• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Machapuchare

Vem har bestämt att "i Sverige får man inte ha luftiga kläder som inte är ihopsydda mellan benen om man har snopp"?

• Anonym (Men herregud!)
    Elit skrev 2011-02-25 15:09:32 följande:
    Klart han inte kommer byta kön, sådan påverkan har det inte. Vad som däremot kan hända är att man tar bort polerna för kön vilket gör det svårare att uttrycka vart man vill tillhöra (vid olika tidpunkter, humör, sexuell läggning etc.). Ev. kläder kommer inte påverka sexuell läggning eller könsidentitet.

För att citera Steven Pinker som är professor på Harvard (högst rankade universitetet i världen)

Killar som gillar att leka med dockor är oftare homosexuella än pojkar som inte gör det (Beror inte på att de leker med dockor utan att de är homosexuella redan från början, genetiskt)
    Jag vet. Det var bara en tanke.
  • puss
    Anonym skrev 2011-02-25 15:16:01 följande:
    Jag baserar det på mina egna upplevelser av att ha klänning och strumpbyxor, inte alls lika bekvämt att leka i som ett par bra byxor (vem har sagt att det ska vara säckiga jeans??).

Klänning passar på fest för mig, absolut inte dagis. Oavsett kön.
    jaha, säger du det.
    minsann.
    up yours
  • Veladis

Vi har normer och regler i vårt samhälle baserade på ålder också.
    Bara för att jag tycker normen kring pojkar/flickor är fel, utdaterad och begränsande, betyder det ju inte att jag motsätter mig alla normer i samhället. Vissa av de normerna motsätter jag mig, andra inte.

När det gäller ålder finns det mycket vettiga argument och ren forskning som handlar om att t ex barn inte ska dricka alkohol, se alltför läskiga filmer eller är tillräckligt utvecklade för att kunna klara sig i trafiken körandes bil.

När det gäller argumenten kring varför pojkar ska klä sig så och flickor si, faller de på sin egen obegriplighet. Antingen tror man att pojkar och flickor är i grunden ganska lika, och torde då kunna ha ungefär likadana kläder. Eller så tycker man att pojkar och flickor är fundamentalt olika, och varför ska man då klä dem olika också, när de nu redan är det?

• Elit
    trettioplus skrev 2011-02-25 15:14:32 följande:
    På vilket sätt skulle det bli svårare att uttrycka humör, sexuell läggning etcetera, för att man har möjlighet att klä sig hur som helst?
    Kvinnor har länge haft tillgång till alla typer av kläder och jag har aldrig stött på någon som upplevt det som ett problem.

De transsexuella som jag känner (det är några stycken) är för övrigt alla överrens om att det inte är kläderna som gör könsidentiteten. Men att de har sådana tankar törs de inte säga till utredarna, ty utredarna är inte särskilt genusmedvetna.
    Ja, precis som emos klär sig på ett sätt, så klär sig punkare på ett sett. Det sätt de klär sig på skiljer sig från normen på ett specifik sätt. Det finns således en pol där. Vill du visa att du som är född man men egentligen vill vara en kvinna så kan du visa det genom att klä dig kvinnligt exempelvis. Detta går ju dock bara om det finns en pol som heter "kvinnligt" med typiskt kvinnliga kläder/färger/beteenden etc. Suddar man ut det kommer det bli svårare för människor att uttrycka vart de är på ett kontinuum.

Sen vad de transexuella som du "känner" säger kunde inte vara mer orelevant. Dock är det ju självklart att inte könsidentiteten (så du känner) sitter i kläderna. 
  • Sheldon
    deep purple skrev 2011-02-25 15:08:58 följande:
    Har ni hört den där om att diskutera något på internet… Typ att det är som Special Olympics, even if you win - you are still a retard. Jag har länge funderat vad man egentligen menar med detta.

Jag kände mig så igår efter en del debatterande på diverse forum. Man vet liksom att man har vunnit när de andra övergår från att använda argument och redovisa åsikter som sällan är obegripliga, men ofta oförenliga med min världsbild, till att de börjar slingra in mina argument i någon kvällspress logik där fakta redovisat av mig helt plötsligt är min åsikt, eller då de börjar använda ord som agreabel, egal, veritabel eller okvald. Till en början mår man som vanligt gott av en seger och ruset får en att raskt provocera fram nya meningsmotståndare att trampa på.

