Anonym (NEJ) skrev 2011-02-25 09:35:21 följande:
Aldrig att mina pojkar skulle få gå i klänning. Dom skulle aldrig vilja det heller. Dom vet att det är tjejer som har det. Likväl som smink o.s.v. Killar och tjejer är olika. Punkt slut. Man ska inte klaga om barn blir retade om man väljer såna kläder. Jag som förälder vägleder och hjälper mina barn för att underlätta deras liv. Ett barn kan inte bestämma vissa saker. Där vet vi vuxna bättre.
Killar och tjejer är olika. Helt klart. Av naturen ser vi väldigt olika ut rent kroppsligt. Men det kommer aldrig förändras bara för att man klär sig i andra kläder elelr målar ansiktet, det krävs vanligen operationer för att förändra anatomin.
Vad tjejer och killar har på sig förändras däremot. Olika saker anses vara manligt och kvinnligt under olika tidsepoker och det växlar med vad som anses vara vackert och modernt. Kolla in en man ur aldeln på 1700-talet. Smink, peruk, parfym och färglada gärna broderade kläder ansågs vara höjden av manlighet.
Så vi vuxna "vet" inte bättre. Vi vuxna är så låsta i vår tis ideal att vi på något vis börjar tycka att det är ok att reta och mobba den som bryter mot det vi för tillfället bestämt är ok mode för killar och ok mode för tjejer. Egenligen undrar jag om det inte är barnen som vet bäst på den punken. De vill sätta på sig det de anser vara fint, för att det känner för det. Så borde världen egentligen se ut tycker jag.
Sen vet vi vuxna att världen är full med idioter som kan komma att trycka ner och reta den som bryter mot normen, och därför kan vi vilja skydda våra barn, naturligtvis. Men särskilt klokt är det ju egentligen inte. Då bekräftar man ju bara det galna i tingens ordning.