• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • trettioplus
    Elit skrev 2011-02-25 15:19:42 följande:
    Ja, precis som emos klär sig på ett sätt, så klär sig punkare på ett sett. Det sätt de klär sig på skiljer sig från normen på ett specifik sätt. Det finns således en pol där. Vill du visa att du som är född man men egentligen vill vara en kvinna så kan du visa det genom att klä dig kvinnligt exempelvis. Detta går ju dock bara om det finns en pol som heter "kvinnligt" med typiskt kvinnliga kläder/färger/beteenden etc. Suddar man ut det kommer det bli svårare för människor att uttrycka vart de är på ett kontinuum.

Sen vad de transexuella som du "känner" säger kunde inte vara mer orelevant. Dock är det ju självklart att inte könsidentiteten (så du känner) sitter i kläderna. 
    Jag tror faktiskt inte att det är något större problem. Jag känner ganska många crossdressers och de allra flesta av dem vill egentligen bara kunna ha vilka kläder de behagar.
    Det finns så otroligt många sätt att uttrycka grupptillhörighet att en uppluckring av klädesnormerna skulle medföra större frihet även för de grupper som med klädkoder vill skapa sig en gemensam identitet.

Jag tycker det är högst relevant att röster från folk som nämns som grupp i tråden vid flera tillfällen faktiskt får stå för den andra sidan också. Mina vänner tycker garanterat inte att det är roligt att dras upp som exempel på folk som skulle må dåligt av flera möjligheter. Transsexuella är - lika lite som någon annan - en homogen grupp som tycker och tänker likadant.
  • puss
    Anonym (jaaa visst!) skrev 2011-02-25 15:23:37 följande:
    Nä, tycker faktiskt inte att en 2 åring behöver kunna almanackan ännu!
    Och dessutom tycker jag det är mer slappt att bara lägga sig platt för alla andras normer istället för att gå efter vad man själv tycker - och DET vill jag att mina barn skall göra - och våga göra!

Så, om hon vill ha på sig tomteluvan så är det helt ok...

Tänk - hon har tom tröjor med traktorer och bilar på... och lillebrorsan har fått ärva ett par av hennes gamla babystrumpor - de har en ROSA RAND!!!!!  
    homo-kommunister?
    up yours
  • Elit
    Veladis skrev 2011-02-25 15:17:28 följande:

När det gäller argumenten kring varför pojkar ska klä sig så och flickor si, faller de på sin egen obegriplighet. Antingen tror man att pojkar och flickor är i grunden ganska lika, och torde då kunna ha ungefär likadana kläder. Eller så tycker man att pojkar och flickor är fundamentalt olika, och varför ska man då klä dem olika också, när de nu redan är det?

Fair, jag håller med dig i det första du skrev. Barn skall exempelvis inte köra bil, de skall inte heller kastats i fängelse eftersom de inte kan förutse konsekvenserna av sitt handlande på samma sätt som en vuxen (ja, det var precis den anledningen att jag tog upp det).

Orsaken är ju precis vad jag har skrivit innan, alla människor befinner sig på ett kontinuum mellan manligt och kvinnligt (om vi nu tänka oss i termer av bara två poler). Genom att definiera exempelvis en färg till varje pol, vissa typer av kläder etc. så gör vi det enklare för alla att placera sig själv där man anser att man passar. Vill du visa att du är typisk manlig så kan du klä dig typiskt manligt, i manliga färg, utan smink, vill du visa att du är transexuell kan du klä dig som en kvinna (då krävs det att det finns något som är kvinnligt) och vill du som tjej klä dig manligt så kan du göra det (krävs då att det finns något som är manligt).

Alla människor har givetvis samma människovärde oavsett våra olikheter både mellan och inom könen.
    Vad jag dock "stör" mig på är att man skall sudda ut vissa gränser för att försöka påvisa någon poäng som inte finns och använder sina barn som någon reklampelare. Det är inte så att barnet kommer fara illa av att man säger till det att du är kille och när du blir äldre kan du få ha klänning på dig när du bättre förstår vad de innebär. Det är inte synd om barnet, det är bra för barnet att lära sig att det finns gränser och bra för föräldrarna att lära sig sätta gränser.
  • spunge
    Anonym (Men herregud!) skrev 2011-02-25 14:42:48 följande:
    Nä.. jag är inte överdriven åt något håll ska du veta.
    Men ja, jag tycker synd om ungen då man tar med han till dagis eller skolan i klänning och strumbyxor.
    En rosa t-shirt? Javisst, varför inte. Handlar inte om färger för mig. Skiter jag fullständigt i. Men en klänning, kjol, leggins är ju SÅ uppenbart för andra.
    uppenbart för andra?? hur menar du då?
    det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • puss
    spunge skrev 2011-02-25 15:31:55 följande:
    uppenbart för andra?? hur menar du då?
    jag undar oxå?
    up yours
  • Veladis
    Elit skrev 2011-02-25 15:29:26 följande:
    Fair, jag håller med dig i det första du skrev. Barn skall exempelvis inte köra bil, de skall inte heller kastats i fängelse eftersom de inte kan förutse konsekvenserna av sitt handlande på samma sätt som en vuxen (ja, det var precis den anledningen att jag tog upp det).