Men efter en stund, när folk har gått och lagt sig och man sitter där med sitt senaste inlägg obesvarat, så kommer insikten krypandes. Man inser att man har lagt ned ett par mycket värdefulla timmar åt totalt meningslöst dravel. Men jag vann ju, tänker jag. Det slår mig att jag inte vann någonting alls och jag att jag kunde ha spenderat dessa timmar på att plugga istället.

Jag inser att min övermagade briljans redan är konsumerad och bortglömd, således känner jag mig utan tövmål som den mest debila pjatt.

Tubbs

PS Jag har inget emot efterblivna människor eller djur. Påståendet att man blir utvecklingsstörd av att diskutera på internet citerat från en rad publika källor och har inget med mina personliga åsikter att göra. Inte heller påstår jag att det är obetydligt att vinna Special Olympics och OBS! min åsikt om denna tillställning framgår ej i ovanstående text.
    1. Du har inte presenterat någon fakta i den här tråden, över huvud taget.
    2. Jag har precis nu läst igenom alla dina tidigare inlägg, och de är är inte briljanta- dock lättglömda.
    3. Det här inlägget misstänker jag starkt att du plagierat (men orkar inte bry mig tillräckligt för att undersöka saken)
    4. Internetforum handlar inte om att vinna, tror du att någon på FL någonsin "vinner" en diskussion är du gravt vilseledd
  • Joppelina
    Elit skrev 2011-02-25 15:12:27 följande:
    Som svar på när någon skrev att det började lukta nazi-tyskland?

Du tycker det är ett orimligt antagande med tanke på hur hon betedde sig och framförallt vad hon sa?
    Angående Nazityskland. Måste man sänka sej lika lågt då?

Rimligt eller orimligt

En för mej främmande människa kommer fram på dagis vid morgonlämning och frågar varför min son har klänning på sej så nog fasiken skulle jag reagera. Beroende på hur morgonen har sett ut, kanske stressigt med övertalande att försöka få på min pojke mer pojkaktiga kläder. Bussen väntar inte. Visst fasiken kan jag fräsa till då.  Obs detta är rent hypotetiskt men fullt möjligt.  Den personen som då tycker jag att jag har kränkt min son för att han har klänning på, av vilken anledning?. Pojken kanske har klätt sej själv. Inte jag som tvingat på honom denna klänning för att visa min politiska åsikt.
  • Joppelina
    puss skrev 2011-02-25 15:13:52 följande:
    åh neeeeeej, nu kommer hon bli kommunist när hon blir stor!! ge bort prylar och hålla på!
  • KlasKristian

Ja jävlar. Någon bad oss "okunniga" att läsa Lady Dahmers trådar. Hon ja, som döper sitt forumalias efter en seriemördare och öppet erkänt att hon väljer bort sådant som kan uppfattas som könsnormativt oavsett barnets åsikt, eftersom barnet enligt henne är för litet för att välja själv.

Nä, då håller jag mig nog hellre till mina egna värderingar, thankyouverymuch.

Jag kommer aldrig att göra det till en grej att måsta klä min grabb i klänning då jag tycker det ser rent förjävligt ut med klänning på små (eller stora) grabbar. Klart, skulle det mot all förmodan bli så att han själv vill det får jag väl gå med på det då, men det kommer att ske under (tyst) protest.

Så, halshugg mig nu era moderna, fördomsfria och öppensinnade individer :)

Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • Anonym (jaaa visst!)
    Elit skrev 2011-02-25 15:15:18 följande:
    I tomteluva? Borde man inte lära barn att var sak har sin tid och att det kan vara bra att längta efter något? Ni får självklart göra hur ni vill men tycker det är ganska slappt av er som föräldrar. Precis som man lär barn att kontrollera sina andra behov kan man ju tycka... jaja, skit samma. Varför bry sig = )
    Nä, tycker faktiskt inte att en 2 åring behöver kunna almanackan ännu!
    Och dessutom tycker jag det är mer slappt att bara lägga sig platt för alla andras normer istället för att gå efter vad man själv tycker - och DET vill jag att mina barn skall göra - och våga göra!

Så, om hon vill ha på sig tomteluvan så är det helt ok...

Tänk - hon har tom tröjor med traktorer och bilar på... och lillebrorsan har fått ärva ett par av hennes gamla babystrumpor - de har en ROSA RAND!!!!!  
Svar på tråden Pojke i klänning?!