• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • augustisten
    Anonym (Men herregud!) skrev 2011-02-25 14:38:32 följande:
    Jo. Men du menar på allvar att en 2-3-4 åring är mogen nog att bestämma själv om han eller hon vill ha kläder som är gjorda för det andra könet? 

När? Snarare handlar det om VAR!  Hemma? Med dig, släktingar, dina väninnor kanske deras barn- på hemmaplan!  Så länge barnet är just ett litet barn.. som ska börja/går på dagis.

När barnet har kommit upp i skolåldern kan barnet tänka själv. Förstå. Göra som h*n själv vill.
    Och då blir det antagligen ingen chock om NÅGON (kommer alltid vara någon- barn som förälder, lärare osv) frågar något om det. Right?

Tänk om din son går till dagis klädd i klänning börjar i samma skola som andra killar från samma dagis, och dessa minns honom som "killen i tjejkläder.." ...?  Hur tror du det kan gå?

Jag tycker mest synd om alla dessa småbarn i framtiden.
    Jag är helt säker på att det kommer att gå jättebra. Barn är sällan lika trångsynta som vuxna och han är långt ifrån den ende.

Han är fyra nu och har som sagt klänning ibland. Ibland har han sin stålmannendräkt (typ pyjamas). En morgon var han jättearg för att han inte hade någon svart tröja för han ville gå helt svartklädd till dagis - för han var en skugga.

Han vet redan nu att klänningar är mest för tjejer. Men han vill ha det i alla fall ibland. Och han är helt säker på att han har en liten bebis i sin mage fast han är kille. Det är han mycket nöjd med.

Borde det oroa mig tycker du? Borde jag trycka till honom och sätta honom på plats?
  • Elit
    Veladis skrev 2011-02-25 14:37:26 följande:
    ...jag kan också välja att kalla bord och stolar för möbler helt enkelt. I många sammanhang spelar det ingen roll, precis som att det i många sammanhang inte spelar roll om en människa är man eller kvinna, pojke eller flicka, gubbe eller gumma.

Gällande din formulering om man och kvinna som "motpoler" skulle jag vilja citera en känd transvetit:
    Precis som de i många sammanhang gör det.

Precis, och då kan man ju placera sig var man vill på den för att visa var man är. Men för att kunna göra det så måste det ju trots allt finnas två poler.
    Veladis skrev 2011-02-25 14:39:04 följande:
    Jag sa inte att jag skulel storma iväg. Jag sa att jag skulle bli sur. Det skulle jag dock inte visa.
    Däremot skulle jag säkert ha ett mycket bra och ärligt svar på tungen.

Varför min son har klänning? Han ville det, han tycker det är fint.
    Glädjer mig att du inte hade blivit sur = )
    Svaret hade kunnat vara: "För att du vill det annars skulle jag inte köpt hem dem till honom utan använder honom för att visa min politiska övertygelse". Det är precis som du skulle satt på honom en IFK-tröja. Möjligen vill han ha den eftrsom ex. pappan blir galad och uppmuntrar honom när han har den på sig.
  • Veladis
    Anonym (Men herregud!) skrev 2011-02-25 14:46:22 följande:
    Jag tror visst att det finns några som bryr sig.
    Även barnens föräldrar kommer att komma ihåg.

Jo, lätt för dig att säga att "då svarar man"... du kommer alltså vara med ditt barn i skolan 24/7 när h*n är där?
    Nä, men jag hoppas på att det finns bra pedagoger och en välarbetad trygghetsplan.

Jag är själv pedagog, så jag beskrev situatione efter det. Om mina barn på förskolan frågar, så svara jag.
  • augustisten
    Anonym (Men herregud!) skrev 2011-02-25 14:46:22 följande:
    Jag tror visst att det finns några som bryr sig.
    Även barnens föräldrar kommer att komma ihåg.

Jo, lätt för dig att säga att "då svarar man"... du kommer alltså vara med ditt barn i skolan 24/7 när h*n är där?
    Jag förutsätter faktiskt att mitt barn inte kommer att mobbas av sina kompisars föräldrar. Det är en sjuk tanke på riktigt.
  • deep purple

Intressant notera hur fenomenet upprepar sig när en tråd blir tillräckligt lång,som säger att förr eller senare kommer nazi stämpeln fram när den som känner risk att förlora debatten börjar vackla

• Machapuchare

Jag förstår inte varför så många föräldrar verkar vara så ivriga att begränsa sina barn. På vilket sätt är det bra?!

