• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • KlasKristian
    augustisten skrev 2011-02-25 09:46:19 följande:
    Men är ni anonyma personer inte riktigt kloka.

Ingen unge får någonsin "skylla sig själv" om h*n blir mobbad. Och det ska man ta mig fasiken lipa j*ligt högt över som förälder. ALLTID.
    Nu var det inte just det den här "anonyme" skrev i och för sig. Föräldern får skylla sig själv om han/hon använder sin son för att bevisa något för sig själv och sonen därigenom blir retad. Ingen skugga ska falla över ungen.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • Candelavern
    Anonym (fattar inte) skrev 2011-02-25 09:48:47 följande:
    Nej det är ju förälderns fel om ungen blir mobbad. Det är ju tack vare dom som deras barn blir mobbade. Om man vill bevisa något kan man väl börja att ändra på sin man och låta han gå i klänning. Söner tar ju ofta efter sin far. Så börja så om ni vill ändra något..
    Det är tack vare föräldrar som DU som tycker det är helt ok att mobba små barn som de blir mobbade. Tro inte att du inte för över din inskränkta syn på dina barn.
  • Leoella
    Anonym (fattar inte) skrev 2011-02-25 09:48:47 följande:
    Nej det är ju förälderns fel om ungen blir mobbad. Det är ju tack vare dom som deras barn blir mobbade. Om man vill bevisa något kan man väl börja att ändra på sin man och låta han gå i klänning. Söner tar ju ofta efter sin far. Så börja så om ni vill ändra något..
    Så, den mobbade har skulden, eller dens föräldrar!!
    Om ens barn måste ha glasögon, anses vara ful, har en mössa som inte passar dig och dina barns känsla för stil - då är det den familjens problem, inte ERT???

Alltså, jag blir så upprörd så ........... Hur kan du någonsin mena att det är den som BÄR ett visst klädesplagg (eller dens förälder) som har SKULDEN i att ANDRA retas för det??!?!?
    SKÄMS på dig!
  • Anonym (fattar inte)
    Candelavern skrev 2011-02-25 09:51:17 följande:
    Det är tack vare föräldrar som DU som tycker det är helt ok att mobba små barn som de blir mobbade. Tro inte att du inte för över din inskränkta syn på dina barn.
    Har jag sagt att jag tycker det är okej? Men det är så verkligheten ser ut och det är dags att acceptera det istället för att använda sina barn som små experiment.
  • KlasKristian
    Anonym (fattar inte) skrev 2011-02-25 09:53:06 följande:
    Har jag sagt att jag tycker det är okej? Men det är så verkligheten ser ut och det är dags att acceptera det istället för att använda sina barn som små experiment.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • Anonym (fattar inte)
    Leoella skrev 2011-02-25 09:51:43 följande:
    Så, den mobbade har skulden, eller dens föräldrar!!
    Om ens barn måste ha glasögon, anses vara ful, har en mössa som inte passar dig och dina barns känsla för stil - då är det den familjens problem, inte ERT???

Alltså, jag blir så upprörd så ........... Hur kan du någonsin mena att det är den som BÄR ett visst klädesplagg (eller dens förälder) som har SKULDEN i att ANDRA retas för det??!?!?
    SKÄMS på dig!
    Varför får ni det som om det är JAG som tycker så ? Jag säger bara sanningen och om ni är så blinda för verkligheten så kan jag barra beklaga. Ändra era män först och främst, så ska ni se att era söner tar efter dom. Förklara annars för era barn varför pappa aldrig går i klänning eller liknande. Dubbelmoral så det skriker om det.
  • Amlin
    Anonym (fattar inte) skrev 2011-02-25 09:53:06 följande:
    Eller så inser man att "verkligheten" är en socialöverenskommelse som vi alla är delaktiga i att skapa så försöker man tänka lite kritiskt kring om det verkligen är vettigt att mobba ett barn bara för att de har kläder på sig som vi av någon anledning fått för oss tillhör ett visst kön.
  • THEA och Grodan
    Anonym (fattar inte) skrev 2011-02-25 09:54:41 följande:
    Varför får ni det som om det är JAG som tycker så ? Jag säger bara sanningen och om ni är så blinda för verkligheten så kan jag barra beklaga. Ändra era män först och främst, så ska ni se att era söner tar efter dom. Förklara annars för era barn varför pappa aldrig går i klänning eller liknande. Dubbelmoral så det skriker om det.
    Vad är som säger att pappan INTE bär klänning? Och jo, har man den inställningen så för man medvetet eller omedvetet över den på sina barn och det är dom barnen som sedan kommer att tycka att pojkar är konstiga att dom bär klänning.
    ♥ Tilde 980430 ♥ Alexander 070818 ♥
  • Anonym (fattar inte)
    Amlin skrev 2011-02-25 09:56:41 följande:
    Eller så inser man att "verkligheten" är en socialöverenskommelse som vi alla är delaktiga i att skapa så försöker man tänka lite kritiskt kring om det verkligen är vettigt att mobba ett barn bara för att de har kläder på sig som vi av någon anledning fått för oss tillhör ett visst kön.
    Absolut, då kan ju alla pappor börja då. Varsågoda.
  • Anonym

Det är så synd att det är så många som går omkring och är totalt obelästa när det kommer till genus.
    Ibland undrar jag om ni skriver för att provocera, eller om ni verklilgen tycker så?
    Att ni gör era barn en "tjänst" när ni leder in dem på "rätt väg" osv..
    Att ni tror att det handlar om att man egentigen ville ha en flicka då man klär sin pojke i så kallade tjejkläder.
    Och det mest skrattretande, att barn skulle Födas med Biologiskt Inbyggda åsikter om vilka färger och kläder som passar pojkar och vilka som passar flickor? Det är ju helt befängt!

Små barn är totalt oförstörda, och vi formar dem med våra åsikter och sätt att se på saker.
    De barn som är elaka mot andra barn för att de tex har klänning på sig, är för att vuxna har sagt åt dem att det är "fel". De är inte födda med den åsikten. Så varför skapa sånna begränsningar för våra ungar?

Läs boken "Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2" vetja.

Synd att inte fler intresserar sig av att ta reda på mer om vad det egentligen innebär att truga in sina barn i förutbestämda könsroller!

Svar på tråden Pojke i klänning?!