• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Catti41
    snorkan skrev 2011-02-25 12:00:55 följande:
    Det är många som tycker att det är en sådan självklarhet att pojkarna ska ha klänningar, och att deras pojkar ofta har på sig klänningar.....men om det nu är så otroligt vanligt att pojkar springer omkring i klänning och det är så naturligt, så tycker jag det är konstigt att jag ALDRIG sett en pojke  i klänning i verkligheten.....

Oj, det ser jag ofta. De flesta hantverkare jag stöter på under sommarhalvåret har mer och mer anammat arbetskilten, åtminstone de yngre. Jag är fullständigt förälskad i ett antal söta goth-pojkar i 15-25års åldern som jag åker tunnelbana med på morgnarna (om jag vore yngre...) som har långa läderkjolar/saronger eller vad det nu kallas. Min son har klänning med jämna mellanrum, och flera andra grabbar på dagis har klänningar eller tunikor eller "tjejjiga" kläder.

Och då bor jag INTE i ett progressivt superradikalt innerstadsområde i Sthlm utan i en vanlig grå förort, längst ut på t-banan.

Jag tycker att kjolanvändadet bland män och pojkar fullkomligt exploderat de senaste åren. Särskilt hantverkarkjolen. Och goth-killarna.

• KlasKristian
    THEA och Grodan skrev 2011-02-25 12:09:21 följande:
    Jag är inte mindre kvinna för att jag bär byxor.
    Nej, har jag påstått det?
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • Veladis
    snorkan skrev 2011-02-25 12:03:44 följande:
    477.....det där är en kilt

Kjol.
    ... och den STORA skillnaden är?

-Ett ppar meter tyg upphängt på och veckat kring midjan? Kjol - chek, kilt-check
    -Man ser de håriga benen? Kjol - check, Kilt-check.
    -Ordets betydelse: Kjol = Kjortel, gammalt nordiskt ord, långt elelr halvlångt klädesplagg för båda könen. Kilt = förmodligen gammalt nordiskt låneord från samam stam som kjortel. Check. 
  • Jagsajudet
    Anonym (omg...) skrev 2011-02-25 12:03:58 följande:
    Usch. Kimpa. Kjol är inte manligt. Och absolut inte snyggt på män. Sen att DU tycker din man är snygg i kjol är din ensak..

En man blir ju inte mindre man för att han tar på sig en kjol, har nagellack eller liknande!

Usch vad trist det är med bakåtsträvare som du.. Som bestämmer vad som är ditten och vad som är datten. Allt ska vara inrutat och traditionellt. Nä, trist och tråkigt är vad det är!

Mer kjolar åt folket! - Oavsett kön!

• Anonym (NEJ)

Och min tjej är klädd i tjejkläder. Skulle aldrig sätta på henne en typisk pojktröja. Jag har själv aldrig gått i pojkkläder utan stolt gått/går runt i kjol eller klänning. Jag är trots allt kvinna.

• augustisten
    snorkan skrev 2011-02-25 12:00:55 följande:
    Det är många som tycker att det är en sådan självklarhet att pojkarna ska ha klänningar, och att deras pojkar ofta har på sig klänningar.....men om det nu är så otroligt vanligt att pojkar springer omkring i klänning och det är så naturligt, så tycker jag det är konstigt att jag ALDRIG sett en pojke  i klänning i verkligheten.....
    Det har du troligen - men antagit att det varit en flicka.
  • Catti41

Jag kan väl tillägga att jag bor i ett område där det finns många personer från andra länder och där det dessutom är helt normalt att se vuxna män i klänning, dvs ett annat ord för kaftan.

• Anonym (NEJ)
    Jagsajudet skrev 2011-02-25 12:10:32 följande:

En man blir ju inte mindre man för att han tar på sig en kjol, har nagellack eller liknande!

Usch vad trist det är med bakåtsträvare som du.. Som bestämmer vad som är ditten och vad som är datten. Allt ska vara inrutat och traditionellt. Nä, trist och tråkigt är vad det är!

Mer kjolar åt folket! - Oavsett kön!

Jag skulle tycka det vore avtändande om min man hade kjol, men det finns liksom inte. Han är manligheten själv, mycket därför jag föll för honom.
  • THEA och Grodan
    KlasKristian skrev 2011-02-25 12:10:23 följande:
    Nej, har jag påstått det?
    När jag läser ditt inlägg uppfattar jag det som att du menar om inga "kvinnliga" Och "manliga" kläder finns så är vi inte kvinnor och män längre. Uppfattade jag dig fel?
    ♥ Tilde 980430 ♥ Alexander 070818 ♥
  • Veladis
    KlasKristian skrev 2011-02-25 12:06:18 följande:
    Jag får inte ihop det där. Om det vore norm för många kvinnor att bete och klä sig som vi i dag uppfattar som "typiskt manligt" och vice versa är det kvinnliga och det manliga de facto utraderat. Det är där alla genusdrömmar slutar om man drar dem till sin spets.
    Normer är intressanta grejer...

För att ta ett exempel. Byxor var vid seklets början till största delen ett maskulint plagg. Detta förändrades av olika orsaker, och nu kan man vara ytterst feminin även i byxor. Utan att manligt och kvinnligt för den delen är utraderat.
Svar på tråden Pojke i klänning?!