• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Anonym

Varför skulle det vara kränkande för en pojke att ha klänning? Om pojken vill ha klänning på sig skulle det väl snarare vara kränkande att förneka honom det. Du verkar väldigt konservativ och outbildad i genusfrågor, TS. Förstår att mamman fräste åt dig. Barn måste få leka med identiteter och könsroller hur mycket de vill. Hoppas att du lär dig mera om könsroller så att du inte kränker dina egna barn och hindrar dem från att utvecklas till självständiga individer i en iver att vara så könstrollskonservativ som möjligt. 

• RosaNapp
    snorkan skrev 2011-02-25 12:00:55 följande:
    Det är många som tycker att det är en sådan självklarhet att pojkarna ska ha klänningar, och att deras pojkar ofta har på sig klänningar.....men om det nu är så otroligt vanligt att pojkar springer omkring i klänning och det är så naturligt, så tycker jag det är konstigt att jag ALDRIG sett en pojke  i klänning i verkligheten.....
    Kanske för att dom inte får för sina föräldrar? Barnen påverkar ju varandra och säger en "det där är tjejkläder" så ska det till en stark kille med stöttande föräldrar för att han ska våga ha på sig det plagg han gillar igen.
  • snorkan
    Veladis skrev 2011-02-25 12:00:01 följande:
    ?

Sen vet jag inte. Måste man gå runt i "påtänandande" kläder hela tiden?
    477.....det där är en kilt
  • Veladis
    Anonym (BlackMamba) skrev 2011-02-25 12:00:07 följande:
    Ja, men det inte konstruktivt att få bort kvinnlighet och manlighet. Män och kvinnor ska vara varandras motsatser. Gå ihop och föda barn:)
    Vem har sagt att man försöker få bort kvinnlighet och manlighet? Det handlar om att tänja på begreppen, vara mer accepterande och att se att det finns flera sätt att vara kvinna/man och flicka/pojke på.
  • Anonym (omg...)
    Veladis skrev 2011-02-25 12:00:01 följande:
    ?

Sen vet jag inte. Måste man gå runt i "påtänandande" kläder hela tiden?
    Usch. Kimpa. Kjol är inte manligt. Och absolut inte snyggt på män. Sen att DU tycker din man är snygg i kjol är din ensak..
  • deep purple

Jag fick en fråga tidigare i tråden i fall jag vid händelse av att vi skulle bli drabbad av att barnen insjuknar i homosexualitet skulle vilja bota barnet i fall det vore möjligt .
    Det skulle vi absolut tveklöst göra. Detta förutsatt att medicineringen inte medförde några större biverkningar.

• snorkan
    RosaNapp skrev 2011-02-25 12:03:21 följande:
    Kanske för att dom inte får för sina föräldrar? Barnen påverkar ju varandra och säger en "det där är tjejkläder" så ska det till en stark kille med stöttande föräldrar för att han ska våga ha på sig det plagg han gillar igen.
    Jamen majoriteten här verkar ju tycka att det är så självklart, eller tycker man det vid datorn och gör inte som man tycker sedan?
  • KlasKristian
    Veladis skrev 2011-02-25 12:03:44 följande:
    Vem har sagt att man försöker få bort kvinnlighet och manlighet? Det handlar om att tänja på begreppen, vara mer accepterande och att se att det finns flera sätt att vara kvinna/man och flicka/pojke på.
    Jag får inte ihop det där. Om det vore norm för många kvinnor att bete och klä sig som vi i dag uppfattar som "typiskt manligt" och vice versa är det kvinnliga och det manliga de facto utraderat. Det är där alla genusdrömmar slutar om man drar dem till sin spets.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • THEA och Grodan
    deep purple skrev 2011-02-25 12:05:02 följande:
    Jag fick en fråga tidigare i tråden i fall jag vid händelse av att vi skulle bli drabbad av att barnen insjuknar i homosexualitet skulle vilja bota barnet i fall det vore möjligt .
    Det skulle vi absolut tveklöst göra. Detta förutsatt att medicineringen inte medförde några större biverkningar.
    Det är utan tvekan det mest vidriga jag någonsin har läst menar du allvar?
    ♥ Tilde 980430 ♥ Alexander 070818 ♥
  • THEA och Grodan
    KlasKristian skrev 2011-02-25 12:06:18 följande:
    Jag får inte ihop det där. Om det vore norm för många kvinnor att bete och klä sig som vi i dag uppfattar som "typiskt manligt" och vice versa är det kvinnliga och det manliga de facto utraderat. Det är där alla genusdrömmar slutar om man drar dem till sin spets.
    Jag är inte mindre kvinna för att jag bär byxor.
    ♥ Tilde 980430 ♥ Alexander 070818 ♥
Svar på tråden Pojke i klänning?!