Eller möjligen kostym (men i min bekantskapskrets är det inte alls lika bögigt).

Däremot känner jag en gift heterosexuell transvestit. Han jobbar på bank och klär sig i klänning ibland (men inte på jobbet - där har han kostym). Supertrevlig kille. Hans väg verkar väldigt rätt för honom - och hans fru verkar också nöjd.
    Fast dom tre som jag känner som är bögar bar alltid klänningar,lekte med dockor och barbie när dom var små. Väldigt tjejiga. Nu säger jag inte att alla blir bögar för det. Men dom sa till mig att dom visste det redan när dom var små att dom kände sig som tjejer. Vill pojken ha klänning-fine! men inte tvinga honom Usch!
  • Anonym (fattar inte)

Gör man så mot sin son för att bevisa något för sig själv så får man skylla sig själv om ens son råkar ut för mobbning, tyvärr. Men kom inte och lipa sen.

• augustisten
    Anonym skrev 2011-02-25 09:38:16 följande:
    Fast dom tre som jag känner som är bögar bar alltid klänningar,lekte med dockor och barbie när dom var små. Väldigt tjejiga. Nu säger jag inte att alla blir bögar för det. Men dom sa till mig att dom visste det redan när dom var små att dom kände sig som tjejer. Vill pojken ha klänning-fine! men inte tvinga honom Usch!

Men då är det ju transexuella personer du känner? Bögar känner sig inte som tjejer. De är killar som gillar killar.

Sedan vissa kanske gillade klänningar som små, precis som min heterosexuelle bror gjorde. Och naurligtvis ska man inte tvinga barn att ha klänning. Jag skulle aldrig drömma om att tvinga en flicka till det heller. Jag anser som sagt att basen i alla barns garderober är sköna, lekvänliga och färgglada tröjor och byxor. Sedan kan de själva vilja välja något annat ibland. Som klänning.

• Leoella
    Anonym (NEJ) skrev 2011-02-25 09:35:21 följande:
    Man ska inte klaga om barn blir retade om man väljer såna kläder.
    Det tragiska är att de barn som BLIR retade för sådant blir det oftast av vuxna som dig och flera andra i tråden. Eller av era barn, när de blivit stora nog och också har lärt sig att det är okej att reta pojkar i klänning.

Sorgligt, oerhört sorgligt är det.
  • Candelavern
    Aldrig att mina pojkar skulle få gå i klänning. Dom skulle aldrig vilja det heller. Dom vet att det är tjejer som har det. Likväl som smink o.s.v. Killar och tjejer är olika. Punkt slut. Man ska inte klaga om barn blir retade om man väljer såna kläder. Jag som förälder vägleder och hjälper mina barn för att underlätta deras liv. Ett barn kan inte bestämma vissa saker. Där vet vi vuxna bättre.
    Det är ditt jobb att vägleda och hjälpa dina barn ja, men du har inga problem med att lära dem att det är ok att reta andra barn om de inte gör som ni?

Fy fan.
  • Candelavern
    Anonym (blä) skrev 2011-02-25 09:25:43 följande:
    Vet en tjej som klär sin som i typiska tjejkläder och rosa nagelack för att hennes önskan är att han ska bli feminin och till slut gay, för då kommer sonens pappa inte vilja ha med sonen att göra enligt mamman.
    Hon jublar och peppar sonen att bli så tjejig som möjligt! Hmm.. Normalt? -Nej! Inte enligt mig.

Hade nog själv inte velat köpa klänning till min son som han ska klä sig i som "normalt", däremot kanske kanske en prinsessklänning som utklädnad.
    Men vad i hela friden har det med genus att göra? Den mamman du pratar om har ingenting med genus att göra, hon har uppenbart djupa problem.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-02-25 09:38:16 följande:
    Bög = "känna sig som tjej"?? Inte någon homosexuell människa jag känner känner sig som motsatt kön.

Det som är specifikt för homosexualitet är att man tänder på folk av samma kön. Det är en sexuell läggning.

Att känna sig som motsatt kön och ha en önskan att byta = transsexualitet.

Kunskapsnivån härinne är skrämmande ibland...
  • augustisten
    Anonym (fattar inte) skrev 2011-02-25 09:42:30 följande:
    Gör man så mot sin son för att bevisa något för sig själv så får man skylla sig själv om ens son råkar ut för mobbning, tyvärr. Men kom inte och lipa sen.
    Men är ni anonyma personer inte riktigt kloka.

Ingen unge får någonsin "skylla sig själv" om h*n blir mobbad. Och det ska man ta mig fasiken lipa j*ligt högt över som förälder. ALLTID.
  • Anonym (fattar inte)
    augustisten skrev 2011-02-25 09:46:19 följande:
    Men är ni anonyma personer inte riktigt kloka.

Ingen unge får någonsin "skylla sig själv" om h*n blir mobbad. Och det ska man ta mig fasiken lipa j*ligt högt över som förälder. ALLTID.
    Nej det är ju förälderns fel om ungen blir mobbad. Det är ju tack vare dom som deras barn blir mobbade. Om man vill bevisa något kan man väl börja att ändra på sin man och låta han gå i klänning. Söner tar ju ofta efter sin far. Så börja så om ni vill ändra något..
  • Amlin
    Aldrig att mina pojkar skulle få gå i klänning. Dom skulle aldrig vilja det heller. Dom vet att det är tjejer som har det. Likväl som smink o.s.v. Killar och tjejer är olika. Punkt slut. Man ska inte klaga om barn blir retade om man väljer såna kläder. Jag som förälder vägleder och hjälper mina barn för att underlätta deras liv. Ett barn kan inte bestämma vissa saker. Där vet vi vuxna bättre.
    Killar och tjejer är olika. Helt klart. Av naturen ser vi väldigt olika ut rent kroppsligt. Men det kommer aldrig förändras bara för att man klär sig i andra kläder elelr målar ansiktet, det krävs vanligen operationer för att förändra anatomin.

Vad tjejer och killar har på sig förändras däremot. Olika saker anses vara manligt och kvinnligt under olika tidsepoker och det växlar med vad som anses vara vackert och modernt. Kolla in en man ur aldeln på 1700-talet. Smink, peruk, parfym och färglada gärna broderade kläder ansågs vara höjden av manlighet.

Så vi vuxna "vet" inte bättre. Vi vuxna är så låsta i vår tis ideal att vi på något vis börjar tycka att det är ok att reta och mobba den som bryter mot det vi för tillfället bestämt är ok mode för killar och ok mode för tjejer. Egenligen undrar jag om det inte är barnen som vet bäst på den punken. De vill sätta på sig det de anser vara fint, för att det känner för det. Så borde världen egentligen se ut tycker jag.

Sen vet vi vuxna att världen är full med idioter som kan komma att trycka ner och reta den som bryter mot normen, och därför kan vi vilja skydda våra barn, naturligtvis. Men särskilt klokt är det ju egentligen inte. Då bekräftar man ju bara det galna i tingens ordning.
Svar på tråden Pojke i klänning?!