Orsaken är ju precis vad jag har skrivit innan, alla människor befinner sig på ett kontinuum mellan manligt och kvinnligt (om vi nu tänka oss i termer av bara två poler). Genom att definiera exempelvis en färg till varje pol, vissa typer av kläder etc. så gör vi det enklare för alla att placera sig själv där man anser att man passar. Vill du visa att du är typisk manlig så kan du klä dig typiskt manligt, i manliga färg, utan smink, vill du visa att du är transexuell kan du klä dig som en kvinna (då krävs det att det finns något som är kvinnligt) och vill du som tjej klä dig manligt så kan du göra det (krävs då att det finns något som är manligt).

Alla människor har givetvis samma människovärde oavsett våra olikheter både mellan och inom könen.
    Vad jag dock "stör" mig på är att man skall sudda ut vissa gränser för att försöka påvisa någon poäng som inte finns och använder sina barn som någon reklampelare. Det är inte så att barnet kommer fara illa av att man säger till det att du är kille och när du blir äldre kan du få ha klänning på dig när du bättre förstår vad de innebär. Det är inte synd om barnet, det är bra för barnet att lära sig att det finns gränser och bra för föräldrarna att lära sig sätta gränser.
    Men nu handlade juliknelsen om att just på polerna, på 100% manligt och 100% kvinnligt, så är det tomt. Så varför ha en färg som symboliserar...ingenting?

Vi är inte blåa och rosa, om man nu skulle sätta dessa etiketter på manligt- kvinnligt. Vi är allihop ett lapptäcke, ett potpurri. Du kanske är röd- rosa och och grönrandig med lila prickar. Jag kanske är blårutig med rosa elefanter och gula spiraler. Just idag. I morgon är jag kanske rosa med fluffiga vita moln.
  • puss
    Veladis skrev 2011-02-25 15:34:48 följande:
    Men nu handlade juliknelsen om att just på polerna, på 100% manligt och 100% kvinnligt, så är det tomt. Så varför ha en färg som symboliserar...ingenting?

Vi är inte blåa och rosa, om man nu skulle sätta dessa etiketter på manligt- kvinnligt. Vi är allihop ett lapptäcke, ett potpurri. Du kanske är röd- rosa och och grönrandig med lila prickar. Jag kanske är blårutig med rosa elefanter och gula spiraler. Just idag. I morgon är jag kanske rosa med fluffiga vita moln.
    snyggt!
    up yours
  • Elit
    trettioplus skrev 2011-02-25 15:26:10 följande:
    Jag tror faktiskt inte att det är något större problem. Jag känner ganska många crossdressers och de allra flesta av dem vill egentligen bara kunna ha vilka kläder de behagar.
    Det finns så otroligt många sätt att uttrycka grupptillhörighet att en uppluckring av klädesnormerna skulle medföra större frihet även för de grupper som med klädkoder vill skapa sig en gemensam identitet.

Jag tycker det är högst relevant att röster från folk som nämns som grupp i tråden vid flera tillfällen faktiskt får stå för den andra sidan också. Mina vänner tycker garanterat inte att det är roligt att dras upp som exempel på folk som skulle må dåligt av flera möjligheter. Transsexuella är - lika lite som någon annan - en homogen grupp som tycker och tänker likadant.
    Så du tycker kläder är ganska orelevant för att visa grupptillhörighet? Märkligt. Förövrigt så är det ju inget som hindrar dessa grupper från att ha andra kläder än deras egen ovilja att inte göra det. De kan välja själva vad de vill ligga på ett kontinuum från "normal" till extrempolen beroende på identifiering.

Gällande det andra så kan vi väll ändå enas om att det finns en kulturell klädkod som de förhåller sig till när de väljer kläder? Redan nu är det ju inget hinder för någon att ha precis vilka kläder de vill som vuxna. Det är ju bara att gå ut på stan och titta så ser du ju det.
  • Anonym (jaaa visst!)
    puss skrev 2011-02-25 15:26:18 följande:
    homo-kommunister?
    ...nä!!! Vad har vi gjort?!?!?!?!? Stackars barn... :)

Skall genast se till att klä tösen i rosa-blommigt och pojken i nåt mörkblått... låta dottern tvångsleka med dockorna och sätta en grävmaskin i nävarna på grabben så de vet sina platser här i världen!

Och sedan så lär jag dem att inte dela med sig, inte låna ut sina saker till andra och framför allt(!) att inte lyssna på konstiga farbröder med skägg och  röda mössor! Skrattande
  • Scarlett

Kränkande är det inte om inte pojken "straffas" med en klänning. Vill han själv ha den så är det okej tycker jag.

Svar på tråden Pojke i klänning?!