• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Jagsajudet
    Anonym (NEJ) skrev 2011-02-25 12:10:50 följande:
    Och min tjej är klädd i tjejkläder. Skulle aldrig sätta på henne en typisk pojktröja. Jag har själv aldrig gått i pojkkläder utan stolt gått/går runt i kjol eller klänning. Jag är trots allt kvinna.
    Vad är en typisk pojktröja för dig? Jag är bara nyfiken!
  • snorkan
    Catti41 skrev 2011-02-25 12:10:06 följande:

Oj, det ser jag ofta. De flesta hantverkare jag stöter på under sommarhalvåret har mer och mer anammat arbetskilten, åtminstone de yngre. Jag är fullständigt förälskad i ett antal söta goth-pojkar i 15-25års åldern som jag åker tunnelbana med på morgnarna (om jag vore yngre...) som har långa läderkjolar/saronger eller vad det nu kallas. Min son har klänning med jämna mellanrum, och flera andra grabbar på dagis har klänningar eller tunikor eller "tjejjiga" kläder.

Och då bor jag INTE i ett progressivt superradikalt innerstadsområde i Sthlm utan i en vanlig grå förort, längst ut på t-banan.

Jag tycker att kjolanvändadet bland män och pojkar fullkomligt exploderat de senaste åren. Särskilt hantverkarkjolen. Och goth-killarna.

min man har åxå en hantverkar kilt.....men har aldrig sett någon pojke i klänning
  • Anonym (omg...)
    THEA och Grodan skrev 2011-02-25 12:09:21 följande:
    Jag är inte mindre kvinna för att jag bär byxor.
    Och du köper dina byxor på herr avdelningen då eller?
    Jagsajudet skrev 2011-02-25 12:10:32 följande:

En man blir ju inte mindre man för att han tar på sig en kjol, har nagellack eller liknande!

Usch vad trist det är med bakåtsträvare som du.. Som bestämmer vad som är ditten och vad som är datten. Allt ska vara inrutat och traditionellt. Nä, trist och tråkigt är vad det är!

Mer kjolar åt folket! - Oavsett kön!

Och varför måste jag vara en *bakåtsträvare* för att jag inte delar din uppfattning om att män passar i kjol?
  • RosaNapp
    snorkan skrev 2011-02-25 12:05:23 följande:
    Jamen majoriteten här verkar ju tycka att det är så självklart, eller tycker man det vid datorn och gör inte som man tycker sedan?
    Tror jag inte. Jag tror däremot att många säger till sina barn att det inte är ok, kanske inte alltid med ord, men blickar, "skoj"kommentarer och annat. Sen köper man "tuffa" kläder till pojkarna, skickar dom till skolan och där ges samma blickar och "skoj"kommentarer vilket gör att den där lille killen som verkligen gillade det slutar använda det eftersom det är NÅGOT med det som drar till sig jobbig uppmärksamhet. Att blickarna och kommentarerna inte känns ok.
    Eller på förskolan.

Dessutom, pojkar i klänning har ingen förebild. I tecknade serier, på tv, i tidningar, leksaker och ute på stan så finns det helt enkelt inte. Då behövs att föräldrarna är där och uppmuntrar, aktivt letar efter förebilder för att visa för att hjälpa pojken. För hur det än är, barn anpassar sig efter vad som SYNS. Det finns flickor, prinsessor och allt möjligt i klänning, men inte pojkar.

Jag tror att fler killar skulle gå i klänning, kjol om det fanns fler förebilder. Men någonstans måste man ju starta!
  • KlasKristian
    THEA och Grodan skrev 2011-02-25 12:13:05 följande:
    När jag läser ditt inlägg uppfattar jag det som att du menar om inga "kvinnliga" Och "manliga" kläder finns så är vi inte kvinnor och män längre. Uppfattade jag dig fel?
    Ja.

Kvinnor och män är vi lika förbannat eftersom kön är biologiskt och inte socialt. Däremot kommer det inte att finnas några kläder, beteenden eller andra sociala faktorer som ses som typiskt manliga eller typiskt kvinnliga utan endast biologin kommer att skilja oss åt.

Det känns inte som en värld jag vill leva i.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • Jagsajudet
    Anonym (NEJ) skrev 2011-02-25 12:13:02 följande:
    Jag skulle tycka det vore avtändande om min man hade kjol, men det finns liksom inte. Han är manligheten själv, mycket därför jag föll för honom.
    Manligheten sjäv?

Hur är man då?
  • snorkan

En man blir ju inte mindre man för att han tar på sig en kjol, har nagellack eller liknande!

Usch vad trist det är med bakåtsträvare som du.. Som bestämmer vad som är ditten och vad som är datten. Allt ska vara inrutat och traditionellt. Nä, trist och tråkigt är vad det är!

Är du man eller kvinna? jag gissar på att du är kvinna, det är ju 50% chans.....så det är okej om din man skulle klä sig i en rosa spets klänning, samt fylla ut en bh med några strumpor samt lägga en liten fest make up, och sedan skulle ni kunna gå tillsammans hand i hand.....ev till en middags bjudning?
  • THEA och Grodan
    Anonym (omg...) skrev 2011-02-25 12:14:12 följande:
    THEA och Grodan skrev 2011-02-25 12:09:21 följande:
    Jag är inte mindre kvinna för att jag bär byxor.
    Och du köper dina byxor på herr avdelningen då eller?Och varför måste jag vara en *bakåtsträvare* för att jag inte delar din uppfattning om att män passar i kjol?
    Ja, det har hänt att jag har köpt byxor på herravdelningen, jeans är jeans oavsett om dom hänger på en herravdelning eller en damavdelning...
    ♥ Tilde 980430 ♥ Alexander 070818 ♥
  • Anonym (omg...)
    snorkan skrev 2011-02-25 12:17:07 följande:
    Är du man eller kvinna? jag gissar på att du är kvinna, det är ju 50% chans.....så det är okej om din man skulle klä sig i en rosa spets klänning, samt fylla ut en bh med några strumpor samt lägga en liten fest make up, och sedan skulle ni kunna gå tillsammans hand i hand.....ev till en middags bjudning?
  • Jagsajudet
    Anonym (omg...) skrev 2011-02-25 12:14:12 följande:
    Och du köper dina byxor på herr avdelningen då eller?

Och varför måste jag vara en *bakåtsträvare* för att jag inte delar din uppfattning om att män passar i kjol?
    För att du delar in vad som är manligt och vad som inte är det. Det andra är ju "usch" enligt dig!

Herregud, världen förändras! Förr skulle inte kvinnor gå i byxor, tycker du det va dumt att det blev ändring på det oxå?
Svar på tråden Pojke i klänning?!