• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Elit
    Hannah76 skrev 2011-02-25 16:02:26 följande:
    Åh... Jag tycker hela den här diskussionen om hur vida det är "ok" för pojkar  att ha klänning eller ej. Det är väl upp till barnet?

Lyssnar inte vissa på sina barn? Vi bestämmer så mycket över våra barn (och det måste vi göra) att man måste ge dem utrymme för att ta ut egna svängar. Och just kläder är väl rätt ofaligt? Mina barn får i stort sett ha på sig exakt vad de vill, jag har få undantag (inte för lite eller "avslöjande", utmanande kläder bla).
    Sätt mer gränser.

Problemet i samhället är väl att föräldrar lyssnar för mycket till sina barn. Inte kan sätta gränser och uppfostrar en generation bortskämda dumbommar. Det, tillsammans med en helt kravlös skola som redan nu har dragit ner oss under mitten rent kunskapsmässigt i Europa, gör oss inte väl föreberedda för att möta framtidens krav där ökad produktivitet är en förutsättning för att klara en åldrande befolkning.

Det största problemet, enligt mig, är att människor börjar tro att de är unika snöflingor. Det är vi inte, det är ingen som bryr sig om hur unika vi tror vi är eller intresserade av att höra på erat gnäll om varför det inte blir som ni vill. Det ända som spelar roll är prestationer och vad du levererar.
  • Hannah76

Fast har inte en stor del av världens manliga befolkning klänning? Bara att det kallas något annat..

• Anonym (Men herregud!)
    sannapannapådal skrev 2011-02-25 16:06:22 följande:

Herregud, då är jag en till som inte är på riktigt. Klänning är verkligen inte unisex.
    Jag hade skrattat ihjäl mig om jag sett en kille komma gåendes på stan med
    klänning och handväska. Eller så hade jag förmodat att han skulle på maskerad...

Förmodar att ni här på FL som säger att visst kan killar ha tjejkläder och annat tossigt
    också skulle tycka det är helt ok att era män lånar era kjolar när de ska till jobbet?
    Och gärna ert läppstift också...

Haha men eller hur!
    Skönt att inte vara ensam om att tycka att t.ex klänning inte ska sitta på killar.
  • Kitsune
    spunge skrev 2011-02-25 16:08:40 följande:
    men nu pratar vi..fortfarande.. om barn!! BARN!! läser du noga eller..?? ok, här kommer det igen.. BARN!!
    Exakt som alltid saknas det BARNS PERSPEKTIV och det är enbart den vuxna perspektiven som dominerar.
    Ett barn ser inte sin omvärld utifrån kvinnligt och manligt men bara att det finns olika sätt att leka, utforska, uttrycka sig. Barn vill leka och det ska de få!
    Every civilization carries the seeds of its own destruction, and the same cycle shows in them all.
  • Anonym (Men herregud!)
    men nu pratar vi..fortfarande.. om barn!! BARN!! läser du noga eller..?? ok, här kommer det igen.. BARN!!
    Barn kan väl också vara killar?
  • Skånetös67
    Ja? Jag pratar också om barn. Jag hade skrattat högt om jag sett ett barn
    med klänning och handväska. ELLER så hade jag förmodat att han skulle
    på maskerad.
    Killar ska inte klä ut sig till tjejer, ser bara löjligt ut.
    Varför utsätta sitt barn för risk att bli mobbat?
    Fattar inte
  • Elit
    trettioplus skrev 2011-02-25 16:07:03 följande:
    Man måste förstå att kön inte är så enkelt som två poler. Det som vi betraktar som könsbestämmande fysiska och psykiska egenskaper, är egentligen en flytande skala, där hormonnivåerna för en viss egenskap kan vara större hos en person med penis än en med vagina och tvärtom. Därför blir det egentligen väldigt missvisande att tala om kön. För när är en person det ena eller det andra? Är det könsorganet som avgör? I så fall- det yttre eller det inre? Eller är det möjligen hormonerna som bidrar till behåring? Eller muskelmassa? Vad ska vi då kalla en person med vagina och kraftig behåring? Eller en person med penis men klen muskelmassa? Vad är personen som är gråtmild och "känslig", men med kraftigt käkparti?
    Ja, det är en normalfördelning, korrekt. Dock är väl det lämpligt att säga att vissa egenskaper som är typiskt manliga eller typiskt kvinnliga är just detta? Det är ju ingen som säger att "bara för att du är X" så kan/får inte du göra Y? Genom att dra generella slutsatser utifrån vissa saker så underlättar de vår vardag av den enkla anledningen att de oftast stämmer. Det går det lättare att förhålla oss till saker utan att behöva lägga ner allt för mycket tid och energi åt att göra individuella bedömningar på varje människa (det orkar vi inte).

Det är absolut inget fel på att säga att killar är typiskt längre än tjejer, inte heller att de är mer riskbenägna, bättre spatial förmåga, matte, leker ofta med prylar och leker tuffare och hårdare. Av den enkla anledningen att det är så.

Inte heller är det fel att säga att kvinnor upplever alla känslor mer och starkare än män i snitt, att de är mer lyhörda för sina barn, uppskattar mer att vara med dem, att de oftare leker relationslekar som små, att de är bättre på språk etc. Av den enkla anledningen att det är så och det är inget fel i det.

Sen vet vi alla att det finns olikheter på individnivå.
  • Candelavern
    sannapannapådal skrev 2011-02-25 16:14:16 följande:
    Ja? Jag pratar också om barn. Jag hade skrattat högt om jag sett ett barn
    med klänning och handväska. ELLER så hade jag förmodat att han skulle
    på maskerad.
    Killar ska inte klä ut sig till tjejer, ser bara löjligt ut.
    Varför utsätta sitt barn för risk att bli mobbat?
    Fattar inte
    Och vafan för slags människa är du egentligen som du börjar asgarva åt ett litet barn? Inte konstigt alls att det finns mobbare.
  • Anonym

Det är väl inget konstigt med det?
  • Spartacus
    Kitsune skrev 2011-02-25 16:05:26 följande:
    Pojken har säkert klänning för att han vill det precis som jag som kvinna inte använder klänning för att jag vill inte.
    Tada!
    högst avancerat tydligen!
Svar på tråden Pojke i klänning?!