• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Elit

För övrigt så är Stereotyper ofta korrekta. Rent kognitivt är människan ganska skicklig på att avgöra statistiska olikheter.

Stereotyper skapar inte olikheter (exempelvis att du tror att basketspelar är längre än jockeys gör inte att de blir längre, de är längre)

De flesta stereotyper om kön är korrekta och är ofta underskattade (Eagly, Jussim och Eccles)
    (Just detta pratar han om 39 minuter in i filmen.)

http://www.edge.org/3rd_culture/debate05/debate05_index.html
  • spunge
    Anonym (kön) skrev 2011-02-25 15:55:17 följande:
    Jag hade aldrig satt en klänning på min son, hur mkt han än bönat och bett...
    Hade inte heller känt mig bekväm om min man hade tagit en klänning på sig om vi skulle bort... Då hade jag nog hellre vart singel..
    fast din son och din pojk kan du ju inte jämföra!!

varför skulle du inte det fresten?
    det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • jollan61
    Anonym (fattar inte) skrev 2011-02-25 09:59:37 följande:
    Okej, men jag säger bara att männen kanske skulle föregå med gott exempel? Det verkar ju mest vara kärringar som skriker att deras söner ska gå i klänning. Ser väldigt sällan pappor som stolt visar upp sina söner i klänning, och än mindre sig själva.
  • Hannah76

Åh... Jag tycker hela den här diskussionen om hur vida det är "ok" för pojkar  att ha klänning eller ej. Det är väl upp till barnet?

Lyssnar inte vissa på sina barn? Vi bestämmer så mycket över våra barn (och det måste vi göra) att man måste ge dem utrymme för att ta ut egna svängar. Och just kläder är väl rätt ofaligt? Mina barn får i stort sett ha på sig exakt vad de vill, jag har få undantag (inte för lite eller "avslöjande", utmanande kläder bla).

• Elit
    augustisten skrev 2011-02-25 15:59:20 följande:
    Ja, då mår han förmodligen mycket bättre av att han hittat sin roll och vad som passar honom (inte dig).

Du är medveten om att man i princip inte har några minnen innan 3 och att de flesta knappt kommer ihåg något från att de är under 7? Han kommer nog inte sakna snurrkjolen ; )

Om jag ser till mig själv så tror jag inte att jag har särskilt mycket frustration över att jag aldrig fick uppleva det. Om jag vill kan jag ju göra det idag i stället. 
  • Kitsune

Pojken har säkert klänning för att han vill det precis som jag som kvinna inte använder klänning för att jag vill inte.
    Tada!

Every civilization carries the seeds of its own destruction, and the same cycle shows in them all.
  • Skånetös67
    spunge skrev 2011-02-25 15:49:37 följande:
    först.. är du på riktigt??

klänning = unisex
    kavaj= definitivt unisex, såvida du inte legat under nån sten de senaste massor me åren
    trosor = unisex
    kalsonger = unisex

att regelbundet använda något som barnet trivs i och tycker om är väl fördjävla snällt om du frågar mig!!

Herregud, då är jag en till som inte är på riktigt. Klänning är verkligen inte unisex.
    Jag hade skrattat ihjäl mig om jag sett en kille komma gåendes på stan med
    klänning och handväska. Eller så hade jag förmodat att han skulle på maskerad...

Förmodar att ni här på FL som säger att visst kan killar ha tjejkläder och annat tossigt
    också skulle tycka det är helt ok att era män lånar era kjolar när de ska till jobbet?
    Och gärna ert läppstift också...

• trettioplus
    Elit skrev 2011-02-25 15:59:36 följande:

För övrigt så är Stereotyper ofta korrekta. Rent kognitivt är människan ganska skicklig på att avgöra statistiska olikheter.

Stereotyper skapar inte olikheter (exempelvis att du tror att basketspelar är längre än jockeys gör inte att de blir längre, de är längre)

De flesta stereotyper om kön är korrekta och är ofta underskattade (Eagly, Jussim och Eccles)
    (Just detta pratar han om 39 minuter in i filmen.)

www.edge.org/3rd_culture/debate05/debate05_in...
    Man måste förstå att kön inte är så enkelt som två poler. Det som vi betraktar som könsbestämmande fysiska och psykiska egenskaper, är egentligen en flytande skala, där hormonnivåerna för en viss egenskap kan vara större hos en person med penis än en med vagina och tvärtom. Därför blir det egentligen väldigt missvisande att tala om kön. För när är en person det ena eller det andra? Är det könsorganet som avgör? I så fall- det yttre eller det inre? Eller är det möjligen hormonerna som bidrar till behåring? Eller muskelmassa? Vad ska vi då kalla en person med vagina och kraftig behåring? Eller en person med penis men klen muskelmassa? Vad är personen som är gråtmild och "känslig", men med kraftigt käkparti?
  • spunge
    sannapannapådal skrev 2011-02-25 16:06:22 följande:

Herregud, då är jag en till som inte är på riktigt. Klänning är verkligen inte unisex.
    Jag hade skrattat ihjäl mig om jag sett en kille komma gåendes på stan med
    klänning och handväska. Eller så hade jag förmodat att han skulle på maskerad...

Förmodar att ni här på FL som säger att visst kan killar ha tjejkläder och annat tossigt
    också skulle tycka det är helt ok att era män lånar era kjolar när de ska till jobbet?
    Och gärna ert läppstift också...

men nu pratar vi..fortfarande.. om barn!! BARN!! läser du noga eller..?? ok, här kommer det igen.. BARN!!
    det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • Kitsune

TS, jag kan även förstå att hon blev arg för att du drog slutsatsen när du ställde frågan att det krävdes en förklaring, vilket är det som sker just nu. Människor vill inte tänka sig att det finns pojkar som vill ha klänning
    och det är svaret på frågan, det finns ju ingenting att förklara.

Every civilization carries the seeds of its own destruction, and the same cycle shows in them all.
Svar på tråden Pojke i klänning?!