• msmurphy
    Elit skrev 2011-02-25 14:42:51 följande:
    Smart och smart. Du fårhåller dig till normen eftersom du gillar män/manligt och nu finns det ett utbud som speglar detta. Det kan man ju tydligen tycka vad man vill om men blir inte bättre om vi suddar ut så det inte finns något manligt och kvinnligt. Det är fortfarande lämpligt med två poler så kan den som vill ha något att utgå från. Vill du visa att du är typisk "manlig" så vet du ung hur du skall klä dig och vilka färger du skall ha och vill du vara typisk kvinnlig så vet du vilka kläder och färger du skall ha. Vill du inte vara något av dem så kan du klä dig neutralt (jeans, T-shirt, osminkat etc.).

Det är rimligt att det är biologiskt för kvinnor att göra sig vackra för män eftersom män gillar vackra kvinnor och företrädesvis väljer efter det. Vad som anses vara vackert är dock kulturellt betingat. (säg till om du vill ha länkar och studier).

Nu vill jag ju understryka att män (som i alla män) fick rösträtt 4 år innan kvinnorna i Sverige. Att människor strävar efter att behålla sin makt är väl tämligen naturligt. När väl allmän rösträtt för män infördes såg vi ju till att rösta igenom det så ni fick det till nästa val.
    Exakt VAD talar du om? Du svarar öht inte på någonting jag tagit upp  i mitt inlägg, förutom rösträtten och där verkar du inte ha fattat vad jag menade. Förklara gärna lite mer ingående vad du menar med ditt inlägg?
    Angående rösträtten så skrev jag att väldigt många KVINNOR inte SJÄLVA ville ha rösträtt eftersom de tyckte det var något männen kunde hållas med. Så det du skrev har liksom inte någonting med det jag skrev att göra?

Och det här "Du fårhåller dig till normen eftersom du gillar män/manligt och nu finns det ett utbud som speglar detta" får mig att undra om du ens läst igenom mitt inlägg. Det som anses manligt HÄR OCH NU är inte detsamma att det alltid har varit så eller är så överallt. Om jag hade levt på 1700-talet hade jag som sagtr förmodligen tyckt att en halvmeter hög peruk, klackskor, läppstift och lager på lager med puder = ASHETT. Eftersom det handlar om, och ENBART om, socialt och kulturellt betingade normer. Inte biologiska och oföränderliga.
  • Anonym (Men herregud!)
    augustisten skrev 2011-02-25 14:46:45 följande:
    Jag är helt säker på att det kommer att gå jättebra. Barn är sällan lika trångsynta som vuxna och han är långt ifrån den ende.

Han är fyra nu och har som sagt klänning ibland. Ibland har han sin stålmannendräkt (typ pyjamas). En morgon var han jättearg för att han inte hade någon svart tröja för han ville gå helt svartklädd till dagis - för han var en skugga.

Han vet redan nu att klänningar är mest för tjejer. Men han vill ha det i alla fall ibland. Och han är helt säker på att han har en liten bebis i sin mage fast han är kille. Det är han mycket nöjd med.

Borde det oroa mig tycker du? Borde jag trycka till honom och sätta honom på plats?
    Okej..

Skulle du också ge honom hårförlängning och färga det riktigt blont om han ville det en vacker dag, och låta honom gå så till dagis? Jag menar, han är väl inget kön för dig?
  • Veladis
    Glädjer mig att du inte hade blivit sur = )
    Svaret hade kunnat vara: "För att du vill det annars skulle jag inte köpt hem dem till honom utan använder honom för att visa min politiska övertygelse". Det är precis som du skulle satt på honom en IFK-tröja. Möjligen vill han ha den eftrsom ex. pappan blir galad och uppmuntrar honom när han har den på sig.
    Men nu var det sanningsenliga svaret inte så.
  • Veladis
    Anonym (Men herregud!) skrev 2011-02-25 14:51:31 följande:
    Okej..

Skulle du också ge honom hårförlängning och färga det riktigt blont om han ville det en vacker dag, och låta honom gå så till dagis? Jag menar, han är väl inget kön för dig?
    Hårförlängning och blondering är väl inget man gör på något förskolebarn. Eller skolbarn?
Svar på tråden Pojke i klänning?!